Colorwashing of diversiteitskampioen?

communicatie en culturele diversiteit organisaties

Het bewustzijn over het belang van culturele diversiteit op de werkvloer groeit gestaag. Onderzoek wijst uit dat een succesvolle integratie van diverse culturele groepen niet alleen bijdraagt aan een eerlijke en inclusieve samenleving, maar ook voordelen biedt voor de productiviteit van teams en organisaties. Effectief communiceren over dit thema blijft echter een uitdaging, vol met gevoeligheden en potentiële valkuilen. In de maatschappij bestaan verschillende meningen over hoe succesvol diversiteitsbeleid eruit hoort te zien. Daarbovenop heerst veel scepsis over de authenticiteit van diversiteitscommunicatie. Organisaties worden al snel beticht van 'colorwashing': positieve communicatie over culturele diversiteit zonder een link met daadwerkelijk diversiteitsbeleid. In hoeverre is deze scepsis terecht?

Vandaag denken aan morgen: LLO in de praktijk

leren en ontwikkelen

Leven Lang Ontwikkelen (LLO) richt zich op het stimuleren van een actieve houding ten opzichte van leren en ontwikkelen: van ‘repareren’ naar ‘vooruitkijken’ met als doel ervoor te zorgen dat mensen ‘vitaal, flexibel en duurzaam inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt’. Een proactieve inzet op ontwikkeling kan voorkómen dat mensen werkloos worden of uitvallen door veranderingen in het werk en verschuivingen op de arbeidsmarkt. Het lectoraat Dynamische Talentinterventies van Fontys deed onderzoek naar deze ‘vooruitkijkers’ en bundelde de praktijkvoorbeelden in een inspiratiebundel.

Over NSvP

De NSvP maakt zich hard voor een menswaardige toekomst van werk. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en onderzoeken hoe werk zodanig kan worden ingericht dat het bijdraagt aan de menselijke waarden en behoeften. We zijn een onafhankelijke stichting. We financieren als vermogensfonds innovatieve projecten op het snijvlak van mens, werk en organisatie.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons