De weg weten in de digitale wereld, voor nieuwe stappen op de arbeidsmarkt

FutureLab JobOn digitaal

"Je doet het met de groep en loodst ook 'achterblijvers' mee.”

De digitalisering op de arbeidsmarkt gaat snel, voor sommige mensen misschien iets té snel. Ze zijn hier niet altijd goed op voorbereid en voelen zich onzeker over hun digitale vaardigheden. Het programma FutureLab van JobOn biedt een helpende hand. Sinds de zomer van 2021 is de doelgroep van FutureLab verbreed naar 50-minners, mede dankzij financiële ondersteuning van de NSvP kan JobOn het programma nu voor iedereen beschikbaar stellen. Deelnemer Nathalie Sulman (37): "Ik wil me voorbereiden op een digitale toekomst.” 

Digitaal steviger in de schoenen  

De weg weten in de digitale wereld, zodat je nieuwe stappen kunt zetten in de sterk veranderende arbeidsmarkt. Dat is het doel van FutureLab, een inspirerende digitale ontdekkingsreis voor werkzoekenden. FutureLab is een van de programma's van JobOn, een stichting en community van ruim 10.000 werkzoekenden die gelooft in een positieve mindset en de kracht van netwerken. "FutureLab wordt heel goed ontvangen”, vertelt eventmanager Petra van der Vlugt van JobOn. Een tussenrapportage van onderzoeksbureau Ecorys laat dit ook zien: 97% van de deelnemers raadt het programma aan, voornamelijk omdat het goed inzicht geeft in digitale kennis, vaardigheden en ontwikkelingen. De belangrijkste redenen om deel te nemen aan het programma zijn het vergroten van digitale kennis, inzicht en vaardigheden, peilen hoe digitale vaardigheden ervoor staan en kennis nemen van digitale ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. 

Vijftig-minners

In eerste instantie richtte FutureLab zich op vijftigplussers. Petra: "Het programma is ontstaan door samenwerking met Goldschmeding Foundation. Maar al snel was er ook veel belangstelling van dertigers en veertigers, een doelgroep die JobOn ook veel bereikt. Vanaf de zomer van 2021 hebben we daarom de doelgroep verbreed en nu kunnen bijvoorbeeld ook alle vrijwilligers van JobOn meedoen.”
Iedere maand start een groep van ongeveer veertig deelnemers die drie 'labs' volgen: online sessies, aangevuld door een e-learning. De deelnemers zijn op te splitsen in vier groepen: mensen die basisvaardigheden ontwikkelen, mensen die digitale vaardigheden willen gebruiken in hun huidige functie, mensen die zich willen laten omscholen en mensen die digitale vaardigheden willen gebruiken om online te solliciteren. 

Het is in werksituaties meestal niet nodig dat je alles kunt, maar wel dat je in algemene zin weet wat er speelt.

 

Escape room, e-learning, persoonlijk doel

De escape room in het eerste lab is een speelse manier om te kijken welke basisvaardigheden deelnemers al hebben. Zij moeten in de huid van een recruiter kruipen en binnen een uur in een groepje van zes via social media een geschikte kandidaat zien te vinden. "De ene heeft nog nauwelijks vaardigheden, een ander is al heel snel”, ziet Petra. "Maar iedereen doet nieuwe inzichten op. Sommigen komen er bijvoorbeeld achter dat ze meer kunnen dan ze dachten, daardoor neemt het zelfvertrouwen toe.” 
In de e-learning die volgt duiken de deelnemers in allerlei digitale ontwikkelingen, waarna in het tweede lab vooral wordt ingegaan op de invloed van digitalisering op de arbeidsmarkt. Volgens Petra is het in arbeidssituaties meestal niet nodig dat je alles kunt, maar wel dat je in algemene zin weet wat er speelt. "Het is belangrijk dat je de gangbare termen kent, zodat je kunt meedraaien.” 
Een persoonlijk doel wordt vastgesteld in het derde lab, waarna nog een gesprek met een coach volgt, zodat de deelnemers weten welke vervolgstappen ze kunnen zetten. Een ervaringsdeskundige vertelt ook in het derde lab over zijn ervaringen. "Dit is iemand die zich heeft laten omscholen tot IT-er. Het wordt hierdoor ook duidelijk welke opties er zijn op dit gebied. En dat je met bepaalde talenten ook heel andere dingen kunt doen.”

Niet mee opgegroeid 

Een van de deelnemers aan FutureLab is Nathalie Sulman (37) uit Emmen, die als (vrijwillig) organisator van events bij JobOn begin 2021 mee deed aan FutureLab. "Ik wilde zelf ervaren wat FutureLab precies inhield. Daarbij ben ik heel erg van het 'leven lang leren' en wilde ik me voorbereiden op een digitale toekomst. Dus ik wist meteen: ik wil hier zelf ook aan mee doen.”
Ook wilde ze digitale kennis en ervaring gebruiken om haar bedrijf Simplicity Coaching verder uit te bouwen, dat zich richt op werkgeluk. "Mijn wens was om de coaching vooral online te doen, en corona heeft dat proces versneld. Inmiddels gaat het online werken me goed af, ik organiseer ook veel events voor JobOn. Toch hoorde ik regelmatig ook wel termen waarvan ik dacht: geen idee.”  
De onzekerheid die niet alleen vijftigplussers, maar ook dertigers en veertigers hebben op het gebied van digitalisering, is volgens Nathalie helemaal niet vreemd. "Ik ben niet opgegroeid met Zoom en Webinargeek, maar heb verslagen nog uitgeschreven en moest inbellen om op internet te komen. Dat is echt nog niet zo lang geleden, de ontwikkelingen gaan razendsnel. Door mijn chronische ziekte heb ik daarbij geen groot arbeidsverleden met veel digitale leermogelijkheden opgebouwd.”  

Gemeenten zien steeds vaker dat grote groepen burgers moeite hebben met de snel veranderende arbeidsmarkt door de invloed van digitalisering en automatisering.

 

Het is erg hands-on, dat is de kracht

Tijdens de escape room kwam Nathalie er achter dat ze al best vaardig was qua basics. "Sommige vaardigheden zijn vanzelfsprekend, zoals zoeken op social media. Het gaf een goed gevoel dat ik meer kon dan ik dacht.” Uit de e-learning zoog ze heel veel kennis op, onder andere over algoritmes. 
Ook het netwerken en samenwerken vond ze erg waardevol. "Je doet het met de groep en loodst ook de 'achterblijvers' mee.” Nathalie ontwikkelde razendsnel oog voor praktische hulpvragen van deelnemers en besloot een sessie 'Basis LinkedIn: Zo vul je je profiel' aan te bieden. "Toen hebben we dat met een groepje stap voor stap gedaan. Aan het einde had iedereen een profiel.” 
FutureLab bracht Nathalie een stukje verder. "Nu sta ik digitaal steviger in mijn schoenen. Ik ontdekte ook dat het meestal niet zo moeilijk is als ik dacht. Je moet het gewoon doen, stap voor stap. Het is allemaal heel erg hands-on, dat is de kracht van JobOn.” JobOn gaat de impact van het programma de komende tijd nog verder vergroten, bijvoorbeeld door samenwerkingen aan te gaan met gemeenten. Die zien steeds vaker dat grote groepen burgers moeite hebben met de snel veranderende arbeidsmarkt door de invloed van digitalisering en automatisering.


 

Stichting JobOn is de landelijke community voor werkzoekenden en heeft de ambitie om de mismatch op de arbeidsmarkt op te lossen door werkzoekenden te ondersteunen in hun duurzame inzetbaarheid én aantrekkelijk te maken voor werkgevers. In eerste instantie werd het FutureLab ontwikkeld voor 50-plussers, inmiddels is er ook een programma voor 50-minners. Pieter Vermeer van JobOn: “Uit onderzoek blijkt dat de deelnemers na afloop bewuster zijn van de invloed van digitalisering op de arbeidsmarkt. Vervolgens is het onze uitdaging om de deelnemers handvatten te geven zodat ze kun kansen op de arbeidsmarkt duurzaam vergroten.” Lees ook >> Digitaal bekwaam en bewust

 

 

Thema's

Onderwerpen

Over NSvP

De NSvP maakt zich hard voor een menswaardige toekomst van werk. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en onderzoeken hoe werk zodanig kan worden ingericht dat het bijdraagt aan de menselijke waarden en behoeften. We zijn een onafhankelijke stichting. We financieren als vermogensfonds innovatieve projecten op het snijvlak van mens, werk en organisatie.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons