Onderwijs Pioniersgids: voor innovatieve leraren

De online Pioniersgids is een toolbox voor docenten die zelf innovatieve ideeën hebben om het onderwijs te verbeteren, om deze verder te ontwikkelen en op hun eigen school te realiseren. Het onderwijspioniers-programma is ontstaan vanuit de overtuiging dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen om hun eigen werkomgeving, de school en het onderwijs als geheel, te verbeteren.

Handleiding Carrière Coach

Carrière Coach van JINC biedt 4e klas vmbo-leerlingen een loopbaanadvies-traject. Doel is de leerlingen te stimuleren zich goed en bewust te oriënteren op hun studiekeuze, waardoor ze beter in staat zijn een keuze te maken voor hun vervolgopleiding. Het geeft ze de kans om met een objectief, onafhankelijk persoon vrijuit te praten over hun wensen en mogelijkheden. De aanpak is uitgetest en verwerkt in de Handleiding Carrière Coach.

Leerkracht creëert met Sterke Punten Challenge meer vrijheid voor de kinderen

Floreo groen

Leerkracht Iris de Reus (groep 1/2) gaf 'haar' kinderen ruimte om vrijheid te pakken en zelf te kiezen welke taken ze wanneer oppakken. "De kinderen kiezen zelf wanneer ze met welk werkje aan de slag gaan, zodat ze zich meer eigenaar voelen. Mijn moeite om los te laten zat hem erin dat ik eigenlijk een gebrek aan vertrouwen bij de kinderen had dat ze het zouden oppakken. Na de eerste drie weken merkte ik dat ik het kan laten gaan." Iris deelt haar ervaringen met de Sterke Punten Challenge.

(On)zekerheden op de arbeidsmarkt van morgen

Joop Schippers NIAS NSvP fellow

Arbeidseconoom Joop Schippers van de Universiteit Utrecht doet in het kader van het NSvP/NIAS fellowship vijf maanden lang onderzoek naar de arbeidsmarkt van nu en morgen, met name gericht op jongeren en een leven lang leren. De aanleiding? Huidige jongeren hebben het minder makkelijk dan de generatie van hun ouders en grootouders. Hoe komt dat en wat doen we eraan? Wij spreken Joop tijdens een kop koffie op Utrecht Centraal Station en hij praatte ons bij over trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Een verslag van de onderzoeksresultaten toe nu toe. 

Leren op een andere manier organiseren? Een brigadier geeft impuls

Brigade Anders leren Anders Organiseren

Steeds meer scholen, kindcentra en kinderopvangorganisaties voelen de noodzaak om opvang en onderwijs anders te organiseren en daarmee beter aan te sluiten op wat kinderen nodig hebben. Tegelijkertijd zien we een grote druk op het hele onderwijssysteem. Vanuit een positieve houding heeft een groep ervaringsdeskundigen de handen ineen geslagen. Met de brigade ‘Anders leren, anders organiseren’ helpen zij collega’s een stap verder. Zo komt de eigentijdse inrichting van leren op een leuke én effectieve manier dichterbij. 

"Ik kan nu nog beter doen waar ik goed in ben"

Floreo Sterke Punten Challenge

Deelnemer Bibianne Findhammer (leerkracht groep 8) vertelt haar ervaring met de Sterke Punten Challenge. "Ik laat de kinderen nu zelf plannen maken hoe ze hun leerdoelen gaan halen. De kinderen zetten zich enorm in, ze zijn zeer gemotiveerd. Wat een energie! En ikzelf kan veel gerichter en met aandacht begeleiden."

Kinderen stimuleren om hun kwaliteiten te zien

Floréo Sterke Punten Challenge - basisscholen

Deelnemer Petra Burik (leerkracht kleutergroep) vertelt haar ervaring met de Sterke Punten Challenge. "Ik wil kinderen stimuleren dat ze hun eigen kwaliteiten en de kwaliteiten van anderen zien. Mijn sterke punt is dat ik heel positief ben en vanuit de kracht van positiviteit structuur kan bieden." Samen met collega’s van Floréo-scholen reflecteer je op je challenge en help je elkaar verder. 

Op weg naar een brede ontwikkelcultuur

eindverslag Maakplaats 021 fellowship

Maakonderwijs is leren (door te) maken. Het stimuleert hoofd, handen en hart. Door de verbinding tussen creativiteit en hedendaags technologie kunnen kinderen zich beter ontwikkelen: kennis wordt meteen toegepast en ingezet voor het maken van dingen die ze leuk vinden. Sacha van Tongeren blikt terug op de pilot van het trainingstraject Maakplaats 021 Fellowship. Het fellowship programma is een praktijkvoorbeeld dat antwoord geeft op de challenge-vragen gesteld door de NSvP en Instituut Gak over het leren van de toekomst.

Je talent gericht inzetten in je werk, hoe doe je dat?

onderwijs klas docent

Je talent gericht inzetten bij werkzaamheden binnen de organisatie, hoe doe je dat? Naar die vraag doen we al jaren onderzoek. Toch kunnen we hem voor onszelf nauwelijks beantwoorden. Wat maakt dat zo moeilijk? We hebben het in onze functioneringsgesprekken over onze talenten en sterke punten. Maar eenmaal weer aan het werk betrappen we onszelf erop dat we vooral gefocust zijn op het zo goed mogelijk doen van ons werk. We weten wat onze talenten zijn, maar deze gericht inzetten bij werkzaamheden blijft een lastige.
 

Inspelen op Innovatie op het MBO

Jaap Wilmink, MBO Rijnland

Jaap Wilmink, docent engineering aan MBO Rijnland, ontwikkelde het vak ‘Inspelen op Innovatie’ voor het MBO. Het doel? Studenten bewust maken van de veranderende toekomst van werk, technologie en de rol die zij hierin spelen. In het vak komen fenomenen als biohacking en Artificial Intelligence aan de orde, maar voornamelijk wordt studenten een spiegel voorgehouden om ze bewust te maken van de realiteit van de arbeidsmarkt. ‘’De tijd dat we rustig in een kamertje individueel onze prachtige ideeën uitwerken, is voorbij.’’ 

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons