Steeds meer werkgevers zetten algoritmes in voor werving en selectie. Bij Nike en Unilever is het niet meer ongewoon om pas in de derde ronde van de sollicitatieprocedure in gesprek te komen met een menselijke medewerker. Vooroordelen en ongelijkheid kunnen zo meer ruimte krijgen, volgens Annemarie Hiemstra en Isabelle Nevels.

Middag vh Ontwikkelgedrag - foto

Nudging is vooral bekend als manier om mensen gezondere keuzes te laten maken. Maar hoe kunnen we deze gedragsveranderingstactiek inzetten om leren en ontwikkelen te stimuleren? Op 23 november 2018 organiseerde de NSvP de Middag van het Ontwikkelgedrag in Dierenpark Amersfoort. Op deze middag sprak gedragsexpert Koen Smets (alias Koenfucius) over zijn visie op het nudgen van ontwikkelgedrag en werd het winnende team van de NudgeChallenge bekend gemaakt.

Tijdens de Middag van het Ontwikkelgedrag werd de winnaar van de NudgeChallenge bekend gemaakt: Team UWV ontving de NudgeEindprijs van € 15.000. Het team ontwierp passende interventies om werkzoekende 45+ers met gerichte informatie te benaderen en hun kansrijkheid op de arbeidsmarkt te vergroten. Het experiment toont aan dat goed onderbouwde mini-interventies relatief grote effecten kunnen hebben die op eenvoudige wijze ook breder zijn toe te passen om mismatches op de arbeidsmarkt aan te pakken.

Werk voor iedereen - de waarde van werk

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er duurzaam werk is en blijft voor iedereen die wil en kan werken? En dat er niet steeds grotere groepen mensen buiten arbeidsmarkt en maatschappij komen te staan? Hoe richten we de toekomst van werk zo in, dat basale menselijke waarden en behoeften optimaal tot hun recht komen? Een breed en uitdagend maatschappelijk vraagstuk dat raakt aan diverse gebieden, van filosofie, tot psychologie en economie. Maakt werk gelukkig? Maakt werkloosheid ongelukkig? Waarom? En wat betekent ‘werk’ in 2018?

Een team van docenten van Fontys Hogescholen wil docenten stimuleren om kennis op het gebied van mediawijsheid onderling te delen. Dit is belangrijk om de kloof tussen onderwijs en de belevingswereld van de studenten te verkleinen. Om een kritische reflectie op mogelijkheden te stimuleren is het belangrijk dat docenten onderling hun visies, kennis, ideeën en ervaringen delen. Met een gedragsgerichte aanpak werd gekeken wat het delen van kennis in de  weg staat, hoe dit makkelijker en aantrekkelijk kan worden gemaakt en welke rol een digitaal platform daarin kan spelen.

Werkzoekend solliciteren online

Een groep jonge, gedreven medewerkers van het UWV onderzocht een gedragsgerichte benadering om een goede match op de arbeidsmarkt en daarmee de kansen voor werkzoekenden te vergroten. Want langs de kant staan is voor alle werkzoekenden frustrerend. Bovendien levert het ook achterstand op op het gebied van leren en ontwikkelen, omdat het meeste geleerd wordt via informeel leren op de werkvloer. Het Team UWV onderzocht in het kader van de NudgeChallenge hoe met een gedragsgerichte benadering deze patstelling doorbroken kan worden. 

Gemeente Zutphen i.s.m. Universiteit Utrecht en de Erasmus Universiteit Rotterdam ontwikkelde een OntwikkelNudge om de gemeentemedewerkers te stimuleren meer kennis van buiten naar binnen te halen. Medewerkers zouden buiten het eigen team naar kennis kunnen zoeken om de beleidsvoering te voeden en zouden daarmee tegelijkertijd hun eigen ontwikkelmogelijkheden vergroten. Het onderzoek en de inzichten uit de doeken gedaan.

“De bijdrage van de NSvP in financiële en inhoudelijk zin hebben ons geprikkeld om nog beter te gaan begrijpen hoe het werkt wat we doen. Het heeft nieuwe inzichten opgeleverd, aangezet tot het maken van keuzes en het ontwikkelen en implementeren van nieuwe modellen en de ontwikkeling van een artistieke visie.” Het initiatief Partofit ontving in 2016 – onder de naam Heroes of the Sky – de publieksprijs van de OmkeerChallenge.

Maakplaats 021 - docenten Suzanne en Neeltje

Dit jaar ging het eerste Maakplaats 021 fellowship-programma van start. Met steun van NSvP & Instituut Gak is door Waag een speciaal trainingsprogramma voor leerkrachten in basis- en middelbaar onderwijs ontwikkeld. Twintig leraren van acht verschillende Amsterdamse scholen leerden de kneepjes van het maakonderwijs, om vervolgens zelfstandig met hun klassen in een van de maakplaatsen in de OBA aan de slag te gaan.

Sterke Punten Challenge

Jaarlijks organiseert de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP) challenges om vernieuwing op het vakgebied van mens en werk te stimuleren, gericht op een menswaardige toekomst van werk. Dit jaar stelde de NSvP € 65.000 ter beschikking om organisaties een (financiële) impuls te geven voor HR-beleid waarin de mens en haar ‘Sterke kanten’ radicaal centraal staan. Doel is kennis te ontwikkelen en te delen. De winnende organisaties zijn Stichting Floréo, Hogeschool Windesheim, Universiteit Twente, Gasunie en het Openbaar Ministerie Noord-Holland.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons