In gesprek over methodieken bij diversiteit

De NSvP ondersteunde de afgelopen jaren verschillende projecten op het terrein van culturele diversiteit. Martha Meerman (lector Hogeschool van Amsterdam) nam het initiatief om de verschillende projectleiders bij elkaar te brengen om de ontwikkelde inzichten in een breder kader te plaatsen. Waar liggen de raakvlakken, wat zijn overkoepelden inzichten en wat zijn de uitdagingen voor de toekomst?

Jongeren (last)dragers van de toekomst?

Whitepaper Joop Schippers

Jongeren worden gezien als de dragers van de toekomst, maar geleidelijk wordt duidelijk dat de samenleving wel erg sterk steunt op hun inzet en flexibiliteit. Wat heeft de arbeidsmarkt van de toekomst voor jongeren in petto? Welke eisen worden aan jongeren gesteld? Wie zijn potentieel succesvol op de arbeidsmarkt van morgen en wie lopen het risico tussen wal en schip te vallen? En wat kunnen we doen om iedereen binnenboord te houden?

Ervaar de impact van technologie op jouw eigen sollicitatie

Brave New World - Beyond Human 2019

Voice-assistants die het sollicitatiegesprek overnemen. Algoritmes die de perfecte kandidaat voor een vacature voorspellen. De mogelijkheden van AI voor werving en selectie van werknemers lijken eindeloos. Hoe ziet de toekomst van deze ontwikkeling eruit? Om de dilemma’s rondom de digitalisering van de arbeidsmarkt inzichtelijk en invoelbaar te maken, zette de NSvP samen met SETUP een Makers-Challenge uit. Vier multidisciplinaire ontwerpteams van experts, kunstenaars en andere creatieve makers zijn gevraagd een werk te maken om dit thema goed, urgent en uitdagend te verbeelden.

De psychologie van robotisering van werk: 4 technologie-fantasieën

People foto digital

Matthijs Bal schrijft over de psychologische aspecten van technologie; meer specifiek over de vier fundamentele fantasieën die bestaan ten aanzien van de rol van technologie in werk en maatschappij. Technologie heeft een onmiskenbare rol gespeeld in de globalisering, en speelt ook een belangrijke rol bij andere grote uitdagingen van onze tijd: klimaatverandering en maatschappelijke ongelijkheid. Maar wat heeft de organisatiepsycholoog nu te zeggen over technologie en de rol van technologie in werk en maatschappij? 

Mens en Robot in 2045

Een korte fictiefilm

The end of work as we know it? De koude adem van een robot in je nek of juist hand in hand met robots?

De geschiedenis leert dat technologie ons vaak overkomt, en we pas achteraf de gevolgen en impact van technologie op onze manier van leven en werken ondervinden. In de korte fictiefilm ‘Mens en Robot in 2045’ inspireren we de kijkers om na te denken over de impact van technologie op het werk.

Maakplaats 021 Fellowship

Maakplaats 021

Leren door te maken, dat is het principe waar het programma ‘Maakplaats 021’ op inzet. Openbare Bibliotheek Amsterdam, Waag Society, Pakhuis de Zwijger en de Hogeschool van Amsterdam gaan de komende jaren in verschillende wijken in Amsterdam gezamenlijk maakplaatsen realiseren met een educatief programma. Uniek is de verbinding tussen het binnenschoolse en buitenschoolse educatieve aanbod. Het is onmogelijk om de 21e eeuwse leerlingen te onderwijzen als je zelf niet in deze eeuw geleerd hebt. Daarom worden docenten gedurende een bepaalde tijd als ‘fellow’ aan de maakplaatsen gekoppeld. Zij specialiseren zich in ‘maakonderwijs’ en 21st century skills.

Jongeren opleiden voor niet-bestaande banen in drie stappen

Naar schatting 65% van de basisschoolleerlingen van vandaag zullen later gaan werken in beroepen die nu nog niet bestaan. Tegelijkertijd leiden we nu duizenden leerlingen op voor banen die in de nabije toekomst zullen verdwijnen door automatisering. Wat moeten onderwijsinstellingen doen om het onderwijs aan jongeren toekomstbestendig te maken? Dat is de centrale vraag van een onderzoek van prof. dr. Paul A. Kirschner, NSvP/NIAS-fellow en universiteitshoogleraar bij de Open Universiteit.

“Leercultuur essentieel voor individueel en nationaal succes”

SER bijeenkomst Leven Lang Leren

Omdat in de veranderende economie en arbeidsmarkt toekomst skills steeds belangrijker worden, heeft het kabinet samen met de SER een nationale skills-strategie ontwikkeld. Al eerder werd in samenwerking met de OECD een skills strategy framework ontwikkeld, dat het ontwikkelen, activeren en effectief benutten van skills ondersteunt. Tijdens de presentatie van het rapport OECD Skills Strategy Diagnostic report: Netherlands werden de belangrijkste speerpunten besproken. Drie speerpunten uit het rapport waar we komende tijd aandacht aan zullen moeten besteden:

Links en leesvoer LLL en 21st Century Skills

Leven Lang Leren en 21st Century Skills

Op deze pagina verzamelen we artikelen, video's, onderzoek, publicaties en websites met informatie over een Leven Lang Leren, 21st Century Skills en gerelateerde onderwerpen (de arbeidsmarkt van de toekomst, jongeren en de arbeidsmarkt, robotisering en generaties).

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons