Op weg naar HR-beleid dat de mens radicaal centraal stelt

inspiratiebooster Performance Management

Bij aanvang van het symposium op 23 maart werden de ruim 130 aanwezigen direct wakker geschud bij het horen van de volgende stelling: “Performance management stelt de mens radicaal centraal”. Een ‘rode zee’ van kaartjes liet zien dat het huidige beoordelingsbeleid de medewerker niet centraal stelt. De grote opkomst en het enthousiasme waarmee de deelnemers hun interesses en ervaring deelden toonde aan dat het onderwerp sterk leeft onder HR professionals in Nederland en dat er behoefte is aan een alternatief. 

Sterke Punten Benadering voor vernieuwend HR

Whitepaper Het gebruik van sterke punten in teams en organisaties

Veel organisaties baseren hun ontwikkelbeleid vooral op de tekortkomingen van medewerkers; met een functieprofiel in gedachten wordt bepaald welke competenties mensen verder moeten ontwikkelen voor een bepaalde functie. Met een goed onderbouwd whitepaper geeft onderzoeker dr. Marianne van Woerkom achtergronden voor een model dat de basis legt voor vernieuwend personeelsbeleid dat niet de zwaktes, maar juist de sterke punten van mensen centraal stelt.

Basiscijfers Jeugd - UWV, SBB (2016)

Met de Basiscijfers Jeugd geven UWV en Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) een beeld van de actuele kansen en mogelijkheden voor jongeren op de arbeidsmarkt en stagemarkt. Studenten die nu (december 2016) starten met een opleiding, hebben een gunstig baanperspectief als zij aan de slag willen als onder andere verkoper, verzorgende-ig en mbo-verpleegkundige.

Whitepaper: Met juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op

Whitepaper Walma vd Molen - Kirschner

Volgens Juliette Walma van der Molen en Paul Kirschner is het tijd voor een fundamenteel debat over de vraag waarom er meer aandacht moet komen voor toekomstbestendig leren (awareness) en hoe die verandering tot stand kan komen. Hun whitepaper “Met de juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op”, uitgegeven door de NSvP, geeft een samenvatting van de kwaliteiten die van belang zijn om goed te kunnen (blijven) functioneren in toekomstig leven en werk.

“Leercultuur essentieel voor individueel en nationaal succes”

SER bijeenkomst Leven Lang Leren

Omdat in de veranderende economie en arbeidsmarkt toekomst skills steeds belangrijker worden, heeft het kabinet samen met de SER een nationale skills-strategie ontwikkeld. Al eerder werd in samenwerking met de OECD een skills strategy framework ontwikkeld, dat het ontwikkelen, activeren en effectief benutten van skills ondersteunt. Tijdens de presentatie van het rapport OECD Skills Strategy Diagnostic report: Netherlands werden de belangrijkste speerpunten besproken. Drie speerpunten uit het rapport waar we komende tijd aandacht aan zullen moeten besteden:

Ethische aspecten bij nudging

nudging

Daphne Truijens (promovenda in Filosofie en Economie aan het Erasmus Institute for Philosophy and Economics, Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoeksmedewerker SMO) en Joanne Reinhard (Senior Advisor bij Behavioural Insights Team), gaven samen een stoomcursus methodologisch en ethisch verantwoord nudgen. Het doel: deelnemers bewust maken van de nudge-methodologie en ethische aspecten bij het ontwerp van OntwikkelNudges.

Analyse inzendingen NudgeChallenge

nudgelab april 2017

Tijdens het OmkeerEvent 2017 werden de winnende teams van de NudgeChallenge bekend gemaakt. Vóór die tijd kwamen alle deelnemende NudgeTeams bijeen in Utrecht voor een NudgeLAB. In dit artikel een korte analyse van de onderwerpen waarop de teams zich focussen.

Best practices basis voor NL Skills Strategie

Er is een interessante bundel verschenen met best practices van samenwerkende organisaties die bijdragen aan skills ontwikkeling voor een leven lang leren. Het leren van de toekomst is één van de thema's waar de SER een actieve rol in speelt. In de inleiding wordt het belang hiervan beschreven: "Deze veeleisende tijd vraagt om grotere onderlinge betrokkenheid en samenwerking om ieders talent en vaardigheden tot ontwikkeling te brengen." Deze voorbeelden geven een aardig beeld van wat er al gebeurt op het vlak van samenwerking.

Ontwikkelen op basis van mentorschap

Ontwikkelen op basis van mentorschap

Mentoring en de verbinding tussen ervaren en minder ervaren werkenden wordt binnen veel organisaties ingezet voor het realiseren van leer- en loopbaanambities. Welke inzichten uit onderzoek kunnen helpen om praktijk initiatieven effectiever te maken? En hoe zijn interactieve vormen van leren beter te benutten in het kader van Leven Lang Leren? Een interview met Nico van Yperen, hoogleraar Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, die op verschillende manieren betrokken bij onderzoek naar de rol van coaching- en mentor programma’s op ontwikkeling van talent.

7 reden waarom medewerkers elkaar niets kunnen leren - infographic

Infographic met 7 reden waarom medewerkers elkaar niets kunnen leren.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons