Op drie fronten inclusiever matchen

Matches

Matching op de arbeidsmarkt vindt vaak plaats op basis van harde functie-eisen. Als je echter niet over het juiste papiertje of ervaring beschikt, wordt de kans op toetreding tot een gewenste functie lastig. Ook de vaak smalle definiëring van “geschiktheid”, beeldvorming en onbewuste biases spelen een belangrijke rol in werving en selectieprocessen. In het zoeken naar het ‘schaap met de vijf poten’ zien werkgevers mensen met een afstand tot werk snel over het hoofd. Kunnen nieuwe technologieën of nieuwe vormen van matching dit doorbreken? Vraagt het inclusiever bij elkaar brengen van beschikbare banen en mensen niet om structureel andere benadering van matching? 
 

Talentgericht werken in teams: wat is daarvoor nodig?

Team talk feedback overleg

Het centraal stellen van talent is vanzelfsprekend in de sport, net als het ontwikkelen en benutten van individueel talent voor het behalen van de teamdoelen en teamprestaties. Ook in arbeidsorganisaties wordt het meeste werk in teamverband uitgevoerd - maar als we kijken naar HR-beleid, en naar talentmanagement in het bijzonder, blijkt er weinig systematisch beleid om talentgericht werken in teams te bevorderen. Het accent ligt vooral op de individuele medewerker. Dit artikel gaat over de bevindingen van onderzoek naar talentgericht werken in de teamcontext en bevat vijf aanbevelingen aan de praktijk.

Tijdwijzer in Zorg: praktisch werkboek voor zorgteams

Tijdwijzer in zorg is een praktisch werkboek voor zorgverleners en zorgteams. De aanpak ondersteunt professionals werkzaam in de gezondheidzorg, ggz , welzijnswerk en hun teams bij het inzichtelijk maken van tijdsfricties en het hanteren hiervan.De gids is geschreven voor medewerkers die dagelijks intensieve zorg geven aan ouderen en mensen met beperkingen.

Onderwijs Pioniersgids: voor innovatieve leraren

De online Pioniersgids is een toolbox voor docenten die zelf innovatieve ideeën hebben om het onderwijs te verbeteren, om deze verder te ontwikkelen en op hun eigen school te realiseren. Het onderwijspioniers-programma is ontstaan vanuit de overtuiging dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen om hun eigen werkomgeving, de school en het onderwijs als geheel, te verbeteren.

Ethisch gedrag op werk: effectmeting op (on)ethisch gedrag

Thekla Schmidt ontvangt Scriptieprijs

Kan zoiets eenvoudigs als informatie verstrekken over de mensen die gedupeerd zijn door oneerlijk gedrag, werknemersdiefstal inperken? En in hoeverre beïnvloedt de woordkeuze van ‘morele herinneringen’ het (on)ethisch gedrag? Thekla Schmidt (RijksUniversiteit Groningen) combineerde inzichten van verschillende vakgebieden zoals gedragsethiek, organisatiepsychologie, management en sociale psychologie om de die vragen te beantwoorden. Ze won hiermee op 18 juni 2019 de David van Lennep Scriptieprijs. 

Leren op een andere manier organiseren? Een brigadier geeft impuls

Brigade Anders leren Anders Organiseren

Steeds meer scholen, kindcentra en kinderopvangorganisaties voelen de noodzaak om opvang en onderwijs anders te organiseren en daarmee beter aan te sluiten op wat kinderen nodig hebben. Tegelijkertijd zien we een grote druk op het hele onderwijssysteem. Vanuit een positieve houding heeft een groep ervaringsdeskundigen de handen ineen geslagen. Met de brigade ‘Anders leren, anders organiseren’ helpen zij collega’s een stap verder. Zo komt de eigentijdse inrichting van leren op een leuke én effectieve manier dichterbij. 

Wees eigenaar! - Eigenaarschap in het werk

Verantwoordelijkheid werk team

‘Hoe kan ik eigenaarschap stimuleren bij andere mensen?’ De afgelopen periode ben ik gaan turven hoe vaak ik deze vraag in mijn werkpraktijk hoorde. Vaak. In verschillende contexten met verschillende lijdende voorwerpen. Mijn eerste reactie is dat je andere mensen niet kunt veranderen. Wat ik in dit artikel wil onderzoeken is waar de vraag vandaan komt. En wat kun je als vraagsteller zélf doen om het gewenste effect te bereiken? Een artikel door Martine Maes, interventiekundige.

Blog: waar heb ik talent voor?

Bij het Openbaar Ministerie Noord-Holland gaat een groep van 15 medewerkers aan de slag met kleine experimenten binnen de NSvP Sterke Punten Challenge. Door het ontwikkelen van de VerSterker willen zij enerzijds dat medewerkers ontdekken welke talenten zij hebben en hen stimuleren deze ook daadwerkelijk in te zetten in hun werk. Anderzijds willen zij dat het binnen de organisatie ‘normaler’ wordt om stil te staan bij wat je goed kan en hierover met elkaar in gesprek te zijn.

Het psycho-dynamische model van conflictescalatie

werk conflict boos

Waarom reageren mensen niet in alle redelijkheid op escalerend gedrag van de tegenpartij? Hiervoor wenden we ons tot het psycho-dynamisch model, gebaseerd op de menselijke neigingen negatief gedrag van de ander aan de persoonlijkheid te koppelen en positief gedrag aan de omstandigheden. Terwijl men bij zichzelf precies het omgekeerde doet.

Conflicten in organisaties, niet altijd negatief

conflict kantoor office team

Conflicten in organisaties kosten tijd, veroorzaken slechte beslissingen of leiden ertoe dat goede werknemers hun baan opzeggen of minder gemotiveerd raken. Maar conflicten kunnen ook een positieve bijdrage leveren aan het functioneren en presteren van individuen en teams in organisaties. Soms leiden conflicten tot betere onderlinge verhoudingen en een vergroot begrip voor elkaars normen en waarden.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons