Vijf praktijkinzichten om een leven lang ontwikkelen te laten werken

Klas School leren

Martine Maes (interventiekundige en begeleider van leer- en veranderprocessen) deelt inzichten uit haar praktijk rondom leren, ontwikkelen en veranderen in organisaties. Ze zet er vijf op een rij: Ontwikkelen ≠ opleiding volgen, eigen regie moet je leren, bewustwording en anders organiseren, samen blijvend ontwikkelen, anders kijken als iets niet werkt.

Doe het zelf-zorgboek voor verzorgenden

Dit Doe-het-zelfzorg-boek is ontwikkeld voor verzorgenden in de ouderenzorg. Dagelijks hebben zij te maken met de dood, ziekte en agressie. Elke dag maken ze moeilijke keuzes. Zorg jij als verzorgende in al die drukte eigenlijk wel goed genoeg voor jezelf? Het Doe-het-zelfzorg-boek helpt hierbij. Het bevat vijf onderdelen met vragen waarmee je voor jezelf duidelijk krijgt wat je belangrijk vindt op de werkvloer. 

Leren op een andere manier organiseren? Een brigadier geeft impuls

Brigade Anders leren Anders Organiseren

Steeds meer scholen, kindcentra en kinderopvangorganisaties voelen de noodzaak om opvang en onderwijs anders te organiseren en daarmee beter aan te sluiten op wat kinderen nodig hebben. Tegelijkertijd zien we een grote druk op het hele onderwijssysteem. Vanuit een positieve houding heeft een groep ervaringsdeskundigen de handen ineen geslagen. Met de brigade ‘Anders leren, anders organiseren’ helpen zij collega’s een stap verder. Zo komt de eigentijdse inrichting van leren op een leuke én effectieve manier dichterbij. 

Het Barnum-effect

Het Barnum-effect is het verschijnsel dat mensen zeer algemene beschrijvingen die gelden voor het grootste deel van de mensen, juist als heel persoonlijk ervaren. Dit effect werd als eerste onderzocht door de psycholoog Forer.

'Zo ben ik dus' - tests zijn toch objectief?

check test

Testuitslagen laten een momentopname zien, ze geven alleen een beeld van iemand in een bepaalde fase van zijn leven. Toch zijn we geneigd zo’n testuitslag als objectief (en onveranderlijk) te beschouwen: ‘Zo ben ik dus.’ Als we eenmaal een bepaalde testuitslag hebben gekregen, laten we ons daardoor beïnvloeden in onze latere keuzes en plannen, ook al was het feitelijk maar een momentopname.

De school als mini-maatschappij

Scholieren school mini-maatschappij

Loopbaanbegeleiders, scholen en bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om jongeren goed op weg te helpen, maar ook van de jongeren zelf wordt een actievere houding verwacht. Leren en ontwikkelen blijft hun hele leven een belangrijk thema. De druk op persoonlijk initiatief, ondernemerschap, leervermogen en flexibiliteit neemt toe. Tegen deze achtergrond is het verheugend dat LOB door scholen steeds serieuzer wordt genomen en er veel initiatieven zijn. Een relevante vraag daarbij is: hoe geven we in scholen ruimte aan persoonlijke ontwikkeling en hoe kunnen we de mini-maatschappij, die de school in wezen is, daarbij benutten?

YQ: Lifechanging mindset

YQ, het vermogen tot adaptieve zelfregulatie, versterkt de mentale aspecten van 21e eeuwse-vaardigheden: zelfregulering, denken (kritisch-creatief), samenwerken, communicatie, oplossend vermogen. Aan de basis van de mindset YQ ligt de methodiek STOP: onder spanning kunnen blijven denken en ‘schakelen’. Door YQ is de jongere zich bewust van zijn mogelijkheden & talenten en zal hij zich willen ontwikkelen door werk en studie. 

Whitepaper: Met juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op

Whitepaper Walma vd Molen - Kirschner

Volgens Juliette Walma van der Molen en Paul Kirschner is het tijd voor een fundamenteel debat over de vraag waarom er meer aandacht moet komen voor toekomstbestendig leren (awareness) en hoe die verandering tot stand kan komen. Hun whitepaper “Met de juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op”, uitgegeven door de NSvP, geeft een samenvatting van de kwaliteiten die van belang zijn om goed te kunnen (blijven) functioneren in toekomstig leven en werk.

Scholing van de geest - Wat ik leerde van Socrates.

Scholing van de geest

Een boek van Jos Kessels, waarin filosofie, persoonlijke ontwikkeling en organisatieontwikkeling hand in hand gaan. Bij complexere veranderingen komt het immers ook aan op de vraag: Wat betekent dit voor mij persoonlijk? Wat is hier de essentie, wat gaat mij aan het hart? Wat hebben we onder ogen te zien om tot een nieuwe balans te komen? Als deze relatie met de persoonlijke laag niet gelegd en gedeeld wordt blijven visies oppervlakkig en komt een organisatie niet in beweging.

Manager, stuur niet op ontwikkeling. Professionals doen het zelf!

Manager, stuur niet op ontwikkeling. Professionals doen het zelf!

Wij Nederlanders zijn net Duitsers. We mogen alles graag tot in de puntjes regelen en we laten liefst zo min mogelijk aan het toeval over.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons