Psychotechniek revisited

David van Lennep algoritmes psychotechniek

In het werving en selectieproces is in de afgelopen eeuw veel kennis ontwikkeld over het beoordelen en meten van geschiktheid, het kritisch toetsen van instrumenten op validiteit en betrouwbaarheid, en het terugdringen van bias. Er doet zich nu een nieuw fenomeen voor: de inzet van AI in recruitment en selectieprocedures. Claims zijn dat dat sneller, effectiever en met minder bias plaatsvindt dan met de tussenkomst van mensen. Opvallend is dat de ICT bij de ontwikkeling van algoritmes een belangrijke rol speelt, maar dat de link naar bestaande kennis vanuit de personeelsselectie weinig wordt gelegd. Wat is er nodig om de uitspraken over geschiktheid op zijn merites te kunnen toetsen en hoe kan door samenwerking tussen personeelspsychologie en ICT de kwaliteit verbeterd worden?

Fellowship

NIAS/NSvP-Fellowship

"Zonder vraagteken is er geen leren" - Middag van het Ontwikkelgedrag

Middag vh Ontwikkelgedrag - foto

Nudging is vooral bekend als manier om mensen gezondere keuzes te laten maken. Maar hoe kunnen we deze gedragsveranderingstactiek inzetten om leren en ontwikkelen te stimuleren? Op 23 november 2018 organiseerde de NSvP de Middag van het Ontwikkelgedrag in Dierenpark Amersfoort. Op deze middag sprak gedragsexpert Koen Smets (alias Koenfucius) over zijn visie op het nudgen van ontwikkelgedrag en werd het winnende team van de NudgeChallenge bekend gemaakt.

Werk voor iedereen - de waarde van werk

Werk voor iedereen - de waarde van werk

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er duurzaam werk is en blijft voor iedereen die wil en kan werken? En dat er niet steeds grotere groepen mensen buiten arbeidsmarkt en maatschappij komen te staan? Hoe richten we de toekomst van werk zo in, dat basale menselijke waarden en behoeften optimaal tot hun recht komen? Een breed en uitdagend maatschappelijk vraagstuk dat raakt aan diverse gebieden, van filosofie, tot psychologie en economie. Maakt werk gelukkig? Maakt werkloosheid ongelukkig? Waarom? En wat betekent ‘werk’ in 2018?

Terugblik OmkeerEvent skills editie 2018

Terugblik op de speciale skiLLLs editie van het OmkeerEvent, op 29 mei 2018 in de OBA. Inclusief de presentaties (in pdf) van sprekers Sonia Sjollema, Annelies Spork en Sacha van Tongeren en de link naar de foto's van de dag. De Skills Editie verbindt waardevolle initiatieven met beleid, onderwijs, wetenschap en praktijk. Ons doel: de impact vergroten en de bestaande praktijk een steviger plek geven in de discussie.

Onderzoek gamification krijgt Van Lennep Scriptieprijs

Scriptieprijs winnaars Anka, Yuri, Anneke

Onderzoek naar gamification op het werk, naar luistergedrag van leidinggevenden en naar de achterliggende werking van het belang jezelf te kunnen zijn in je werk voor jobcrafting, zijn de prijswinnende onderzoeken. De drie winnaars van de David van Lennep Scriptieprijs deden onderzoek met belangrijke implicaties voor de arbeids- en organisatiepsychologie en de dagelijkse praktijk in organisaties. 

OmkeerEvent 29 mei 2018 - skiLLLs editie

De NSvP wil met het OmkeerEvent – Skills Editie – op dinsdag 29 mei 2018 waardevolle skills-initiatieven verbinden met beleid, onderwijs, wetenschap en praktijk. Hoe blijven we vaardig en waardig werken in de toekomst? Ons doel: de impact vergroten en de bestaande praktijk een steviger plek geven in de discussie.

Valentijns-symposium Love to Learn

Op Valentijnsdag 2017 kwamen meer dan 80 deelnemers in De Nieuwe Liefde in Amsterdam bij elkaar om stil te staan bij het thema Love to Learn. Dat Leven Lang Leren belangrijk is lijdt geen twijfel. Maar hoe komen we van moeten leren naar willen leren? Hoe komen we tot een re-framing van Leven Lang Leren op een manier waarbij iedereen de liefde verklaart aan leren en ontwikkelen?

Re-framing Leven Lang Leren: challenges online!

3 Omkeerchallenges

De Challenges van de NSvP richten zich dit jaar op Re-framing Leven Lang Leren. De discussie over Leven Lang Leren maakt duidelijk waarom we zouden “moeten” leren. Maar wat leren en ontwikkelen interessant en aantrekkelijk maakt is weinig onderdeel van het gesprek. Hoe zorgen we dat het aansluit bij de individuele behoefte en interesses van mensen, dat organisaties een “great place to learn” worden en leren en ontwikkelen bijdraagt aan een veel breder maatschappelijk belang dan alleen verhoging van de economische productiviteit?

Hoe moeten we jongeren opleiden voor de arbeidsmarkt van morgen?

http://demo.innovatiefinwerk.nl/experts

Hoe moet leren voor de arbeidsmarkt van de toekomst eruit zien? Tijdens een NSvP/NIAS Fellowship buigen twee onderzoekers zich over deze vraag. Over informatiegeletterdheid en een aantal cruciale cognitieve vaardigheden. En: kennis en instructie blijven belangrijk. 

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons