
Programma
Leren en Ontwikkelen in Organisaties
Aandacht voor een HR-benadering waarbij de talenten van medewerkers vertrekpunt zijn voor het ontwikkelbeleid. Hoe kunnen gedragsinzichten bijdragen aan een rijker leer- en ontwikkelingsklimaat? Wat triggert medewerkers om mee te bewegen met een veranderende arbeidsmarkt?
In dit programma zetten we de schijnwerpers op initiatieven en beleid dat de talenten van medewerkers als uitgangspunt neemt. We brengen inclusieve en levensloop bestendige vormen van leren en en ontwikkelen in beeld. Hoe maken we leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk voor alle werkenden?
Doel is het vormen van een breed toegankelijk netwerk van levensbeeld ontwikkelen, waarin ontwikkelen gedurende de levensloop een collectief goed is en toegankelijk voor iedereen. Waarin jongeren zich ook kunnen ontwikkelen buiten school of een werkgever om en aanstormend talent kan leren van gesetteld talent. Waarin informele vormen van leren een kans krijgen en mensen leren van elkaar. Altijd staat de mens radicaal centraal, waarbij ieders talent telt.
Dit doen we door initiatieven in beeld te brengen die:
- Leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk maken zowel in de werkcontext als daarbuiten.
- Aandacht hebben voor groepen die nu weinig kansen hebben zich te ontwikkelen, zoals ouderen, mensen zonder werk, praktisch opgeleiden of flexwerkers.
- Werkenden meer betrekken bij nieuwe vormen van leren en ontwikkelen die beter bij hen passen.
- Leren verbreden naar leren en ontwikkelen voor het leven, ‘de school of life’.
- Grip op het eigen leven en de zeggenschap over de toekomst van de samenleving te vergoten.
- Bredere opbrengsten in beeld brengen dan alleen het economisch nut. Met oog voor maatschappelijke opbrengsten, zingeving en de behoefte aan competentie.