Onderdeel van programma:

Leren en Ontwikkelen in Organisaties
toegang
Boeken & Publicaties

9 jun 2025

Prestatie­­management 2.0?  

Auteur

Giverny de Boeck, Wouter Vleugels, Sonia Sjollema, Luc Dorenbosch

Bestelinformatie
Aanschaffen

Download de pdf via de link

Kosten

0,00

Uitgever

Tijdschrift voor HRM



Naar een beter begrip van mensgedreven prestatiemanagement in de praktijk

Bij steeds meer leidinggevenden en werknemers groeit de frustratie over de trage, logge en subjectieve aard van bestaande, resultaatgedreven prestatiemanagement systemen. Bedrijven kiezen er daarom steeds vaker voor om over te schakelen naar een dynamisch, mensgedreven prestatiemanagementsysteem waarin het individu meer centraal komt te staan.

Als HR-instrument heeft prestatiemanagement tot doel om de betrokkenheid en motivatie van werknemers te verhogen en er zodoende voor te zorgen dat werknemers bijdragen aan de strategische doelen van de organisatie. Echter, in de praktijk lijkt dit niet steeds het geval te zijn, en zowel bij leidinggevenden als werknemers groeit de frustratie over de trage, logge en subjectieve aard van bestaande, resultaatgedreven prestatiemanagement systemen. Bedrijven kiezen er daarom steeds vaker voor om over te schakelen van een traditioneel, resultaatgedreven naar een dynamisch, mensgedreven prestatiemanagementsysteem waarin het individu meer centraal komt te staan.

Het doel van dit onderzoek is om tot een beter begrip te komen van (1) wát de kenmerkende eigenschappen van dit mensgedreven prestatiemanagementsysteem zijn en (2) hóe organisaties de transitie naar dit systeem doormaken in de praktijk.

 

Van resultaatgedreven naar mensgedreven prestatiemanagement

De transitie van resultaat- naar mensgedreven prestatiemanagement omvat drie kenmerkende verschuivingen:

  1. de focus verschuift van prestaties geleverd in het verleden naar toekomstig presteren;
  2. de verantwoordelijkheid voor het proces verschuift van de leidinggevende naar de werknemer;
  3. de transitie van resultaat- naar mensgedreven prestatiemanagement lijkt in de praktijk eerder om een evolutie dan een revolutie te gaan. Via een proces van experimenteren, evalueren, en bijsturen komen organisaties vaak bij een hybride systeem uit waarin elementen van resultaat- en mensgedreven prestatiemanagement gecombineerd worden.

 

Het volledige artikel, zoals verschenen in Tijdschrift voor HRM, nr 2 2021 is  >> hier <<  vrij te downloaden.

De infographicPerformance Management: 10 verandervarianten in de praktijk” is >> hier <<  te downloaden.

Het volledige artikel verscheen in Tijdschrift voor HRM, nr 2 2021 en is een uitkomst van het onderzoek dat promovendi Giverny de Boeck en Wouter Vleugels (KU Leuven) deden in het kader van de Innovatief in Werk PhD-beurs. Het artikel “Prestatiemanagement 2.0? Naar een beter begrip van mensgedreven prestatiemanagement in de praktijk” zoals gepubliceerd in Tijdschrift voor HRM werd geschreven door Giverny de Boeck, Wouter Vleugels, Sonia Sjollema en Luc Dorenbosch.

Deel op social media