Werkzoekende in gesprek met algoritme over vacaturematching

de mens in de black box

Hoe zet je de kracht van artificiële intelligentie in ten gunste van werkenden en werkzoekenden? Het projectteams van Jaap Jan van Assen (eelloo) ontwikkelden een AI-gedreven instrument “Mark My Words – daarmee zoeken mensen op een Tinder-achtige manier naar banen die matchen bij hun profiel én geven zij feedback aan het systeem over de passendheid van de voorgestelde vacatures. Ze gaan als het ware in gesprek met het algoritme. Met als beoogd resultaat: betere kansen op de arbeidsmarkt en betere loopbaanbeslissingen voor werkenden. Bovendien draagt dit instrument bij aan meer Responsible en Explainable AI in recruitment. 

 

Pas op de plaats voor grote beloften van AI in recruitment

AI HR recruitment

Op welke kenmerken verschilt de lijst van geschikte kandidaten, wanneer machine learning modellen worden gebruikt in plaats van meer traditionele technieken? Komen er meer inclusieve, diverse keuzes of juist meer exclusieve keuzes in geschikte kandidaten in praktijk tot stand? Of maakt het geen verschil? Jacqueline van Breemen (NOA) deed onderzoek naar de consequenties van selectie met behulp van AI op de diversiteit van de geselecteerden. Ze won hiermee tevens de Eindprijs van de NSvP AI x Recruitment Challenge.

Hoe ervaren sollicitanten de inzet van AI in selectieproces?

Ai in recruitment - solliciteren bij AI

Sollicitanten zijn een belangrijke groep bij de introductie van algoritmes in matching en recruitment. Wat vinden zij ervan als zij door AI worden beoordeeld? Hoe eerlijk ervaren sollicitanten het als ze worden beoordeeld door AI op basis van hun LinkedIn profiel of video-interviews? En maakt het daarbij uit of ze uiteindelijk geschikt of ongeschikt worden bevonden? Een projectgroep aan de Vrije Universiteit onderzocht in het kader van de NSvP AI x Recruitment Challenge hoe het zit met de acceptatie van sollicitanten bij gebruik van AI in sollicitatieprocedures.

Wie hebben het meest baat bij gebruik van AI in selectie?

ai in recruitment - facial recognition

Jacqueline van Breemen (onderzoeker en data analist bij NOA) deed onderzoek naar het gebruik van AI bij selectie. Ze vergeleek de uitkomsten met die van traditionele selectiemethoden. Welke kandidaten hebben het meest winst van de toepassing van AI? En is selectie met gebruik van AI betrouwbaar? Haar belangrijkste uitkomst: selectie met AI versterkt sommige bestaande vooroordelen. 

AI en recruitment: twee handen op een buik of liefde van één kant?

Onderzoek HR AI recruitment research

AI heeft binnen werving & selectie veel potentie. Het toepassen van algoritmes op meer ‘softe’ sociale variabelen (zoals persoonlijke eigenschappen en vaardigheden) - in plaats van meetbare, feitelijke variabelen (zoals aantal jaar werkervaring) - als voorspellers van succes en gedrag is echter nog een groot grijs gebied. Daarom is wetenschappelijk onderzoek in dit veld zo belangrijk. Zodat de werkzoekenden van de toekomst hun voordeel kunnen doen met het onderzoek van vandaag. Een gesprek met onderzoekers Janneke Oostrom (Vrije Universiteit Amsterdam), Jaap Jan van Assen (eelloo) en Jacqueline van Breemen (NOA).

Onderzoek naar acceptatie van sollicitanten bij beoordeling door AI

Accepteren sollicitanten de oordelen op basis van nieuwe recruitmenttechnologie meer of minder dan het menselijk oordeel van bijvoorbeeld een selectiepsycholoog? Het project zal bestaan uit een experiment naar de beoordeling van de geschiktheid voor een management-traineeship. Reageren sollicitanten anders als de match wordt gemaakt door een mens een of door AI, waarbij het algoritme wordt toegepast op LinkedIn-profielen en video-interviews? En maakt het daarbij uit of men uiteindelijk geschikt of ongeschikt wordt bevonden?

Hoe groot is de bias van werving & selectie via AI?

NOA

Jacqueline van Breemen en collega’s van NOA (psychologisch advies- en onderzoeksbureau dat nauw samenwerkt met de sectie sociale en organisatiepsychologie van de Vrije Universiteit Amsterdam) laten zich uitdagen door de vraag hoe we de eerlijkheid moeten wegen van selectiebeslissingen door drie verschillende selectiemethodes. Hoe anders is de lijst van geschikte kandidaten, wanneer er machine learning modellen worden gebruikt in plaats van meer traditionele technieken? Verschilt deze lijst van kandidaten erg van elkaar? Zo ja, op welke (persoons)kenmerken precies?

Kan AI bijdragen aan proactief loopbaangedrag?

Hoe kan de kracht van AI worden ingezet om de informatiepositie van kandidaten zodanig te vergroten dat het ook een effect heeft op proactief loopbaangedrag? Op een bestaand recruitment-platform (WIJIJ) waarop mensen kunnen zoeken naar banen die matchen met een eigen breed profiel, gaan gebruikers feedback geven op de passendheid van de aan hen voorgestelde vacatures. Enerzijds ‘leert’ het onderliggende algoritme daarmee betere, passender aanbevelingen te doen.

Winnaars AI x Recruitment Challenge bekend

Winnaars AI Challenge 2019

Hoe krijgen we meer inzicht in de werkelijke werking van AI en algoritmisering voor het verbeteren van recruitmentbeslissingen? Deze open vraag vormde de aanleiding voor de NSvP AI x Recruitment Challenge in 2019. Welke ideeën hebben we mogen ontvangen? En wie zijn de drie winnende partijen die dit jaar de uitdaging van de Challenge aangaan? Afgelopen maanden daagde de NSvP wetenschappers, (selectie)psychologen, data scientists, recruiters en HR-tech specialisten uit om een betere en verantwoorde inzet van AI in de wereld van recruitment een stap verder te brengen.

Ervaar de impact van technologie op jouw eigen sollicitatie

Brave New World - Beyond Human 2019

Voice-assistants die het sollicitatiegesprek overnemen. Algoritmes die de perfecte kandidaat voor een vacature voorspellen. De mogelijkheden van AI voor werving en selectie van werknemers lijken eindeloos. Hoe ziet de toekomst van deze ontwikkeling eruit? Om de dilemma’s rondom de digitalisering van de arbeidsmarkt inzichtelijk en invoelbaar te maken, zette de NSvP samen met SETUP een Makers-Challenge uit. Vier multidisciplinaire ontwerpteams van experts, kunstenaars en andere creatieve makers zijn gevraagd een werk te maken om dit thema goed, urgent en uitdagend te verbeelden.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons