ACT Toolkit online

toolbox toolkit

Ingegeven door behoeften van het werkveld ontwikkelden Tom Luken en Albert de Folter de ACT-toolkit voor LOB. Ter verrijking van het bestaande LOB (loopbaanoriëntatie en -begeleiding) landschap. Na ruim een jaar ligt er nu een toolkit met 25 instrumenten die op verschillende manieren ingezet kunnen worden om het studiekeuzeproces van leerlingen te ondersteunen. In bescheiden mate draagt het gebruik ervan ook bij aan de voor de toekomst zo belangrijke psychologische flexibiliteit. De toolkit vindt u hier.

Goede voornemens en ACT

nieuwjaarsoverdenking Sonia Sjollema

Goede voornemens zijn het begin zijn van persoonlijke ontwikkeling. Zelf heb ik er natuurlijk ook één: Leven met meer lef! Maar dan hoor ik al weer dat stemmetje in mijn hoofd, dat me onnodig zenuwachtig maken en me achteraf genadeloos op al mijn fouten wijst. En die helpt me niet om tot een goede presentatie te komen.  Hoe kom ik er vanaf? Ik ga hiervoor inspiratie halen uit de Acceptance en Committent Therapie (ACT). 

Durf in je loopbaan

Durf in je loopbaan

"Als leven het meervoud van lef is – zoals de uitspraak van Loesje luidt - dan houdt dat in dat we allemaal ook bang zijn. Anders zou er immers geen lef nodig zijn om te leven. In loopbaantermen uitgedrukt zouden we kunnen spreken over de durf om onszelf en ons talent optimaal uit te drukken in de vorm van arbeid."

Een ACT toolkit voor innovatie van LOB

Een ACT toolkit voor innovatie van LOB

Er komt een nieuwe aanvulling op de hulpmiddelen bij loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB). Albert de Folter en Tom Luken ontwikkelen een toolkit met het doel de keuzestress onder jongeren te verminderen. Met de toolkit willen ze ook het onderwijs helpen om een bescheiden basis te leggen voor de psychologische flexibiliteit die in de latere loopbaan zo van belang wordt geacht. Een nieuwe derde generatie gedragstherapeutische stroming (ACT) en een diagnostisch instrument (CDDQ) vormen de hoekstenen van deze innovatie.

Innovatief loopbaanproject resultaat van NOLOC campagne 'Verken de Grenzen'

De NSvP stelde in 2013 het thema loopbaanontwikkeling centraal in haar activiteiten. Dit resulteerde onder andere in een samenwerking met Noloc, de beroepsvereniging voor loopbaanprofessionals. Het bestuur van Noloc vroeg in de campagne 'Verken de Grenzen' haar leden om mee te denken over vernieuwende initiatieven op het gebied van loopbaanontwikkeling. Uit de reacties werden vijf projectvoorstellen uitgewerkt en voorgelegd aan het bestuur van de NSvP. De aanvraag van Tom Luken en Albert de Folter werd toegekend.

Een ACT toolkit voor LOB: Basis voor pychologische flexibiliteit in de loopbaanontwikkeling

Beelden van mijn toekomst

Doel van het project is aanvulling van het actuele LOB instrumentarium met een wetenschappelijk verantwoorde, praktische, innovatieve en effectieve toolkit. De inhoud bestaat uit een diagnostisch instrument, waarmee de keuzesituatie en -vragen van de leerling in kaart worden gebracht. Verder bevat de toolkit concrete oefeningen, gespreksmodellen, werkvormen en verwijzingen. De toolkit wordt gerealiseerd in nauwe samenwerking met vertegenwoordigers van de doelgroep, dat wil zeggen decanen, mentoren en andere keuzebegeleiders van leerlingen in de tweede fase van havo/vwo en aankomende studenten in het hoger onderwijs.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons