CLICK, CLICK, CLICK, REPEAT: Welkom in the clickwork-zone

Auto-accept, foto: Paulus van Dorsten | Concretestate

De tech-industrie noemt het een 'crowdsourced marketplace', journalisten en wetenschappers beschrijven het als de industrie achter de ‘nieuwe globale onderklasse’: clickwork. De werkers in deze industrie verdienen een (meestal klein) inkomen met het uitvoeren van microtasks. Makers Ruben van de Ven en Merijn van Moll bestuderen in opdracht van SETUP en NSVP de wereld van clickwork en maakten er vorig jaar een eerste installatie over met de titel Guest Worker, om deze ‘onzichtbare arbeidersklasse’ zichtbaar te maken. De afgelopen maanden onderzochten ze de wereld van clickwork verder. Die ervaring hebben ze vertaald naar een nieuwe installatie: Auto-accept. 

Werkzoekende in gesprek met algoritme over vacaturematching

de mens in de black box

Hoe zet je de kracht van artificiële intelligentie in ten gunste van werkenden en werkzoekenden? Het projectteams van Jaap Jan van Assen (eelloo) ontwikkelden een AI-gedreven instrument “Mark My Words – daarmee zoeken mensen op een Tinder-achtige manier naar banen die matchen bij hun profiel én geven zij feedback aan het systeem over de passendheid van de voorgestelde vacatures. Ze gaan als het ware in gesprek met het algoritme. Met als beoogd resultaat: betere kansen op de arbeidsmarkt en betere loopbaanbeslissingen voor werkenden. Bovendien draagt dit instrument bij aan meer Responsible en Explainable AI in recruitment. 

 

Pas op de plaats voor grote beloften van AI in recruitment

AI HR recruitment

Op welke kenmerken verschilt de lijst van geschikte kandidaten, wanneer machine learning modellen worden gebruikt in plaats van meer traditionele technieken? Komen er meer inclusieve, diverse keuzes of juist meer exclusieve keuzes in geschikte kandidaten in praktijk tot stand? Of maakt het geen verschil? Jacqueline van Breemen (NOA) deed onderzoek naar de consequenties van selectie met behulp van AI op de diversiteit van de geselecteerden. Ze won hiermee tevens de Eindprijs van de NSvP AI x Recruitment Challenge.

Hoe ervaren sollicitanten de inzet van AI in selectieproces?

Ai in recruitment - solliciteren bij AI

Sollicitanten zijn een belangrijke groep bij de introductie van algoritmes in matching en recruitment. Wat vinden zij ervan als zij door AI worden beoordeeld? Hoe eerlijk ervaren sollicitanten het als ze worden beoordeeld door AI op basis van hun LinkedIn profiel of video-interviews? En maakt het daarbij uit of ze uiteindelijk geschikt of ongeschikt worden bevonden? Een projectgroep aan de Vrije Universiteit onderzocht in het kader van de NSvP AI x Recruitment Challenge hoe het zit met de acceptatie van sollicitanten bij gebruik van AI in sollicitatieprocedures.

Wie hebben het meest baat bij gebruik van AI in selectie?

ai in recruitment - facial recognition

Jacqueline van Breemen (onderzoeker en data analist bij NOA) deed onderzoek naar het gebruik van AI bij selectie. Ze vergeleek de uitkomsten met die van traditionele selectiemethoden. Welke kandidaten hebben het meest winst van de toepassing van AI? En is selectie met gebruik van AI betrouwbaar? Haar belangrijkste uitkomst: selectie met AI versterkt sommige bestaande vooroordelen. 

Schijn-autonomie voor fietskoeriers in gig-economy

platform fietskoeriers Deliveroo Uber Eats

Floris de Krijger onderzocht de manipulatieve controlesystemen van online platform bezorgdiensten als Deliveroo and Uber Eats. Omdat fietskoeriers de hele dag door allerlei kleine keuzes maken, krijgen zij het gevoel meer invloed te hebben op de hoogte van hun inkomen dan in werkelijkheid het geval is. "Ik was vaak geneigd mijn lage inkomen te relateren aan de werkstrategieën die ik elke dag toepaste op de fiets, in plaats van verhaal te halen bij mijn platform-werkgevers zelf.” Floris won voor zijn onderzoek de David van Lennep Scriptieprijs 2019.

Hoe AI een hele arbeidersklasse onzichtbaar maakte

setup AI platformwerk

De 'dirty little secret' van AI vraagt om een nieuw gesprek over de toekomst van werk, en hoe mens en machine daarin samenwerken. Met de installatie Guest Worker maken we tastbaar wat er op het spel staat.

De waarde van werk in de platformeconomie

platform werk keuken

Als wij ons hard willen maken voor waardevol werk in een digitale wereld, waarin platforms in toenemende mate vraag en aanbod op de arbeidsmarkt aan elkaar verbinden, moet eerst duidelijk worden waar precies de schoen wringt. In een reeks artikelen wordt stap voor stap ingegaan op de gebreken en mogelijkheden van platformwerk, gekoppeld aan menselijke basisbehoeften. Een introductie.

AI en recruitment: twee handen op een buik of liefde van één kant?

Onderzoek HR AI recruitment research

AI heeft binnen werving & selectie veel potentie. Het toepassen van algoritmes op meer ‘softe’ sociale variabelen (zoals persoonlijke eigenschappen en vaardigheden) - in plaats van meetbare, feitelijke variabelen (zoals aantal jaar werkervaring) - als voorspellers van succes en gedrag is echter nog een groot grijs gebied. Daarom is wetenschappelijk onderzoek in dit veld zo belangrijk. Zodat de werkzoekenden van de toekomst hun voordeel kunnen doen met het onderzoek van vandaag. Een gesprek met onderzoekers Janneke Oostrom (Vrije Universiteit Amsterdam), Jaap Jan van Assen (eelloo) en Jacqueline van Breemen (NOA).

Algoritmisch solliciteren

De mogelijkheden van AI voor werving en selectie van werknemers lijken eindeloos. Hoe ziet de toekomst van deze ontwikkeling eruit? En hoe faciliteert – of frustreert – AI de diversiteit op de arbeidsmarkt? De NSvP sloeg de handen ineen met Medialab SETUP.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons