Casus gedragsgerichte aanpak gemeente Zutphen

Zutphen team mensen werk buiten

Bij de gemeente Zutphen wordt door de Universiteit Utrecht onderzoek gedaan naar een gedragsgerichte aanpak die leren en ontwikkelen van medewerkers kan stimuleren. Want experimenteren met nieuw gedrag komt niet vanzelfsprekend van de grond. In HR-beleid wordt ervan uitgegaan dat mensen rationeel handelen, maar wetenschappelijk onderzoek laat zien dat menselijk gedrag vaak niet rationeel is.

Maakonderwijs voor docenten en leerlingen

Maakplaats 021 Waag Society OBA

"Wereldwijd gezien doen onze basisscholen het hartstikke goed. Maar leerlingen vaardigheden aanleren voor toekomstige beroepen… daarmee is het belabberd gesteld. De 21e eeuw met al zijn digitalisering en technologisch vernuft is al een flink eind op streek, maar het reguliere onderwijs haakt daar nog veel te weinig op aan. Zeker scholen in achterstandsbuurten." Aan het woord is Sacha van Tongeren van Maakplaats 021, de plek waar kinderen op een plezierige manier kennismaken met nieuwe technologieën.

Mirjam Bink: Hoe komt LLL hoger op de agenda van werkgevers en werkenden?

Mirjam Bink OmkeerEvent

Mirjam Bink, oprichter ONL voor Ondernemers, leidde een sessie over hoe een ‘leven lang leren’ hoger op de agenda in organisaties kan worden geplaatst. Zowel het perspectief van de werkgever als dat van de werkenden werd meegenomen. In de eerste ronde werden mogelijke knelpunten besproken, die ervoor zorgen dat een ‘leven lang leren’ op dit moment nog niet voldoende prioriteit heeft. In de tweede ronde werd er nagedacht over mogelijke oplossingen om een ‘leven lang leren’ hoger op de agenda te krijgen.

5 vragen over Leven Lang Leren

leven lang leren

Veel belangrijke vragen worden niet gesteld als het om Leven Lang Leren gaat en zouden wel gesteld moeten worden. Het bestuur van de NSvP heeft zich samen met de NSvP-Denktank over het thema Leven Lang Leren gebogen, vooral om inzicht te krijgen in impliciete uitgangspunten die eigenlijk eens bevraagd moeten worden om verder te komen. We kwamen tot een top vijf van niet of te weinig gestelde vragen.

Leren op de werkvloer: Wat (stimu)leert werkenden?

leren werkvloer

Informeel leren op de werkvloer kan veel bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. Naast dat de juiste vorm van leren (formeel of informeel) moet aansluiten bij de behoeften van werkenden, is het belangrijk om als werkgever bewust te zijn van systematische denkfouten en overtuigingen die het leren kunnen belemmeren. In dit artikel lees je hoe informeel leren gestimuleerd kan worden door gebruik te maken van de werkcontext. 

Factoren voor kennisoverdracht van training naar werkvloer

werkvloer

Hoe kan de kans worden vergroot dat nieuw ontwikkelde kennis vanuit een training en/of opleiding wordt toegepast op de werkvloer? Het blijkt dat slechts 40% van de aangeleerde kennis in trainingen na afloop direct wordt toegepast in het werk. Na een jaar tijd is dit nog maar 15%. In dit artikel vind je een overzicht van factoren die voor- na of tijdens een training een positief effect kunnen hebben op de kennisoverdracht van de training.

Workplace nudging: Inspiratie voor OntwikkelNudges

Dit artikel biedt een kijkje in de keuken hoe theorie en praktijk gekoppeld kunnen worden om effectieve nudges op de werkvloer te ontwerpen. Esther Roelofs en Simone Leenders van consultancybureau WorkWire vertellen hoe zij Workplace Nudges creëren - zij zetten deze nudges in om medewerkers op een positieve wijze aan te zetten tot een nieuwe manier van werken. 

Informeel leren kan gebrek aan formeel leren niet compenseren

Aanbod van arbeid 2016: Informeel leren kan gebrek aan formeel leren niet compenseren

In het Onderzoeksrapport Aanbod van Arbeid 2016 wordt uitgebreid aandacht besteed aan opleiding van werkenden en welke groepen de meeste opleidingsmogelijkheden hebben. Naast verschillen tussen hoog- en laagopgeleiden en vaste en flexibele werknemers, is er ook gekeken naar verschillen tussen werkenden die wel of niet onder een cao vallen.

Ontwikkelen op basis van mentorschap

Ontwikkelen op basis van mentorschap

Mentoring en de verbinding tussen ervaren en minder ervaren werkenden wordt binnen veel organisaties ingezet voor het realiseren van leer- en loopbaanambities. Welke inzichten uit onderzoek kunnen helpen om praktijk initiatieven effectiever te maken? En hoe zijn interactieve vormen van leren beter te benutten in het kader van Leven Lang Leren? Een interview met Nico van Yperen, hoogleraar Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, die op verschillende manieren betrokken bij onderzoek naar de rol van coaching- en mentor programma’s op ontwikkeling van talent.

Challengeprijzen 2016: meer kansen voor jongeren

Werken in Netwerken, ZomerOndernemer en Heroes of the Sky

Dinsdag 7 juni reikte de NSvP tijdens het OmkeerEvent 2016 drie Challengeprijzen uit aan inspirerende initiatieven die moeten bijdragen aan meer kansen voor jongeren op de arbeidsmarkt van morgen. De winnaars ontvangen ieder een subsidie van 30.000 euro om hun plannen werkelijkheid te laten worden.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons