YQ: Lifechanging mindset

YQ, het vermogen tot adaptieve zelfregulatie, versterkt de mentale aspecten van 21e eeuwse-vaardigheden: zelfregulering, denken (kritisch-creatief), samenwerken, communicatie en oplossend vermogen. Aan de basis van de mindset YQ ligt de methodiek STOP: onder spanning kunnen blijven denken en ‘schakelen’. Door YQ is de jongere zich bewust van zijn mogelijkheden & talenten en zal hij zich willen ontwikkelen door werk en studie. De aangereikte vaardigheden zijn eenvoudig, praktisch en wetenschappelijk onderbouwd. Fynder Foundation is een impact social enterprise, die mensen en organisaties traint in een betere zelfredzaamheid en veerkracht en achtergestelde stadsjongeren opleidt tot Zelfredzaamheidsgids.

Crossing Educational Borders

New Engineers

Het project Crossing Educational Borders (CEB) richt zich op de ontwikkeling van vaardigheden om in de nieuwe kennissamenleving de weg te vinden en samen met anderen te komen tot oplossingen die nog niet eerder waren voorzien. Grenzen in leeftijd, disciplines, kennisbronnen, werk en school worden ter discussie gesteld in dit project. Dit project geeft handvatten om gepersonaliseerd leren in groepen vorm te geven.
Het analyseren van vraagstukken en het bedenken van oplossingen gebeurt in multidisciplinaire teams waarin teamleden in verschillende rollen betrokken zijn. Met de hiervoor benodigde te ontwikkelen (21 eeuwse) skills, kunnen de teamleden adaptief reageren op dynamiek, onzekerheid en continue veranderingen waardoor ze in staat zijn hun eigen werk te creëren passend bij de maatschappelijke behoefte van dat moment.
 

De kracht van 'Gluren bij de buren'

De kracht van 'Gluren bij de buren'

Gluren bij de Buren is een aanpak gericht op loopbaanontwikkeling en informeel leren die door elk bedrijf heel makkelijk toe te passen is. Gewoon aan de slag, geen papierwerk of rompslpmp. De aanpak is simpel: medewerkers nemen een kijkje bij andere bedrijven in de regio of op het zelfde industrieterrein.

Professionals doen het zelf: leren van elkaar op eigen inititatief

samen

Wat hebben initiatieven als Deell, The Crowd en Serious ambtenaar met elkaar gemeen? We onderzochten het tijdens de conferentie: Professionals doen het zelf, over leren van onderop. Welke resultaten worden gehaald en wat zijn relevante succesfactoren?

Ouderen kunnen niet meer leren? Onzin!

Dit artikel is eerder verschenen in P&O actueel, november 2014 nr 11 pg. 32 -33.

Onderzoek van de Erasmus Universiteit laat het zien: met trainingen is wel degelijk cognitieve vooruitgang te boeken bij oudere werknemers. Dat is vooral mooi nieuws voor de oudere werknemer zelf. Maar het biedt ook kansen voor HR.

Anders Werken - 50 verhalen over sociale innovatie (2014)

Anders Werken Pamflet

Werken. Kan het anders, beter? Met minder regels? In banen, of opdrachten, die leuk en uitdagend zijn?  Waarbij leidinggevenden hun medewerkers vertrouwen, en vice versa. In organisaties die steeds veranderen, met mensen die dat ook doen? En met meer manieren om waardering mee uit te drukken dan alleen een bonus?

2e bijeenkomst leernetwerk: springplankbanen

Op 5 maart 2013 kwamen experts uit wetenschap en praktijk in het leernetwerk Job Engineering bij elkaar om de mogelijkheden van springplankbanen te bediscussiëren. Welke aanpakken maken het mogelijk om kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt, bijvoorbeeld langdurig werklozen, wajongers, arbeidsgehandicapten, een springplank te bieden naar een duurzame plek op de arbeidsmarkt? Wat zien werkgevers als obstakels en hoe zijn deze mogelijk te overwinnen?

Training oudere werknemers zeker effectief

Training oudere werknemers zeker effectief

Training, van zeer cognitief tot een algemene vitaliteitstraining, hebben zeer zeker nut, blijkt uit onderzoek van Katinka Dijkstra en Daantje Derks. Cognitief bezig zijn in een gerichte training of een meer indirecte training van informatievaardigheden op relevante onderwerpen, draagt bij aan de cognitieve vaardigheden.

Leernetwerk Job Engineering verkent breed palet baanoplossingen

Job Engineering
Onder de noemer ‘job engineering’ verkent een NSvP-TNO leernetwerk een breed palet aan baanoplossingen die bijdrage aan ontwikkeling, duurzame inzetbaarheid en kansen op de arbeidsmarkt. Job crafting stelt de vraag in hoeverre een werknemer de ruimte in de eigen baan op een nieuwe manier kan aanwenden om het werk optimaal te laten aansluiten op individuele wensen en vermogens. Diezelfde vraag kan maatschappelijk ook breder worden gesteld naarmate de roep om arbeidsmarktvernieuwingen groter wordt. Dan hebben we het over job engineering. 
 

Meestribbelen en nieuw (re)organiseren

meestribbelen

Jaap Peters, organisatieactivist, partner bij DeLimes Nieuw Organiseren en auteur van diverse bekende boeken zoals Het Rijnland Boekje (2009), Bij welke reorganisatie werk jij? (2009), Intensieve Menshouderij (2004), en Nieuw Europees Organiseren (2011) laat zijn licht schijnen op de vele reorganisaties die de crisis met zich meebrengt. Wat is meestribbelen? Hoe kom je samen tot veranderingen? Is Nieuw Organiseren en Het Nieuwe Werken wel zo nieuw? Of leven we in een Tussentijd en gaan we gewoon terug naar voor de industriële revolutie?

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons