Leerkracht creëert met Sterke Punten Challenge meer vrijheid voor de kinderen

Floreo groen

Sterke Punten Challenge volgens leerkracht Iris de Reus (Floréo)

Ervaringen deelnemers Sterke Punten Challenge – om te delen!

Deelnemers aan de Floréo Sterke Punten Challenge vertellen hun ervaringen. In deze challenge daag je jezelf uit om in je dagelijkse werk meer te doen van wat je goed kunt. Je vergroot je sterke punt uit en benoemt een persoonlijke droom. Daarna ga je stap voor stap je acties uitvoeren om je droom dichterbij te halen. Samen met collega’s van Floréo-scholen reflecteer je op je challenge en help je elkaar verder. 


De ervaring van Iris de Reus, leerkracht groep 1/2 op de Hendrik Boogaardschool.

Wat is je sterke punten challenge?
Zelf ben ik gedreven en gedisciplineerd, dit wil ik overbrengen op de kinderen. Als ik dit sterke punt van mij uitvergroot, is mijn persoonlijke droom dat ik kinderen meer de ruimte geef om hun vrijheid te pakken en zelf te laten kiezen hoe ze leren en wat ze kiezen.

Wat heb je gedaan? 
Ik ben gestart met eigenaarschap en gedrevenheid bij de kinderen in groep 1/2 te stimuleren. Dat doe ik door met een weektaak te werken. Voorheen zei ik per dag wat de kinderen ‘s morgens moeten doen. ‘s Middags mochten ze zelf kiezen. 
Sinds de start van de challenge laat ik los wanneer ze welk werkje gaan doen. Ik geef werkjes op voor de hele week en ze kunnen zelf werkjes verzinnen die ze willen doen. Ze kiezen zelf wanneer ze met welk werkje aan de slag gaan, zodat ze zich meer eigenaar voelen. 
In het begin had ik soms wel de neiging om kinderen te wijzen op hun weektaak. Dan wil ik toch wat sturen. Maar ik kwam er achter dat ze het heel goed zelf kunnen. Mijn moeite om los te laten zat hem erin dat ik eigenlijk een gebrek aan vertrouwen bij de kinderen had dat ze het zouden oppakken. Na de eerste drie weken merkte ik dat ik het kan laten gaan. Dat is heel leuk om te zien!

En wat zie je gebeuren in de klas?
Het heeft mij verrast om te zien dat de kinderen, hoe jong ze ook zijn, zelf heel goed in staat zijn om te plannen en na te denken wanneer ze wat willen doen. En ik zie nog meer moois gebeuren in en buiten de klas.
Op de weektaak had ik als test een leeg vakje gezet waar kinderen zelf kunnen invullen waar ze aan willen werken. Ik had verwacht dat ze het niet konden invullen, maar dat kunnen ze ook heel goed. Een mooi voorbeeld is een kind dat niet zo goed kan samenwerken. Ze gaf aan in het lege vakje: ik wil een spelletje met een ander kind doen om beter samen te leren werken. Wat bijzonder!
In oudergesprekken heb ik ook laten zien waar ik mee bezig ben. Het is heel motiverend om daarna terug te horen van ouders dat kinderen er thuis ook mee bezig zijn. De gedrevenheid van een meisje was zo groot dat ze het werkje mee naar huis wilde nemen. Vervolgens kreeg ik van de moeder een foto dat ze thuis aan haar werkje zat. Dat verbaasde me eigenlijk ook wel, dat het zo snel lukt om het eigenaarschap te vergroten, met gedreven kinderen als resultaat. 

Welke tip wil je meegeven aan je collega’s?
Meedoen aan de Sterke Punten Challenge geeft snel resultaat! Het hielp dat ik even bewust werd gemaakt wat ik goed kan en wat ik zou willen om me verder te ontwikkelen. Daarna ben ik het gewoon gaan doen. Ik vind het fijn om met collega’s te kunnen sparren. In reflectiebijeenkomsten sta je met alle deelnemers regelmatig stil bij hoe het gaat. Dat geeft focus en blijft dicht bij mijn dagelijkse werk.
 

Thema's

Onderwerpen

Over NSvP

De NSvP maakt zich hard voor een menswaardige toekomst van werk. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en onderzoeken hoe werk zodanig kan worden ingericht dat het bijdraagt aan de menselijke waarden en behoeften. We zijn een onafhankelijke stichting. We financieren als vermogensfonds innovatieve projecten op het snijvlak van mens, werk en organisatie.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons