Duurzaam benutten van talent: hoe doe je dat?

e-boek Duurzaam benutten van talent

In dit e-boek, een uitgave van het lectoraat Sociale Innovatie verbonden aan Hogeschool Windesheim, vind je manieren om de stap te zetten van herkennen naar benutten van talent. Wat maakt dat die stap in de praktijk vaak zo weerbarstig is? In de literatuur is gezocht naar bestaande interventies met en zonder talentfocus en de werking ervan. In het e-boek staan verder praktijksituaties van verschillende organisaties waar is geëxperimenteerd met interventies gericht op talentbenutting. 

Bouwen op unieke kwaliteiten van werkenden

Marianne van Woerkom

Marianne van Woerkom, voormalig NSvP/NIAS-fellow, aanvaardde eind januari 2020 de positie van hoogleraar Positieve Organisatie Psychologie aan de Erasmus School of Social and Behavioural Sciences (Erasmus Universiteit Rotterdam). Tijdens de aanvaarding van haar hoogleraarschap sprak zij haar oratierede "Bouwen op kwaliteiten - Versterken van ontwikkeling en welbevinden in organisaties". Hoe kan positieve psychologie bijdragen aan het functioneren en welbevinden van werkenden? Hoe kunnen organisaties de kwaliteiten van hun medewerkers beter benutten door banen aan te passen aan de mens, in plaats van andersom?

Symposium : : De Tussenstand - 26 maart Utrecht

Symposium De Tussenstand is GEANNULEERD VANWEGE COVID-19. We gaan het verplaatsen naar dinsdag 15 september. We hopen op jullie begrip en geduld! Iedere HRM’er moet tegenwoordig iets met de groeiende frustratie over bestaande Performance Management-systemen. De sterktes van mensen moeten radicaal centraal staan – in plaats van de focus op zwaktes. Dat heeft geleid tot allerlei PM-experimenten bij organisaties. Tijd dus voor een tussenstand! “De Tussenstand: Leren van praktijkexperimenten met mensgericht beoordelen en ontwikkelen”.

Waarom werken vanuit talent werkt - de inzichten

OM TalentVersterker

Bij het Openbaar Ministerie Noord-Holland is een groep van 15 medewerkers aan de slag gegaan met kleine experimenten binnen de NSvP Sterke Punten Challenge. Door het ontwikkelen van de VerSterker willen zij enerzijds dat medewerkers ontdekken welke talenten zij hebben en hen stimuleren deze ook daadwerkelijk in te zetten in hun werk. Anderzijds willen zij dat het binnen de organisatie ‘normaler’ wordt om stil te staan bij wat je goed kan en hierover met elkaar in gesprek te zijn.

Talentgericht werken in teams: wat is daarvoor nodig?

Team talk feedback overleg

Het centraal stellen van talent is vanzelfsprekend in de sport, net als het ontwikkelen en benutten van individueel talent voor het behalen van de teamdoelen en teamprestaties. Ook in arbeidsorganisaties wordt het meeste werk in teamverband uitgevoerd - maar als we kijken naar HR-beleid, en naar talentmanagement in het bijzonder, blijkt er weinig systematisch beleid om talentgericht werken in teams te bevorderen. Het accent ligt vooral op de individuele medewerker. Dit artikel gaat over de bevindingen van onderzoek naar talentgericht werken in de teamcontext en bevat vijf aanbevelingen aan de praktijk.

Leerkracht creëert met Sterke Punten Challenge meer vrijheid voor de kinderen

Floreo groen

Leerkracht Iris de Reus (groep 1/2) gaf 'haar' kinderen ruimte om vrijheid te pakken en zelf te kiezen welke taken ze wanneer oppakken. "De kinderen kiezen zelf wanneer ze met welk werkje aan de slag gaan, zodat ze zich meer eigenaar voelen. Mijn moeite om los te laten zat hem erin dat ik eigenlijk een gebrek aan vertrouwen bij de kinderen had dat ze het zouden oppakken. Na de eerste drie weken merkte ik dat ik het kan laten gaan." Iris deelt haar ervaringen met de Sterke Punten Challenge.

OM’s got talent

Bij het Openbaar Ministerie Noord-Holland gaat een groep van 15 medewerkers aan de slag met kleine experimenten binnen de NSvP Sterke Punten Challenge. Door het ontwikkelen van de VerSterker willen zij enerzijds dat medewerkers ontdekken welke talenten zij hebben en hen stimuleren deze ook daadwerkelijk in te zetten in hun werk. Anderzijds willen zij dat het binnen de organisatie ‘normaler’ wordt om stil te staan bij wat je goed kan en hierover met elkaar in gesprek te zijn. Vanuit de projectgroep wordt een blog geschreven over het verloop van dit project.

"Ik kan nu nog beter doen waar ik goed in ben"

Floreo Sterke Punten Challenge

Deelnemer Bibianne Findhammer (leerkracht groep 8) vertelt haar ervaring met de Sterke Punten Challenge. "Ik laat de kinderen nu zelf plannen maken hoe ze hun leerdoelen gaan halen. De kinderen zetten zich enorm in, ze zijn zeer gemotiveerd. Wat een energie! En ikzelf kan veel gerichter en met aandacht begeleiden."

Kinderen stimuleren om hun kwaliteiten te zien

Floréo Sterke Punten Challenge - basisscholen

Deelnemer Petra Burik (leerkracht kleutergroep) vertelt haar ervaring met de Sterke Punten Challenge. "Ik wil kinderen stimuleren dat ze hun eigen kwaliteiten en de kwaliteiten van anderen zien. Mijn sterke punt is dat ik heel positief ben en vanuit de kracht van positiviteit structuur kan bieden." Samen met collega’s van Floréo-scholen reflecteer je op je challenge en help je elkaar verder. 

Talent Management aan de Nederlandse universiteiten

Universiteit Twente

Bij de Universiteit Twente wordt gewerkt aan een 'talentenpool' voor alle medewerkers. Deze 'pool' moet talenten van medewerkers en posities verbinden en een lerende omgeving creëren voor talent management. In het kader van de NSvP Sterke Punten Challenge ontving de vakgroep HRM van de UTwente financiële ondersteuning voor dit project. Irene Felius schrijft als projectmedewerker regelmatig een blog over de totstandkoming van de talentenpool. 

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons