Leren op een andere manier organiseren? Een brigadier geeft impuls

Brigade Anders leren Anders Organiseren

Steeds meer scholen, kindcentra en kinderopvangorganisaties voelen de noodzaak om opvang en onderwijs anders te organiseren en daarmee beter aan te sluiten op wat kinderen nodig hebben. Tegelijkertijd zien we een grote druk op het hele onderwijssysteem. Vanuit een positieve houding heeft een groep ervaringsdeskundigen de handen ineen geslagen. Met de brigade ‘Anders leren, anders organiseren’ helpen zij collega’s een stap verder. Zo komt de eigentijdse inrichting van leren op een leuke én effectieve manier dichterbij. 

Kunstmatige intelligentie in HR: een No-brainer (PwC, 2017)

Artificial Intelligence is not the future, it is already happening and widely available.

AI en recruitment als kat-en-muisspel

Steeds vaker gebruiken organisaties HR-technologie en analytics ten behoeve van beter matchende en presterende medewerkers. Maar wat als individuele werkenden op hun beurt dit ook gaat inzetten om werkgevers en hun HR-beleid beter te kunnen inschatten?

18 juni ’19: OmkeerEvent over AI in Recruitment

OmkeerEvent 2019 AI in recruitement

Hoe kan AI een goede en eerlijke arbeidsmarkt faciliteren of juist frustreren? Met het OmkeerEvent – AI in Recruitment – op 18 juni 2019 willen we partijen laten kennismaken met HR-technologie aangedreven door Artificiële Intelligentie (AI). Samen willen we scherper krijgen wat de tech-beloften de arbeidsmarkt van morgen écht te bieden hebben. Hoe beïnvloedt het de kansen op werk voor verschillende partijen – positief, maar mogelijk ook negatief? De AI-technologie is boeiend en interessant en kan zeer nuttig zijn. Maar welke vragen moeten we ons blijven stellen in zowel de wetenschap als praktijk? Denk en debatteer mee!

Eerlijkheid binnen AI: het sollicitant-perspectief

Fairness in AI recruitment

De traditionele werving en selectie, waarbij HR-medewerkers zelf een CV en motivatiebrief lezen en beoordelen, heeft plaatsgemaakt voor het zogenoemde e-recruitment of ATS (Applicant Tracking System). Door middel van algoritmes worden CV’s en motivatiebrieven gescand op bepaalde vaardigheden of kenmerken. De kandidaat wordt op basis van deze analyse afgewezen of uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Maar wordt deze manier van afwijzen als eerlijk ervaren? Een uiterst relevante vraag, want de sollicitanten zijn een belangrijke groep die met AI te maken krijgt en hun ervaring is bepalend voor maatschappelijke acceptatie van de inzet van AI bij recruitment.

Joop Schippers onderzoekt de toekomst van werk

Prof.dr. Joop Schippers, hoogleraar arbeidseconomie aan de Universiteit Utrecht, is per 1 februari 2019 benoemd tot fellow bij het NIAS. De titel van zijn onderzoek: The future of work: sustainable careers, lifelong learning and basic jobs. Het fellowship, dat vijf maanden duurt, wordt mede gefinancierd door de NSvP. De fellow draagt met zijn onderzoeksproject een bij aan vernieuwende inzichten en kennisopbrengst op het terrein van mens en werk. 

Algoritmes leiden niet automatisch tot eerlijkere selectie

Steeds meer werkgevers zetten algoritmes in voor werving en selectie. Bij Nike en Unilever is het niet meer ongewoon om pas in de derde ronde van de sollicitatieprocedure in gesprek te komen met een menselijke medewerker. Vooroordelen en ongelijkheid kunnen zo meer ruimte krijgen, volgens Annemarie Hiemstra en Isabelle Nevels.

Onderwijs in ondernemerschap

Ondernemerschap Start-up

Ondernemerschap wordt gezien als een belangrijke skill voor de toekomst op de arbeidsmarkt. Van jongeren wordt verwacht dat zij de arbeidsmarkt betreden met relevante kennis en vaardigheden en zich blijven ontwikkelen om inzetbaar te blijven. In dit artikel zetten we de verschillende perspectieven op het ontwikkelen van de skill ondernemerschap uiteen. We bekijken in dat licht het praktijkinitiatief de ZomerOndernemer, dat niet alleen het oprichten van een onderneming voor ogen heeft maar ook actief wil bijdragen aan het ontwikkelen van breder toepasbare toekomstskills.

Terugblik OmkeerEvent skills editie 2018

Terugblik op de speciale skiLLLs editie van het OmkeerEvent, op 29 mei 2018 in de OBA. Inclusief de presentaties (in pdf) van sprekers Sonia Sjollema, Annelies Spork en Sacha van Tongeren en de link naar de foto's van de dag. De Skills Editie verbindt waardevolle initiatieven met beleid, onderwijs, wetenschap en praktijk. Ons doel: de impact vergroten en de bestaande praktijk een steviger plek geven in de discussie.

De school als mini-maatschappij

Scholieren school mini-maatschappij

Loopbaanbegeleiders, scholen en bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om jongeren goed op weg te helpen, maar ook van de jongeren zelf wordt een actievere houding verwacht. Leren en ontwikkelen blijft hun hele leven een belangrijk thema. De druk op persoonlijk initiatief, ondernemerschap, leervermogen en flexibiliteit neemt toe. Tegen deze achtergrond is het verheugend dat LOB door scholen steeds serieuzer wordt genomen en er veel initiatieven zijn. Een relevante vraag daarbij is: hoe geven we in scholen ruimte aan persoonlijke ontwikkeling en hoe kunnen we de mini-maatschappij, die de school in wezen is, daarbij benutten?

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons