Werken als hybride docent: motieven en ervaringen.

Onderwijs Hybride docent

De hybride docent wordt door onder meer de MBO-raad, VNO/NCW en MKB Nederland genoemd als één van de oplossingen voor het docententekort in het onderwijs. Om het baan-combineren in het onderwijs te laten slagen, zijn inspanningen nodig van de hybride docent zelf, maar ook van de organisaties waar hij of zij werkzaam is. Er is echter weinig bekend over hoe hybride docenten het combineren van banen ervaren. Door middel van interviews deden Marian Thunnissen (Universiteit Utrecht, Fontys Hogeschool) en Roos van Rijn (High Select) onderzoek naar de werkbeleving van hybride docenten en specifiek naar de aspecten in de combinatie van de twee banen die van invloed zijn op de keuze het baan-combineren wel of niet te continueren.

Wat is nodig voor inclusieve benadering van LLO?

Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt 2019

Wat is er nodig voor een inclusieve benadering van Leven Lang Ontwikkelen? Niet iedereen leert even makkelijk en niet iedereen is in de gelegenheid om te leren. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de investering in opleiding en ontwikkeling scheef is verdeeld. Hoe werken onderwijs en praktijk samen om informeel leren en on the job training te verbeteren? Hoe maken we leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk voor alle werkenden? Een weergave van de resultaten uit de werksessie van de Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt.

Misschien heeft de arbeidsmarkt wel afstand tot jou

Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt 2019

Op 4 november 2019 vond de Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt plaats. Zo’n 165 bezoekers, onderzoekers, beleidsmakers, praktijkmensen, ervaringsdeskundigen en werkgevers, gingen aan de slag met de vraag: hoe kunnen we de Nederlandse arbeidsmarkt inclusiever maken? Organisatoren zijn de Goldschmeding Foundation, Instituut Gak en de Nederlandse Stichting voor Psychotechniek (NSvP).

Onderwijs Pioniersgids: voor innovatieve leraren

De online Pioniersgids is een toolbox voor docenten die zelf innovatieve ideeën hebben om het onderwijs te verbeteren, om deze verder te ontwikkelen en op hun eigen school te realiseren. Het onderwijspioniers-programma is ontstaan vanuit de overtuiging dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen om hun eigen werkomgeving, de school en het onderwijs als geheel, te verbeteren.

Handleiding Carrière Coach

Carrière Coach van JINC biedt 4e klas vmbo-leerlingen een loopbaanadvies-traject. Doel is de leerlingen te stimuleren zich goed en bewust te oriënteren op hun studiekeuze, waardoor ze beter in staat zijn een keuze te maken voor hun vervolgopleiding. Het geeft ze de kans om met een objectief, onafhankelijk persoon vrijuit te praten over hun wensen en mogelijkheden. De aanpak is uitgetest en verwerkt in de Handleiding Carrière Coach.

Leerkracht creëert met Sterke Punten Challenge meer vrijheid voor de kinderen

Floreo groen

Leerkracht Iris de Reus (groep 1/2) gaf 'haar' kinderen ruimte om vrijheid te pakken en zelf te kiezen welke taken ze wanneer oppakken. "De kinderen kiezen zelf wanneer ze met welk werkje aan de slag gaan, zodat ze zich meer eigenaar voelen. Mijn moeite om los te laten zat hem erin dat ik eigenlijk een gebrek aan vertrouwen bij de kinderen had dat ze het zouden oppakken. Na de eerste drie weken merkte ik dat ik het kan laten gaan." Iris deelt haar ervaringen met de Sterke Punten Challenge.

(On)zekerheden op de arbeidsmarkt van morgen

Joop Schippers NIAS NSvP fellow

Arbeidseconoom Joop Schippers van de Universiteit Utrecht doet in het kader van het NSvP/NIAS fellowship vijf maanden lang onderzoek naar de arbeidsmarkt van nu en morgen, met name gericht op jongeren en een leven lang leren. De aanleiding? Huidige jongeren hebben het minder makkelijk dan de generatie van hun ouders en grootouders. Hoe komt dat en wat doen we eraan? Wij spreken Joop tijdens een kop koffie op Utrecht Centraal Station en hij praatte ons bij over trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Een verslag van de onderzoeksresultaten toe nu toe. 

Leren op een andere manier organiseren? Een brigadier geeft impuls

Brigade Anders leren Anders Organiseren

Steeds meer scholen, kindcentra en kinderopvangorganisaties voelen de noodzaak om opvang en onderwijs anders te organiseren en daarmee beter aan te sluiten op wat kinderen nodig hebben. Tegelijkertijd zien we een grote druk op het hele onderwijssysteem. Vanuit een positieve houding heeft een groep ervaringsdeskundigen de handen ineen geslagen. Met de brigade ‘Anders leren, anders organiseren’ helpen zij collega’s een stap verder. Zo komt de eigentijdse inrichting van leren op een leuke én effectieve manier dichterbij. 

"Ik kan nu nog beter doen waar ik goed in ben"

Floreo Sterke Punten Challenge

Deelnemer Bibianne Findhammer (leerkracht groep 8) vertelt haar ervaring met de Sterke Punten Challenge. "Ik laat de kinderen nu zelf plannen maken hoe ze hun leerdoelen gaan halen. De kinderen zetten zich enorm in, ze zijn zeer gemotiveerd. Wat een energie! En ikzelf kan veel gerichter en met aandacht begeleiden."

Kinderen stimuleren om hun kwaliteiten te zien

Floréo Sterke Punten Challenge - basisscholen

Deelnemer Petra Burik (leerkracht kleutergroep) vertelt haar ervaring met de Sterke Punten Challenge. "Ik wil kinderen stimuleren dat ze hun eigen kwaliteiten en de kwaliteiten van anderen zien. Mijn sterke punt is dat ik heel positief ben en vanuit de kracht van positiviteit structuur kan bieden." Samen met collega’s van Floréo-scholen reflecteer je op je challenge en help je elkaar verder. 

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons