De weg weten in de digitale wereld, voor nieuwe stappen op de arbeidsmarkt

FutureLab JobOn digitaal

De digitalisering op de arbeidsmarkt gaat snel, voor sommige mensen misschien iets té snel. Ze zijn hier niet altijd goed op voorbereid en voelen zich onzeker over hun digitale vaardigheden. Het programma FutureLab van JobOn biedt een helpende hand. Sinds de zomer van 2021 is de doelgroep van FutureLab verbreed naar 50-minners, mede dankzij financiële ondersteuning van de NSvP kan JobOn het programma nu voor iedereen beschikbaar stellen. Deelnemer Nathalie Sulman (37): "Ik wil me voorbereiden op een digitale toekomst.” 

YQ: Lifechanging mindset

YQ, het vermogen tot adaptieve zelfregulatie, versterkt de mentale aspecten van 21e eeuwse-vaardigheden: zelfregulering, denken (kritisch-creatief), samenwerken, communicatie, oplossend vermogen. Aan de basis van de mindset YQ ligt de methodiek STOP: onder spanning kunnen blijven denken en ‘schakelen’. Door YQ is de jongere zich bewust van zijn mogelijkheden & talenten en zal hij zich willen ontwikkelen door werk en studie. 

Crossing Educational Borders

New Engineers

Project Crossing Educational Borders (CEB) richt zich op de ontwikkeling van vaardigheden om in de nieuwe kennissamenleving de weg te vinden en samen met anderen te komen tot oplossingen die nog niet eerder waren voorzien. Grenzen in leeftijd, disciplines, kennisbronnen, werk en school worden ter discussie gesteld. CEB geeft handvatten om gepersonaliseerd leren in groepen vorm te geven. Met de hiervoor benodigde te ontwikkelen (21 eeuwse) skills, kunnen de teamleden adaptief reageren op dynamiek, onzekerheid en continue veranderingen waardoor ze in staat zijn hun eigen werk te creëren passend bij de maatschappelijke behoefte van dat moment.
 

Promovendi ondersteunen challengeprojecten 2016

"De projecten die we nu ondersteunen voor de NSvP zijn projecten die echt iets doen. De NSvP, en natuurlijk ook de projecten zelf, willen tastbare resultaten. En wij zijn gespecialiseerd in hoe je effecten en resultaten van projecten goed kunt laten zien." Promovendi Inge Wolsink en Renske van Geffen doen dit met een pHResh-beurs, naast hun eigen onderzoekstraject, en elk vanuit hun eigen motivatie.

De kracht van 'Gluren bij de buren'

De kracht van 'Gluren bij de buren'

Gluren bij de Buren is een aanpak gericht op loopbaanontwikkeling en informeel leren die door elk bedrijf heel makkelijk toe te passen is. Gewoon aan de slag, geen papierwerk of rompslpmp. De aanpak is simpel: medewerkers nemen een kijkje bij andere bedrijven in de regio of op het zelfde industrieterrein.

Professionals doen het zelf: leren van elkaar op eigen inititatief

samen

Wat hebben initiatieven als Deell, The Crowd en Serious ambtenaar met elkaar gemeen? We onderzochten het tijdens de conferentie: Professionals doen het zelf, over leren van onderop. Welke resultaten worden gehaald en wat zijn relevante succesfactoren?

Anders Werken - 50 verhalen over sociale innovatie (2014)

Anders Werken Pamflet

Werken. Kan het anders, beter? Met minder regels? In banen, of opdrachten, die leuk en uitdagend zijn?  Waarbij leidinggevenden hun medewerkers vertrouwen, en vice versa. In organisaties die steeds veranderen, met mensen die dat ook doen? En met meer manieren om waardering mee uit te drukken dan alleen een bonus?

Training oudere werknemers zeker effectief

Training oudere werknemers zeker effectief

Training, van zeer cognitief tot een algemene vitaliteitstraining, hebben zeer zeker nut, blijkt uit onderzoek van Katinka Dijkstra en Daantje Derks. Cognitief bezig zijn in een gerichte training of een meer indirecte training van informatievaardigheden op relevante onderwerpen, draagt bij aan de cognitieve vaardigheden.

'Weg die grauwsluier' met behulp van het web

stress

Voor veel organisaties is het een herkenbaar beeld: ziekteverzuim niet schrikbarend hoog, medewerkers lijken tevreden en toch hangt er een soort grauwsluier over de organisatie. ‘Terwijl je voor optimale inzetbaarheid juist gemotiveerde mensen nodig hebt.'

Carrière Coach

Als je 16 bent, heb je vaak geen idee wat je later wilt worden. Veel jongeren vinden het dan ook moeilijk een goede keuze te maken voor een vervolgopleiding. Hierdoor kiezen zij vaak een studie die niet bij hen past, wat kan leiden tot studievertraging en/of schooluitval. Carrière Coach is een loopbaanadviestraject voor 4e klas vmbo-leerlingen. Ervaren (personeels)managers uit het bedrijfsleven komen naar de school, waar zij als ‘Carrière Coach’ individuele gesprekken voeren met de leerling. Het doel van de gesprekken is om de leerlingen een spiegel voor te houden en hen te stimuleren om zich goed en bewust te oriënteren op de keuze voor een vervolgopleiding.

Over NSvP

De NSvP maakt zich hard voor een menswaardige toekomst van werk. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en onderzoeken hoe werk zodanig kan worden ingericht dat het bijdraagt aan de menselijke waarden en behoeften. We zijn een onafhankelijke stichting. We financieren als vermogensfonds innovatieve projecten op het snijvlak van mens, werk en organisatie.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons