Crossculturele baklava

Ahmet Can en Gürkan Çelik - foto Pepijn Nuiten

Wat is crosscultureel ondernemen? Het is een route om te komen tot samenwerking en verbinding in ondernemerschap tussen mensen van verschillende etnische achtergronden. Crosscultureel ondernemen is gericht op de ontwikkeling van nieuwe businessideeën en -kansen in de regionale, nationale en internationale markten. Een dubbelinterview met Gürkan Çelik (41) en Ahmet Can (30).

In gesprek over methodieken rond diversiteit

In gesprek over methodieken rond diversiteit

De NSvP ondersteunde de afgelopen jaren verschillende projecten op het terrein van culturele diversiteit. Martha Meerman (lector Hogeschool van Amsterdam) nam het initiatief om de verschillende projectleiders bij elkaar te brengen om de ontwikkelde inzichten in een breder kader te plaatsen.

Duurzaam en divers: Nieuwe methodiek voor het duurzaam benutten van vluchtelingtalent

Duurzaam en divers: Nieuwe methodiek voor het duurzaam benutten van vluchtelingtalent

Het UAF begeleidt hoog opgeleide vluchtelingen die zijn afgestudeerd in Nederland bij het vinden van een passende baan. Naast een gedegen opleiding brengen deze vluchtelingen iets extra’s mee: ze zijn ondernemend, hebben doorzettingsvermogen en kijken over grenzen heen. 

Toolbox verschil benutten/innoveren

De toolbox verschil benutten/innoveren is ontwikkeld door de NSvP in opdracht van het Ministerie van SZW en specifiek gericht op het benutten van verschil in organisaties. In deze toolbox zijn interessante visies en aanpakken gebundeld die van belang zijn om verschillende competenties van teamleden te benutten. Vaak zoeken we een teamlid die past in de werkcultuur van het bestaande team.

MOOD methode = Meedoen Ontwikkelen Oriënteren Doorstromen

De M.O.O.D-methode is ontwikkeld naar aanleiding van eigen ervaringen en op basis van onderzoek naar andere effectieve methodieken, literatuuronderzoek en interviews met cliënten door de Stichting Vluchtelingenwerk Amstel tot Zaan (SVAZ). 

Vrouwennetwerken als diversiteitsinstrument

Effectieve vrouwennetwerken

Nederland kent veel bedrijven en organisaties waarin een vrouwennetwerk actief is. Vrouwennetwerken in organisaties zijn georganiseerde netwerken van medewerkers die erop gericht zijn de positie en de bijdrage van vrouwen in de organisatie te versterken. Effectieve samenwerking tussen vrouwennetwerken en de organisaties waarvan zij deel uitmaken, draagt bij aan het benutten van diversiteit. Hoe ziet de samenwerking er nu uit en hoe kan ze eventueel geoptimaliseerd worden?

Effectieve vrouwennetwerken - Ine Gremmen, Yvonne Benschop (2012)

Nederland kent veel bedrijven en organisaties waarin een vrouwennetwerk actief is. Vrouwennetwerken in organisaties zijn georganiseerde netwerken van medewerkers die erop gericht zijn de positie en de bijdrage van vrouwen in de organisatie te versterken. Effectieve samenwerking tussen vrouwennetwerken en de organisaties waarvan zij deel uitmaken, draagt bij aan het benutten van diversiteit. Hoe ziet de samenwerking er nu uit en hoe kan ze eventueel geoptimaliseerd worden?

Toolbox verschil meten en doelen stellen

Veel organisaties investeren in diversiteit, zonder uitgebreide analyses vooraf. Maar doelen kunnen pas helder geformuleerd worden, als duidelijk is waar de organisatie nu staat. Bovendien ontstaat draagvlak voor verandering als helder is wat het de organisatie en de medewerker daadwerkelijk kunnen opleveren. Door vervolgens ook de voortgang te bewaken en meetbaar te maken, wordt duidelijk welke investeringen verantwoord zijn en wat ze opleveren.

Toolbox verschil toelaten

Bij verschil denken we vaak aan de zichtbare verschillen zoals leeftijd, sexe, etniciteit, sexuele geaardheid, geloof of lichamelijke beperkingen. Voor inzicht in de relatie tussen diversiteit en innovatie spelen ook minder zichtbare aspecten een rol die samenhangen met opleiding, ervaring, competenties, capaciteiten, communicatiestijlen, manieren van leren en sociale achtergrond.

Toolbox verschil hanteren

Als het gaat om het hanteren van verschil is het goed stil te staan bij twee basale menselijke behoeften: de behoefte om uniek te zijn (onderscheiden) en de behoefte om geaccepteerd te worden, erbij te horen (toebehoren). Organisaties die erin slagen aan beide behoeften tegemoet te komen weten verschil productief te maken.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons