Hoe behouden we meer mensen voor de zorg?

Nu werkt nog 1 op de 7 mensen in de zorg, maar om de continuïteit in de zorg te blijven garanderen moet dat straks naar 1 op 3. Dat lijkt een onmogelijke opgave, ook omdat de instroom weliswaar stijgt, maar de uitstroom momenteel ongekend hoog is. De zorg zal dus op zoek moeten naar andere manieren om het werk te organiseren en naar manieren om talent beter aan zich te verbinden en te blijven boeien. Hoe? Door nu al volop te experimenteren en innoveren, is de overtuiging in de regio Midden-, Zuid- en Zuid-West Gelderland. Een interview met Jennifer de Boer en Willem Rutgers, beiden van Werkgeversvereniging Zorg en Welzijn.

Met KlusCV meer loopbaankansen voor platformwerkers?

fietser bezorgdienst in Nederland

Steeds meer mensen doen werkervaring op via online platformen in de kluseconomie. Een van de grote knelpunten is dat platformwerkers hun data over reputatie en transacties niet kunnen gebruiken als bewijs van hun werkervaring, omdat de platformen de data voor zichzelf houden. Om de positie van platformwerkers op de arbeidsmarkt te versterken, starten zes klusplatformen een pilot, waarbij werkenden met één druk op de knop een digitaal getuigschrift kunnen downloaden. De verwachting is dat dit hun kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk vergroot. 

Kan AI bijdragen aan proactief loopbaangedrag?

Hoe kan de kracht van AI worden ingezet om de informatiepositie van kandidaten zodanig te vergroten dat het ook een effect heeft op proactief loopbaangedrag? Op een bestaand recruitment-platform (WIJIJ) waarop mensen kunnen zoeken naar banen die matchen met een eigen breed profiel, gaan gebruikers feedback geven op de passendheid van de aan hen voorgestelde vacatures. Enerzijds ‘leert’ het onderliggende algoritme daarmee betere, passender aanbevelingen te doen.

Ready for the Change - Bijdragen aan proactief loopbaangedrag

Anna van der Horst - Ready for the Change 2019)

Aanpassen aan onbekende omstandigheden kan een interessante uitdaging zijn, of juist een stressvolle, moeilijke situatie. Zeker wanneer het gaat om iets dat zo belangrijk is als je werk. Het proefschrift ‘Ready for the Change’ van Anna van der Horst is geschreven om mensen en organisaties te helpen zich beter voor te bereiden op veranderingen in werk. Welke vaardigheden en gedrag dragen bij aan een succesvolle loopbaan? Voor welke mensen is het makkelijk of juist moeilijk om dit gedrag te laten zien? Het proefschrift presenteert verschillende interventies die je helpen dit gedrag te versterken om zo beter passend werk te vinden.

Inspelen op Innovatie op het MBO

Jaap Wilmink, MBO Rijnland

Jaap Wilmink, docent engineering aan MBO Rijnland, ontwikkelde het vak ‘Inspelen op Innovatie’ voor het MBO. Het doel? Studenten bewust maken van de veranderende toekomst van werk, technologie en de rol die zij hierin spelen. In het vak komen fenomenen als biohacking en Artificial Intelligence aan de orde, maar voornamelijk wordt studenten een spiegel voorgehouden om ze bewust te maken van de realiteit van de arbeidsmarkt. ‘’De tijd dat we rustig in een kamertje individueel onze prachtige ideeën uitwerken, is voorbij.’’ 

'Zo ben ik dus' - tests zijn toch objectief?

check test

Testuitslagen laten een momentopname zien, ze geven alleen een beeld van iemand in een bepaalde fase van zijn leven. Toch zijn we geneigd zo’n testuitslag als objectief (en onveranderlijk) te beschouwen: ‘Zo ben ik dus.’ Als we eenmaal een bepaalde testuitslag hebben gekregen, laten we ons daardoor beïnvloeden in onze latere keuzes en plannen, ook al was het feitelijk maar een momentopname.

Andere kijk op mens & loopbaan

loopbaan carriere

Geïnspireerd door de natuurwetenschappen gingen psychologen in de vorige eeuw op zoek naar de universele wetten van menselijk gedrag. Zo richtten loopbaanonderzoekers zich op het beschrijven van stabiele kenmerken van personen en beroepen. Aan de hand hiervan werd vastgesteld welk beroep het beste bij iemand paste.

De school als mini-maatschappij

Scholieren school mini-maatschappij

Loopbaanbegeleiders, scholen en bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om jongeren goed op weg te helpen, maar ook van de jongeren zelf wordt een actievere houding verwacht. Leren en ontwikkelen blijft hun hele leven een belangrijk thema. De druk op persoonlijk initiatief, ondernemerschap, leervermogen en flexibiliteit neemt toe. Tegen deze achtergrond is het verheugend dat LOB door scholen steeds serieuzer wordt genomen en er veel initiatieven zijn. Een relevante vraag daarbij is: hoe geven we in scholen ruimte aan persoonlijke ontwikkeling en hoe kunnen we de mini-maatschappij, die de school in wezen is, daarbij benutten?

Nadenken over toekomstige zelf stimuleert leren

Nudging trap

“Wanneer je wilt dat werkenden zich gaan ontwikkelen ten gunste van hun duurzame inzetbaarheid, moet je er als organisatie niet alleen over informeren, maar de mensen moeten de ontwikkelmogelijkheden ook willen gebruiken, ze moeten het daadwerkelijk kunnen en durven. Daarnaast heb je als organisatie de verantwoordelijkheid voor het creëren van een leercultuur.” Een interview met hoogleraar Vitaliteitsmanagement Tinka van Vuuren over nudging en duurzame inzetbaarheid.

55-plussers en hun 'tweede bedrijf'

Er bestaat al jarenlang een besef dat het zowel voor de fysieke als voor de mentale gezondheid van het individu goed is om op latere leeftijd actief te blijven(1). De actieve oudere leeft langer en blijft langer gezond(2). Bewegen en mentale uitdagingen aangaan werpen vruchten af.

Over NSvP

De NSvP maakt zich hard voor een menswaardige toekomst van werk. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en onderzoeken hoe werk zodanig kan worden ingericht dat het bijdraagt aan de menselijke waarden en behoeften. We zijn een onafhankelijke stichting. We financieren als vermogensfonds innovatieve projecten op het snijvlak van mens, werk en organisatie.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons