
Programma
PhD-Valorisatie Beurs
Tweejaarlijks stelt de NSvP maximaal twee PhD-Valorisatiebeurzen á € 5.000,- ter beschikking aan PhD’s in de A&O psychologie en HRM-verwante studies. De NSvP wil zo PhD-onderzoekers de gelegenheid bieden hun nieuwe kennis verder richting de praktijk te brengen, voor (nog) bredere maatschappelijke impact.
De NSvP draagt de verbinding tussen wetenschap en praktijk een warm hart toe. Ter versterking van het kennisprogramma hebben we in 2016 de PhD-Valorisatiebeurs in het leven geroepen.
Tweejaarlijks stellen we maximaal twee beurzen á € 5.000 ter beschikking. Daarbij richten we ons tot PhD’s in de A&O psychologie en HRM-verwante studies. PhD’s kunnen individueel, maar ook als duo een aanvraag indienen. De beurs wordt altijd verstrekt en uitgekeerd op persoonlijke titel.
Waar het einddoel van een mooi proefschrift voltooien natuurlijk het belangrijkste is, wil de NSvP PhD-onderzoekers de gelegenheid bieden om zich ook op een andere manier bezig te houden met kennisontwikkeling en kennistoepassing met een (nog) bredere maatschappelijke waarde.
De PhD-Valorisatiebeurs steekt in op de valorisatie en maatschappelijke waardecreatie van je proefschrift-onderzoek.
PhD’ers die eerder een beurs ontvingen
De onderzoekers hieronder ontvingen de afgelopen jaren een PhD-Valorisatiebeurs van de NSvP:

Yoy Bergs
2025-2026: Yoy Bergs, Breda University of Applied Sciences. Yoy richt zich met haar project op de mentale gezondheid van jonge werknemers. Uit haar onderzoek blijkt dat jongvolwassenen onder hoge druk staan om verschillende identiteiten (werk, privé, online) te combineren, wat kan leiden tot burn-outklachten. Met het ‘Mensje (N)Ooitgenoeg’-programma wordt een identiteitsgerichte interventie ontwikkeld, waaronder een identity-werkboek dat jonge werknemers helpt om hun verschillende rollen te balanceren en sociale media bewust in te zetten. Het doel is om duurzame loopbanen en welzijn te bevorderen.

Amber Kornet & Wouter van Zwol
2025-2026: Amber Kornet & Wouter van Zwol. In dit project staat de waarde van praktisch geschoolde professionals in Learning Communities centraal. Wouter en Amber ontwikkelen een mini-documentaire die laat zien hoe vakmensen (zoals monteurs en chauffeurs) onmisbaar zijn voor innovatie, samenwerking en kennisdeling binnen organisaties. De documentaire wordt samen met deelnemers uit de praktijk ontwikkeld en verspreid via sectorplatforms, filmfestivals en sociale media, om de impact en zichtbaarheid van vakmanschap in de arbeidsmarkt te vergroten.

Lara Solms
2023-2024: Lara Solms, Universiteit van Amsterdam. Kennis over de werkende mechanismen van coaching en evidence based coaching methoden komen onvoldoende terecht bij coaches en cliënten. Werknemers en hun organisaties kunnen veel baat hebben bij professionele coaching, maar coach is geen beschermd beroep. De wildgroei aan – ook niet-gekwalificeerde – coaches kan leiden tot inadequate of ontoereikende hulp en zelfs schade. Daarom ontwikkelde Lara een evidence based Coachwijzer: twee kennisclips en een driedelige podcastserie waarin ze wetenschappelijke kennis over coaching op een toegankelijke manier voor een breed publiek bereikbaar maakt. Kijk hier >>

Sjanne Marie van den Groenendaal
2020-2021: Sjanne Marie van den Groenendaal, Tilburg University. Hoe kunnen organisaties en zzp’ers de samenwerking zo inrichten dat de organisatie optimaal gebruik maakt van de expertise van zzp’ers én tegelijkertijd de (ontwikkel)behoeften van de zzp’ers vervult? Zo luidde de centrale vraag in het onderzoek van Sjanne Marie. In aansluiting op haar proefschrift (Career development of solo self-employed workers) ontwikkelde zij een toolkit die organisaties én zzp’ers ondersteunt in het strategisch samenwerken. De Toolkit Optimalisatie van Arbeidsrelaties tussen Organisaties en Zzp’ers bevat kennisclips over goed werkgeverschap en de (praktische) stappen die gezet kunnen worden.

Giverny de Boeck & Wouter Vleugels
2018-2019: Giverny de Boeck & Wouter Vleugels, KU Leuven. Zij stelden hun onderzoeksvaardigheden beschikbaar voor het volgende vraagstuk: Geef vanuit academisch perspectief een overzicht en richtlijnen voor de praktische invulling en uitvoering van een beoordelingssystematiek die (1) motiverend werkt voor medewerkers en managers, (2) groei en ontwikkeling stimuleert en (3) ook past bij organisatiedoelstellingen. De output bestond uit kwalitatief onderzoek naar verandervarianten richting meer mensgedreven performance management (inclusief een publicatie in het Tijdschrift voor HRM).

Renske van Geffen & Inge Wolsink
2016-2017: Renske van Geffen & Inge Wolsink, Universiteit van Amsterdam. In samenwerking met de pHResh PhD-community werden in 2016 de eerste PhD-Beurzen toegekend. Inge deed promotieonderzoek naar creatief en proactief gedrag op de werkvloer. Renske promoveerde op proactiviteit bij werknemers. Samen zetten hun onderzoeksvaardigheden in op het NSvP-kennisprogramma, door actieonderzoek naar drie proactiviteit-bevorderende praktijkinterventies. Ze verbonden de effecten en projectresultaten met wetenschappelijke kennis en overkoepelende inzichten.
Zo dien je een aanvraag in:
Schrijf een kort voorstel (van maximaal 3 A4tjes) met daarin je motivatie en jouw/jullie ideeën bij de besteding van de beurs.
Voeg los daarvan je/jullie cv toe. Verstuur per e-mail aan de NSvP.
Houd bij de aanvraag in ieder geval rekening met de volgende zaken: