Over digitale fabricage en de toekomst van maakonderwijs

Dit jaar ging het eerste Maakplaats 021 fellowship-programma van start. Met steun van NSvP & Instituut GAK is door Waag een speciaal trainingsprogramma ontwikkeld. Twintig leraren van acht verschillende Amsterdamse scholen leerden de kneepjes van het maakonderwijs, om vervolgens zelfstandig met hun klassen in een van de maakplaatsen aan de slag te gaan. We spraken twee leraren duo's over hun ervaring met maken en het verloop van een les in digitale fabricage!

(Dit artikel is afkomstig van de website maakplaats021.nl)

 

Annemiek en Abderrahman van Bredero Mavo

Jullie zijn de eerste lichting van het Maakplaats 021 fellowship-programma. Waarom doen jullie mee?

Annemiek: Ik kwam in aanraking met Maakplaats 021 door een samenwerking met onze school voor een projectweek. Toen Martin (directeur van de OBA) vroeg of ik het interessant zou vinden om mee te doen, was ik meteen enthousiast. Ik vind het leuk om de kinderen meer te leren, maar vind het maken zélf ook interessant.
Abderrahman: Ik ben er later ingerold, een week voor de start van het programma kwam er een positie vrij omdat een collega niet meer kon deelnemen. Het leek me leuk om nieuwe technieken te leren. Ik had bijvoorbeeld nog nooit met de 3D-printer gewerkt, dat is compleet nieuw voor me.

Wat hebben jullie tot nu toe met de kinderen gedaan? Wat was jullie ervaring?

Annemieke: Samen met de klas hebben we een doolhof ontworpen met hout. We hebben eerst het patroon van het doolhof ontworpen en met de laser uitgesneden. Vervolgens hebben we met de leerlingen de robots zó geprogrammeerd dat zij zelfstandig door het doolhof van een andere groep kinderen konden rijden.
Abderrahman: Ik heb verschillende challenges gedaan met de klas, bijvoorbeeld de ‘moonlander-challenge’: vanaf een hoogte laat je een rauw ei vallen, de leerlingen moesten een opvang-methode maken om het ei heel op te vangen.
Annemieke: Die van ons heeft het net gered, maar het was wel tricky.

Wat vond de klas ervan?

Abderrahman: Het is heel leuk om te zien dat de klas heel gemotiveerd is. Verschillende leerlingen willen doorgaan in de pauze, dat zie je niet vaak.
Annemiek: Je kunt zien dat ze het heel leuk vinden. Bij het programmeren van de robots voor het doolhof zag ik echt verbetenheid, ze willen dat het lukt.
Abderrahman: Het verschil met het reguliere schoolprogramma is dat ze ook écht de vrijheid krijgen om zelf dingen te proberen en uit te zoeken.  
Annemieke: Ja, dat is zeker anders dan in de ‘normale’ les.

Waarom vinden jullie maakonderwijs belangrijk? Hoe zien jullie de toekomst voor je?

Abderrahman: Leerlingen leren op een andere manier. Ze leren door trial & error probleemoplossend te denken én werken. Ze krijgen een probleem voorgeschoteld, waarbij ze zichzelf de vragen moeten stellen: Hoe ga ik dit oplossen? Wat heb ik nodig? Zo leren denken is heel leerzaam.
Annemiek: In klassikaal onderwijs is het soms lastig deze vaardigheden in te zetten, omdat je vastzit aan het curriculum. Maakonderwijs maakt het mogelijk die skills op een andere manier aan te leren.
Abderrahman: Ja, wat ons betreft wordt dat de volgende stap. Maakonderwijs integreren in het reguliere curriculum.

 

Anita en Marco van Twiske School

Jullie zijn de eerste lichting van het Maakplaats 021 fellowship-programma, waarom hebben jullie je aangemeld?

Anita: We waren net bezig om onze nieuwe techniekgroep vorm te geven, toen we via school het aanbod kregen om deel te nemen aan dit programma. Dat sloot dus heel goed aan!
Marco: We waren al een paar keer langsgeweest in de maakplaats in Amsterdam-Noord, bij het Waterlandplein. Dat beviel zó goed dat we hebben besloten dat we graag zelf verder willen leren en zijn dus dankbaar ingegaan op het fellowship-aanbod.

Wat hebben jullie tot nu toe met de kinderen gedaan?

Marco: We hebben eerst met de klas van alle machines geproefd: de vinylsnijder, de lasersnijder en de 3D-printer. Vervolgens hebben we onze eerste eigen activiteit bedacht. Samen met de klas hebben we tasjes gemaakt en die bedrukt met behulp van de vinylsnijder.
Anita: De opdracht was dat ze allemaal hun eigen tekening maakten voor op de tasjes.
Marco: Extra mooi: middelbare scholieren hebben de tasjes vervolgens meegenomen op studiereis naar Bolivia, voor de kinderen daar. Er werden pennen ingestopt, en de kinderen hebben zelfs een emotioneel briefje in het Spaans vertaald. Uiteindelijk is het de bedoeling dat we in Bolivia weer met de lokale bevolking dingen gaan maken voor hier.

En, wat vinden de kinderen ervan?

Anita: Ze vinden Maakplaats 021 heel tof, en zijn enthousiast over wat je allemaal met de machines kunt maken. Ze zijn oprecht geïnteresseerd.
Marco: En ze zijn benieuwd naar de techniek áchter de hardware. Zo stonden ze eens allemaal om de 3D-printer, om te kijken hoe een figuur wordt geprint.
Anita: Een aantal kids hoorde dat ik vanmiddag hierheen ging, en ik kreeg direct de vraag: “Gaan wij ook weer juf?”
Marco: Wat leuk is om te zien, is dat er ook kinderen zijn doorgestroomd naar het naschoolse aanbod van Maakplaats 021, vanuit een interesse om daar verder te leren.

En hoe vonden jullie het om aan de slag te gaan met digitale fabricage?

Anita: Ik merk dat ik door het maken en leren maken handiger ben geworden met de software.
Marco: Maken is heel erg leuk. Je bent bezig een tekening te maken...
Anita: .. en dan denk je: dit wordt helemaal niks..
Marco: .. maar op een gegeven moment ontwikkel je je eigen maak-stijl, onbewust.

Waarom vinden jullie maakonderwijs belangrijk? Hoe zien jullie de toekomst voor je?

Marco: Ik vind het belangrijk leerlingen te leren hoe technologie werkt, en dat ze begrijpen wat er allemaal ‘achter’ zit.
Anita: De toekomst hangt ermee samen. En het is fijn dat we gebruik kunnen maken van een maakplaats in de buurt, want veel van deze machines hebben we nog niet op school. Het doel is uiteindelijk een uitgebreidere techniek-werkgroep opzetten, en dit samen met Maakplaats 021 in de school te integreren.
Marco: Heel veel kinderen hebben het nodig om ook met hun handen te werken, in plaats van alleen met het hoofd. Het is belangrijk om deze kinderen bewust te maken wat je met behulp van deze machines allemaal nog meer kunt maken.

 


Deze en alle andere blogs van Maakplaats 021 zijn te vinden op https://maakplaats021.nl/blog 

Thema's

Onderwerpen

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons