Onderzoek naar loopbaanontwikkeling van zzp’ers krijgt PhD Innovatiebeurs

Sjanne Marie van den Groenendaal - foto Joost van Dam

In 2020 ontving Sjanne Marie van den Groenendaal (Tilburg University) de PhD Innovatiebeurs van de NSvP. De centrale vraag van haar onderzoek is: “Hoe kunnen organisaties en zzp’ers de samenwerking zo inrichten dat de organisatie optimaal gebruik maakt van de expertise van zzp’ers én tegelijkertijd de (ontwikkel)behoeften van de zzp’ers vervult?” Een interview over haar eerste bevindingen, onderzoek en de toolkit die zij voor organisaties ontwikkelt.

 

Werken als hybride docent: motieven en ervaringen.

Onderwijs Hybride docent

De hybride docent wordt door onder meer de MBO-raad, VNO/NCW en MKB Nederland genoemd als één van de oplossingen voor het docententekort in het onderwijs. Om het baan-combineren in het onderwijs te laten slagen, zijn inspanningen nodig van de hybride docent zelf, maar ook van de organisaties waar hij of zij werkzaam is. Er is echter weinig bekend over hoe hybride docenten het combineren van banen ervaren. Marian Thunnissen (Universiteit Utrecht, Fontys Hogeschool) en Roos van Rijn (High Select) onderzochten de werkbeleving van hybride docenten en specifiek de aspecten die van invloed zijn op de keuze het baan-combineren wel of niet te continueren.

Ready for the Change - Bijdragen aan proactief loopbaangedrag

Anna van der Horst - Ready for the Change 2019)

Aanpassen aan onbekende omstandigheden kan een interessante uitdaging zijn, of juist een stressvolle, moeilijke situatie. Zeker wanneer het gaat om iets dat zo belangrijk is als je werk. Het proefschrift ‘Ready for the Change’ van Anna van der Horst is geschreven om mensen en organisaties te helpen zich beter voor te bereiden op veranderingen in werk. Welke vaardigheden en gedrag dragen bij aan een succesvolle loopbaan? Voor welke mensen is het makkelijk of juist moeilijk om dit gedrag te laten zien? Het proefschrift presenteert verschillende interventies die je helpen dit gedrag te versterken om zo beter passend werk te vinden.

Het Barnum-effect

Het Barnum-effect is het verschijnsel dat mensen zeer algemene beschrijvingen die gelden voor het grootste deel van de mensen, juist als heel persoonlijk ervaren. Dit effect werd als eerste onderzocht door de psycholoog Forer.

'Zo ben ik dus' - tests zijn toch objectief?

check test

Testuitslagen laten een momentopname zien, ze geven alleen een beeld van iemand in een bepaalde fase van zijn leven. Toch zijn we geneigd zo’n testuitslag als objectief (en onveranderlijk) te beschouwen: ‘Zo ben ik dus.’ Als we eenmaal een bepaalde testuitslag hebben gekregen, laten we ons daardoor beïnvloeden in onze latere keuzes en plannen, ook al was het feitelijk maar een momentopname.

Andere kijk op mens & loopbaan

loopbaan carriere

Geïnspireerd door de natuurwetenschappen gingen psychologen in de vorige eeuw op zoek naar de universele wetten van menselijk gedrag. Zo richtten loopbaanonderzoekers zich op het beschrijven van stabiele kenmerken van personen en beroepen. Aan de hand hiervan werd vastgesteld welk beroep het beste bij iemand paste.

De school als mini-maatschappij

Scholieren school mini-maatschappij

Loopbaanbegeleiders, scholen en bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om jongeren goed op weg te helpen, maar ook van de jongeren zelf wordt een actievere houding verwacht. Leren en ontwikkelen blijft hun hele leven een belangrijk thema. De druk op persoonlijk initiatief, ondernemerschap, leervermogen en flexibiliteit neemt toe. Tegen deze achtergrond is het verheugend dat LOB door scholen steeds serieuzer wordt genomen en er veel initiatieven zijn. Een relevante vraag daarbij is: hoe geven we in scholen ruimte aan persoonlijke ontwikkeling en hoe kunnen we de mini-maatschappij, die de school in wezen is, daarbij benutten?

Nadenken over toekomstige zelf stimuleert leren

Nudging trap

“Wanneer je wilt dat werkenden zich gaan ontwikkelen ten gunste van hun duurzame inzetbaarheid, moet je er als organisatie niet alleen over informeren, maar de mensen moeten de ontwikkelmogelijkheden ook willen gebruiken, ze moeten het daadwerkelijk kunnen en durven. Daarnaast heb je als organisatie de verantwoordelijkheid voor het creëren van een leercultuur.” Een interview met hoogleraar Vitaliteitsmanagement Tinka van Vuuren over nudging en duurzame inzetbaarheid.

Factoren voor kennisoverdracht van training naar werkvloer

werkvloer

Hoe kan de kans worden vergroot dat nieuw ontwikkelde kennis vanuit een training en/of opleiding wordt toegepast op de werkvloer? Het blijkt dat slechts 40% van de aangeleerde kennis in trainingen na afloop direct wordt toegepast in het werk. Na een jaar tijd is dit nog maar 15%. In dit artikel vind je een overzicht van factoren die voor- na of tijdens een training een positief effect kunnen hebben op de kennisoverdracht van de training.

Links en leesvoer Nudging in Organisaties

nudging

Een pagina vol interessante artikelen, links naar andere relevante websites en publicaties over gedragskeuzes, nudging in werkcontext, keuzearchitectuur ten behoeve van (informeel) leren en ontwikkelen binnen organisaties.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons