Wat is nodig voor inclusieve benadering van LLO?

Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt 2019

Wat is er nodig voor een inclusieve benadering van Leven Lang Ontwikkelen? Niet iedereen leert even makkelijk en niet iedereen is in de gelegenheid om te leren. Uit onderzoek blijkt bovendien dat de investering in opleiding en ontwikkeling scheef is verdeeld. Hoe werken onderwijs en praktijk samen om informeel leren en on the job training te verbeteren? Hoe maken we leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk voor alle werkenden? Een weergave van de resultaten uit de werksessie van de Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt.

Op weg naar een brede ontwikkelcultuur

eindverslag Maakplaats 021 fellowship

Maakonderwijs is leren (door te) maken. Het stimuleert hoofd, handen en hart. Door de verbinding tussen creativiteit en hedendaags technologie kunnen kinderen zich beter ontwikkelen: kennis wordt meteen toegepast en ingezet voor het maken van dingen die ze leuk vinden. Sacha van Tongeren blikt terug op de pilot van het trainingstraject Maakplaats 021 Fellowship. Het fellowship programma is een praktijkvoorbeeld dat antwoord geeft op de challenge-vragen gesteld door de NSvP en Instituut Gak over het leren van de toekomst.

Kansen voor jongeren op de arbeidsmarkt van morgen

De Omkering

Hoe kunnen jongeren zich eerder en beter voorbereiden op werk en ondernemerschap? Hoe verbinden we aankomend en gesetteld talent?Hoe kunnen jongeren zich blijven ontwikkelen, ook buiten werk en school om? Drie maatschappelijke projecten ontvingen in 2016 subsidie van de NSvP om deze vraagstukken aan te pakken. Welke kennis en inzichten hebben de projecten opgeleverd?

Door maakonderwijs leren kinderen abstracties begrijpen

Maakplaats 021 - docenten Suzanne en Neeltje

Dit jaar ging het eerste Maakplaats 021 fellowship-programma van start. Met steun van NSvP & Instituut Gak is door Waag een speciaal trainingsprogramma voor leerkrachten in basis- en middelbaar onderwijs ontwikkeld. Twintig leraren van acht verschillende Amsterdamse scholen leerden de kneepjes van het maakonderwijs, om vervolgens zelfstandig met hun klassen in een van de maakplaatsen in de OBA aan de slag te gaan.

Onderwijs in ondernemerschap

Ondernemerschap Start-up

Ondernemerschap wordt gezien als een belangrijke skill voor de toekomst op de arbeidsmarkt. Van jongeren wordt verwacht dat zij de arbeidsmarkt betreden met relevante kennis en vaardigheden en zich blijven ontwikkelen om inzetbaar te blijven. In dit artikel zetten we de verschillende perspectieven op het ontwikkelen van de skill ondernemerschap uiteen. We bekijken in dat licht het praktijkinitiatief de ZomerOndernemer, dat niet alleen het oprichten van een onderneming voor ogen heeft maar ook actief wil bijdragen aan het ontwikkelen van breder toepasbare toekomstskills.

Vier leraren over het Maakplaats 021 Fellowship

Dit jaar ging het eerste Maakplaats 021 fellowship-programma van start. Met steun van NSvP & Instituut GAK is door Waag een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld. Twintig leraren van acht verschillende Amsterdamse scholen leerden de kneepjes van het maakonderwijs, om vervolgens zelfstandig met hun klassen in een van de maakplaatsen aan de slag te gaan. We spraken twee leraren duo's over hun ervaring met maken en het verloop van een les in digitale fabricage!

Natuurlijk Werken: stap uit het keurslijf

WIN bijeenkomst Den Haag

Natuurlijk werken. De een denkt dan aan werken in de natuur, in de frisse buitenlucht. De ander aan een natuurlijke vorm van werken, dicht bij jezelf, vanuit je talenten en op een manier die 100 % bij je past. En of dat nu binnen is of buiten, dat maakt niet uit. Het is werken in de flow, waarbij het beste uit jou naar boven komt en je een waardevolle (mede-)  werker bent.

Terugblik OmkeerEvent skills editie 2018

Terugblik op de speciale skiLLLs editie van het OmkeerEvent, op 29 mei 2018 in de OBA. Inclusief de presentaties (in pdf) van sprekers Sonia Sjollema, Annelies Spork en Sacha van Tongeren en de link naar de foto's van de dag. De Skills Editie verbindt waardevolle initiatieven met beleid, onderwijs, wetenschap en praktijk. Ons doel: de impact vergroten en de bestaande praktijk een steviger plek geven in de discussie.

OmkeerEvent 29 mei 2018 - skiLLLs editie

De NSvP wil met het OmkeerEvent – Skills Editie – op dinsdag 29 mei 2018 waardevolle skills-initiatieven verbinden met beleid, onderwijs, wetenschap en praktijk. Hoe blijven we vaardig en waardig werken in de toekomst? Ons doel: de impact vergroten en de bestaande praktijk een steviger plek geven in de discussie.

Wie werkt in de 21e eeuw, leert een leven lang

Crossing Educational Borders Vincent Wiegel Cuperus

Binnen een opleiding krijgen studenten dezelfde leerstof voorgeschoteld, op dezelfde wijze. Terwijl leerstijlen, voorkennis en ontwikkelde vaardigheden per individu verschillen. Uitsluitend klassikaal onderwijs is Vincent Wiegel (New Engineers) daarom een doorn in het oog. ‘Leren leidt zo tot marginale resultaten.'  'Ook het curriculum zou heel flexibel moeten zijn. Het huidige systeem met al zijn regels kan dat niet bijbenen.’ Daarom Crossing Educational Borders, waar de schotten tussen theorie en praktijk, tussen school en werk én tussen middelbaar en hoger onderwijs verdwijnen.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons