Verbondenheid en identiteit in platformwerk. Lukt dat?

netwerk hoofd abstract

Werken in de platformeconomie betekent dat je werkt, aangestuurd of gematched wordt via computer, mobiele app of AI. Het lijkt erop of mensen daarin vooral in hun eentje arbeid verrichten – zonder collega’s of managers. Los van een sociale werkomgeving. Of platformwerk kan voorzien in de menselijke behoefte van verbondenheid is dus een interessante kwestie.Kan het werken voor arbeidsplatforms iemand een positieve werkidentiteit verlenen? Met andere woorden: kun je iets zijn als platformwerker of ben je voornamelijk een paar benen, handen en een hoofd?

Werken als hybride docent: motieven en ervaringen.

Onderwijs Hybride docent

De hybride docent wordt door onder meer de MBO-raad, VNO/NCW en MKB Nederland genoemd als één van de oplossingen voor het docententekort in het onderwijs. Om het baan-combineren in het onderwijs te laten slagen, zijn inspanningen nodig van de hybride docent zelf, maar ook van de organisaties waar hij of zij werkzaam is. Er is echter weinig bekend over hoe hybride docenten het combineren van banen ervaren. Marian Thunnissen (Universiteit Utrecht, Fontys Hogeschool) en Roos van Rijn (High Select) onderzochten de werkbeleving van hybride docenten en specifiek de aspecten die van invloed zijn op de keuze het baan-combineren wel of niet te continueren.

Whitepaper: Kwaliteit en motivatie in de verpleeghuiszorg

Verzorgenden willen goede kwaliteit leveren maar krappe budgetten, personeelstekort en werkdruk staan dat vaak in de weg. De NSvP schreef samen met de Stichting Gezond Werk en Economisch Welzijn (StGW) een werkplan gericht op het verbeteren van kwaliteit en motivatie in de verpleeghuiszorg. Het biedt een raamwerk voor beweging, verbetering en verdieping van kwaliteit van zorg en arbeidsmotivatie.

Doe het zelf-zorgboek voor verzorgenden

Dit Doe-het-zelfzorg-boek is ontwikkeld voor verzorgenden in de ouderenzorg. Dagelijks hebben zij te maken met de dood, ziekte en agressie. Elke dag maken ze moeilijke keuzes. Zorg jij als verzorgende in al die drukte eigenlijk wel goed genoeg voor jezelf? Het Doe-het-zelfzorg-boek helpt hierbij. Het bevat vijf onderdelen met vragen waarmee je voor jezelf duidelijk krijgt wat je belangrijk vindt op de werkvloer. 

Hybride docent

Het (voortgezet) onderwijs in Nederland staat de komende jaren voor enkele grote uitdagingen. Allereerst vanwege de noodzaak om tot de wereldtop te blijven behoren als het gaat om de kwaliteit van onderwijs. Innovatie en vernieuwing zijn hiervoor onmisbaar. Ten tweede om voor voldoende topdocenten te zorgen die dit onderwijs in de praktijk brengen. Daarnaast verandert de manier waarop jonge professionals aankijken tegen werk en hun carrière: steeds minder mensen kiezen voor één baan voor het leven. Afwisseling, brede ontwikkeling en duurzame inzetbaarheid worden steeds belangrijker. De hybride docent speelt in op deze uitdagingen.

De crux van het combineren: gecombineerde (loop)banen

Samenvatting/achtergrond
Dit project verbindt drie verschillende wijzen van geleidelijke of gedeeltelijke mobiliteit op de arbeidsmarkt. Het gaat hierbij om tussenvormen waarbij werknemers geen gehele loopbaanstappen of transities maken, maar door het toevoegen van nieuwe taakuitdagingen, rollen of deeltijdbanen hun loopbaanhorizon verbreden. Dit project verbindt de volgende lopende initiatieven:

Dynamische loopbanen. Een kwestie van vooruit kijken.

Dynamische Loopbanen

Hoogleraar organisatiepsychologie Annelies van Vianen schreef op uitnodiging van de NSvP een praktisch, overzichtelijk en wetenschappelijk onderbouwd boek over loopbaanbegeleiding: 'Dynamische loopbanen. Een kwestie van vooruit kijken.' Het boek geeft diepgaande achtergrondinformatie over de psychologische processen die spelen bij het vormgeven van een dynamische loopbaan en is een inspiratiebron voor iedereen die persoonlijk of professioneel verdieping zoekt op het terrein van loopbaanontwikkeling.

Hoe kunnen cross-functionele teams optimaal verschil benutten voor creativiteit en innovatie?

Crossfunctionele teams worden binnen bedrijven steeds vaker ingezet, om op die manier snel en effectief gebruik te maken van de kennis en kunde van de betrokken personen. Onder andere om tot creatieve oplossingen te komen of om innovatieve producten te bedenken. Er is de afgelopen jaren veel onderzoek geweest naar het effect van dit type teams, maar de resultaten lopen uiteen. Een crossfunctioneel team brengt namelijk ook nadelen mee zoals meningsverschillen, verschillende belangen, en conflicten. Jeroen Schilderman won in 2012 de derde prijs van de David van Lennep Scriptieprijs. Hij schreef dit artikel om zijn kennis te delen. 

Werkervaring

Karel Soudijn

Omdat ik zonder rijbewijs door het leven ga, zit ik vaak in de bus. Daar hoor je nog eens wat, zoals: ‘Wat deed jij met je ex-vriendin?’ (Elk antwoord op deze vraag is fout.) Of er valt een belangrijke telefonische mededeling te beluisteren: ‘Ik zit nu in de bus.’

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons