Vijf praktijkinzichten om een leven lang ontwikkelen te laten werken

Klas School leren

Martine Maes (interventiekundige en begeleider van leer- en veranderprocessen) deelt inzichten uit haar praktijk rondom leren, ontwikkelen en veranderen in organisaties. Ze zet er vijf op een rij: Ontwikkelen ≠ opleiding volgen, eigen regie moet je leren, bewustwording en anders organiseren, samen blijvend ontwikkelen, anders kijken als iets niet werkt.

Jongeren (last)dragers van de toekomst?

Whitepaper Joop Schippers

Jongeren worden gezien als de dragers van de toekomst, maar geleidelijk wordt duidelijk dat de samenleving wel erg sterk steunt op hun inzet en flexibiliteit. Wat heeft de arbeidsmarkt van de toekomst voor jongeren in petto? Welke eisen worden aan jongeren gesteld? Wie zijn potentieel succesvol op de arbeidsmarkt van morgen en wie lopen het risico tussen wal en schip te vallen? En wat kunnen we doen om iedereen binnenboord te houden?

Ton Wilthagen krijgt fellowship voor ‘Waardevolle toekomst van werk’

Ton Wilthagen fellowship

Prof. dr. Ton Wilthagen gaat in de periode februari - juni 2020 op zoek naar een model voor een meer inclusieve arbeidsmarkt. Hij doet dit tijdens het NSvP/NIAS-fellowship, waarin hij wetenschap en maatschappij verbindt. Uitgangspunt van de studie is dat participatie in betaald werk veel meer waarde heeft dan alleen inzet van arbeid en loon. Mensen die werken voelen zich gezonder en gelukkiger en hebben een groter netwerk dan mensen die niet aan de slag zijn. Bovendien is er in de samenleving veel behoefte aan producten en diensten die nu niet worden geleverd en die niet als werk tellen.

Arbeidsparticipatie, gewerkte uren en economische zelfstandigheid van vrouwen - CPB (2019)

Het CPB deed onderzoek naar de determinanten van de arbeidsparticipatie van vrouwen op lange termijn, het effect van ouderschap op het inkomen en de collectieve baten van economische zelfstandigheid. In Nederland wordt de daling van het inkomen voornamelijk veroorzaakt doordat moeders minder uren gaan werken. Er zijn niet veel moeders die helemaal stoppen met werken of minder uurloon ontvangen. Dit komt mogelijk doordat deeltijdwerk veel voorkomt in Nederland, ook ten opzichte van andere EU-landen. 

Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt: 4 november

Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt Muntgebouw Utrecht

De NSvP, Goldschmeding Foundation en Instituut Gak organiseren op maandag 4 november 2019 de Dag van de Inclusieve Arbeidsmarkt. Tijdens dit symposium maken we de stand van zaken op rond de inclusieve arbeidsmarkt. Daarbij zoeken we met maatschappelijke organisaties, werkgevers, beleidsmakers en onderzoekers een concreet antwoord op de vraag welke praktische stappen er moeten worden ondernomen om de Nederlandse arbeidsmarkt inclusiever te maken.

Challenge is open! Algoritmes in werving en selectie

- De Challenge AI x Recruitment is inmiddels gesloten voor inschrijving -  Demonstreer de bijdrage van AI aan een betere en meer inclusieve arbeidswerking ten opzichte van traditionele recruitmentprocessen. Wat is de meerwaarde van algoritmes / AI binnen werving & selectie? De NSvP Challenge AI x Recruitment staat open tot en met 4 september 2019!

(On)zekerheden op de arbeidsmarkt van morgen

Joop Schippers NIAS NSvP fellow

Arbeidseconoom Joop Schippers van de Universiteit Utrecht doet in het kader van het NSvP/NIAS fellowship vijf maanden lang onderzoek naar de arbeidsmarkt van nu en morgen, met name gericht op jongeren en een leven lang leren. De aanleiding? Huidige jongeren hebben het minder makkelijk dan de generatie van hun ouders en grootouders. Hoe komt dat en wat doen we eraan? Wij spreken Joop tijdens een kop koffie op Utrecht Centraal Station en hij praatte ons bij over trends en ontwikkelingen op de arbeidsmarkt. Een verslag van de onderzoeksresultaten toe nu toe. 

Algoritmisering en de black box - tijd voor verklaarbare AI?

machine learning school robot

Black boxes bij AI treden op wanneer machine learning systemen beslissingen maken die door de gebruiker niet duidelijk of vanzelfsprekend zijn. Het gebruik van de zelflerende algoritmes kan onbedoeld leiden tot discriminatie of een gebrek aan vertrouwen. Transparantie, verklaarbaarheid, verantwoordelijkheid zijn belangrijke kenmerken voor een begrijpelijk en uitlegbaar AI-systeem. Waarom gebruikt niet iedereen Explainable AI?

Leren op een andere manier organiseren? Een brigadier geeft impuls

Brigade Anders leren Anders Organiseren

Steeds meer scholen, kindcentra en kinderopvangorganisaties voelen de noodzaak om opvang en onderwijs anders te organiseren en daarmee beter aan te sluiten op wat kinderen nodig hebben. Tegelijkertijd zien we een grote druk op het hele onderwijssysteem. Vanuit een positieve houding heeft een groep ervaringsdeskundigen de handen ineen geslagen. Met de brigade ‘Anders leren, anders organiseren’ helpen zij collega’s een stap verder. Zo komt de eigentijdse inrichting van leren op een leuke én effectieve manier dichterbij. 

Kunstmatige intelligentie in HR: een No-brainer (PwC, 2017)

Artificial Intelligence is not the future, it is already happening and widely available.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons