Onderdeel van programma:

Werken in Breder Belang
toekomst
Blogs & artikelen

8 apr 2025

Re-integreren met impact: KLM-medewerkers aan de slag in de zorg

In dit artikel

Hoe kan de krapte op de arbeidsmarkt aangepakt worden voor cruciale sectoren als het onderwijs en de zorg? Drie initiatieven die een antwoord op die vraag proberen te formuleren, kregen van de NSvP een subsidie om hun plannen uit te werken. Waaronder dit al succesvolle initiatief van KLM: vrijwilligerswerk in de zorg helpt om personeel succesvol te laten re-integreren. Met de subsidie van de NSvP wordt deze werkwijze en methodiek ook toepasbaar voor crossovers tussen andere sectoren.

Van verpleeghuisbezoek tot re-integratieconcept

In een verpleeghuis waar haar oma zat, zag Stella O’Sullivan in 2018 hoeveel behoefte ouderen hebben aan wat extra aandacht naast de dagelijkse zorg. “Een praatje, wandelingetje of een extra activiteit deed ze heel goed.” Het brengt O’Sullivan, op dat moment verantwoordelijk voor de re-integratie van cabinepersoneel van KLM, op een idee. Zou ze haar observatie en haar werk met elkaar kunnen verbinden?

O’Sullivan kwam in contact met Saskia Osinga-Joosse, die tot voor kort regiomanager was van de zorginstelling van haar oma. Ook zij was enthousiast. “Het hoort gewoon te zijn dat er veel aandacht is voor het welzijn van de mensen, maar dat is moeilijker met het huidige personeelstekort.” Peter Overdijk, destijds O’Sullivans manager bij KLM, zag er ook wat in.

En dus ging in 2018 een pilot van start. Mensen die om allerlei redenen tijdelijk niet kunnen vliegen, van een burn-out tot zwangerschap, kunnen op deze manier wel weer op hun eigen tempo wennen aan werk. Dat begint vaak met een paar uur per week, waarbij men een wandeling maakt of een spelletje speelt. “Uiteindelijk draaien ze vaak een paar maanden mee en worden ze echt onderdeel van het team.”

” Het hoort vanzelfsprekend te zijn dat er veel aandacht is voor het welzijn van ouderen”
Saskia Osinga-Joosse, regiomanager zorginstelling

Werkgeluk als versneller van herstel

Niet alleen bewoners van een verpleeghuis knappen daarvan op: ook het personeel dat re-integreert voelt zich beter. “Ze doen werk wat ertoe doet. De werknemer wordt ook aangesproken op zijn talent: er zijn mensen geweest die yogalessen hebben gegeven, of een schilderklas.” In de pilot zag men tot slot dat de verzuimduur werd verkort, dus ook de werkgever profiteert. “Er zijn natuurlijk meerdere factoren die dat beïnvloeden, maar het is een positief resultaat”, aldus O’Sullivan.

Soms liepen er wel 40 KLM-medewerkers rond in dit verpleeghuis. “Dat lijkt veel, maar we zijn een enorme organisatie”, verklaart O’Sullivan. Het doel is altijd om terug te keren naar de huidige baan, al zijn er ook mensen daadwerkelijk doorgestroomd naar een baan in de zorg. “We proberen componenten van de huidige baan ook te gebruiken in hun re-integratie. Zo is er elke dag een briefing met de plannen voor die dag, net als in het vliegtuig. Op die manier hou je de affiniteit met je werkgever.”

” Ze doen werk wat ertoe doet – de werknemer wordt aangesproken op zijn talent”
Stella O'Sullivan, KLM

Naar brede toepassing in andere sectoren

Na een periode van vijf jaar is het onderdeel nu een succesvolle samenwerking geworden tussen de luchtvaartmaatschappij en de zorgorganisatie. Tijd voor O’Sullivan, Overdijk en Osinga-Joosse om verder te kijken. Met de subsidie van de NSvP willen de initiatiefnemers hun plan uitbreiden en de methodiek uitwerken om hem toepasbaar te maken voor andere bedrijven. “We denken dat er veel meer organisaties kunnen profiteren van deze manier van re-integratie”, zegt O’Sullivan. “Je geeft mensen hun waarde terug door te kijken naar hun talent en met werkplezier aan de slag te gaan.”

De eerste gesprekken met grote corporates zijn gevoerd, maar ook mensen die bij de politie of in het onderwijs werken kunnen in de zorg re-integreren. “Als er een match is tussen het DNA van de re-integrant en het bedrijf, dan kun je op die manier de verbinding leggen. Dat kan gaan over een zorgcomponent, bijvoorbeeld.”

Belangrijk daarbij is om met bestuurders te gaan praten. O’Sullivan: “Als zij erin geloven, dan zie je dat het gaat werken. De komende tijd zullen we dus veel tijd besteden aan het inspireren van anderen, door te spreken op symposia en ons eigen netwerk aan te spreken. Alles om de win-win-win-situatie voor werknemer, werkgever en de zorg op meerdere plekken in te zetten.”

Deel op social media