Mooi werk: naar een betere baan zonder weg te gaan

Mooier Werk

Hoe raak je van dat knagende ontevreden gevoel met je werk af zonder meteen naar een andere baan te zoeken? Of die wijngaard in Zuid-Frankrijk te beginnen? Luc Dorenbosch en Mark van Vuuren maakten een praktisch werkboek waarin je leert de lelijke en mooie kanten van je baan beter te verwoorden en te visualiseren. Om van je werk weer Mooi Werk te maken biedt het boek verschillende inzichten om je baan zo te ‘renoveren’ dat die weer bij je past. Inmiddels verscheen de opvolger Mooier Werk (2018) met vijf jaar praktijkinzichten.

Ontwikkelen op basis van mentorschap

Ontwikkelen op basis van mentorschap

Mentoring en de verbinding tussen ervaren en minder ervaren werkenden wordt binnen veel organisaties ingezet voor het realiseren van leer- en loopbaanambities. Welke inzichten uit onderzoek kunnen helpen om praktijk initiatieven effectiever te maken? En hoe zijn interactieve vormen van leren beter te benutten in het kader van Leven Lang Leren? Een interview met Nico van Yperen, hoogleraar Psychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, die op verschillende manieren betrokken bij onderzoek naar de rol van coaching- en mentor programma’s op ontwikkeling van talent.

Suikerriet plukken is niet hetzelfde als hypotheken verkopen

Kilian Wawoe maakt duidelijk dat prestatiebeloning in complexe werksituaties niet werkt. Waarom niet? En hoe moet het dan wel? Laten we in onze oren knopen dat prestatie niet ‘slechts’ de resultante is van motivatie, maar bovenal van vaardigheid (Prestatie = motivatie * vaardigheid). 

De kracht van 'Gluren bij de buren'

De kracht van 'Gluren bij de buren'

Gluren bij de Buren is een aanpak gericht op loopbaanontwikkeling en informeel leren die door elk bedrijf heel makkelijk toe te passen is. Gewoon aan de slag, geen papierwerk of rompslpmp. De aanpak is simpel: medewerkers nemen een kijkje bij andere bedrijven in de regio of op het zelfde industrieterrein.

Instructiekennis van Onderwijs Pioniers verduurzamen

Het onderwijspioniersprogramma (OP) is in 2009 van start gegaan en helpt leraren die zelf innovatieve ideeën hebben om het onderwijs te verbeteren, om deze verder te ontwikkelen en op hun eigen school te realiseren. OP is ontstaan vanuit de overtuiging dat bevlogen leraren de ruimte en ondersteuning moeten krijgen om hun eigen werkomgeving, de school en het onderwijs als geheel, te verbeteren. Leraren die toegelaten worden tot het OP-programma krijgen een budget en ondersteuning in de vorm van Pioniers-dagen, coaching, een Pioniers-netwerk en de kans op de jaarlijkse Onderwijs Pioniers-trofee. Pionierende leraren krijgen op deze manier de gelegenheid en een podium om hun eigen werkomgeving te vernieuwen. OP wil het programma nu verduurzamen zodat leraren met innovatieve ideeën van elkaar kunnen leren zonder tussenkomst van OP.
 

Meer motivatie = meer resultaat. Maar hoe werkt motivatie eigenlijk?

Als een medewerker goed werk levert, is een leidinggevende al snel tevreden. Maar wat motiveert medewerkers eigenlijk om hun werk goed te doen? Waarom zijn ze soms wel en soms niet gemotiveerd? En welke invloed heb je als leidinggevende hierop? Tijdens de Leergang A&O-Psychologie deelden twee experts hun kijk op dit onderwerp.

Give roses, fragrance left in your hands

All of us have been told to help other people in our life. "Helping" has become the essence of the morality in our society, which is done sometimes without conscious consideration. Helping means you do something extra to other people, often beyond your social duties or sacrificing your own comfort or benefits. However, does helping others only mean sacrificing?

'Weg die grauwsluier' met behulp van het web

stress

Voor veel organisaties is het een herkenbaar beeld: ziekteverzuim niet schrikbarend hoog, medewerkers lijken tevreden en toch hangt er een soort grauwsluier over de organisatie. ‘Terwijl je voor optimale inzetbaarheid juist gemotiveerde mensen nodig hebt.'

Samen interventies ontwikkelen verhoogt motivatie verpleeghuispersoneel

Bij de verpleeghuizen van De Zorgcirkel in Noord Holland moest er wat gebeuren. Ondanks de aandacht voor het voorkomen van werkdruk en werkstress steeg het ziekteverzuimpercentage in 2009 naar ruim 9%.

1e leernetwerkbijeenkomst: Combinatiebanen

Op 29 november 2012 kwamen experts uit wetenschap en praktijk in het leernetwerk Job Engineering bij elkaar om de kansen en keerzijdes van het combineren van meerdere banen te bediscussiëren. Ongeveer een half miljoen Nederlandse werknemers combineren reeds 2 of meer banen. Wat betekent dat mogelijk voor hun duurzame inzetbaarheid? Kan het kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt weerbaarder maken? Wat gebeurt er al?

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons