Informeel leren in organisatie

Programma

Leren en Ontwikkelen in Organisaties

Aandacht voor een HR-benadering waarbij de talenten van medewerkers vertrekpunt zijn voor het ontwikkelbeleid. Hoe kunnen gedragsinzichten bijdragen aan een rijker leer- en ontwikkelingsklimaat? Wat triggert medewerkers om mee te bewegen met een veranderende arbeidsmarkt?

In dit programma zetten we de schijnwerpers op initiatieven en beleid dat de talenten van medewerkers als uitgangspunt neemt. We brengen inclusieve en levensloop bestendige vormen van leren en en ontwikkelen in beeld. Hoe maken we leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk voor alle werkenden?

Doel is het vormen van een breed toegankelijk netwerk van levensbeeld ontwikkelen, waarin ontwikkelen gedurende de levensloop een collectief goed is en toegankelijk voor iedereen. Waarin jongeren zich ook kunnen ontwikkelen buiten school of een werkgever om en aanstormend talent kan leren van gesetteld talent. Waarin informele vormen van leren een kans krijgen en mensen leren van elkaar. Altijd staat de mens radicaal centraal, waarbij ieders talent telt.

Dit doen we door initiatieven in beeld te brengen die:

  • Leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk maken zowel in de werkcontext als daarbuiten.
  • Aandacht hebben voor groepen die nu weinig kansen hebben zich te ontwikkelen, zoals ouderen, mensen zonder werk, praktisch opgeleiden of flexwerkers.
  • Werkenden meer betrekken bij nieuwe vormen van leren en ontwikkelen die beter bij hen passen.
  • Leren verbreden naar leren en ontwikkelen voor het leven, ‘de school of life’.
  • Grip op het eigen leven en de zeggenschap over de toekomst van de samenleving te vergoten.
  • Bredere opbrengsten in beeld brengen dan alleen het economisch nut. Met oog voor maatschappelijke opbrengsten, zingeving en de behoefte aan competentie.
” De werkgever kan de werkomgeving zo inrichten dat medewerkers meer zeggenschap hebben over vormen van ontwikkeling die bij hen passen.”

Toolbox Nudging:

Nudge technieken en vuistregels

Bestaande kennis over nudging toegepast op het thema Leven Lang Leren en Ontwikkelen. Een nieuwe kijk op mogelijkheden om een stimulerende leeromgeving voor werkenden te creëren.

EAST framework

Het Behavioural Insights Team ontwierp het EAST framework om bepaald gedrag te stimuleren. Dit model bestaat uit vier verschillende onderdelen: Easy, Attractive, Social en Timely. Het laat zien welke principes de kans vergroten dat bepaald gewenst gedrag vertoond gaat worden in organisaties, en hoe je hier slim gebruik van kan maken.

De werkgever als keuzearchitect: zes aanbevelingen

In de rol van keuzearchitect organiseert de werkgever de context waarbinnen werknemers keuzes maken die hun professionele ontwikkeling ten goede komen. Zes concrete aanbevelingen – gebaseerd op zes principes van nudging.

Stappenplan om een interventie te ontwerpen

Münscher, Vetter en Scheuerle (2015) hebben een stappenplan ontwikkeld voor het opstellen van interventies in de werkomgeving waarmee leren en ontwikkelen wordt gestimuleerd.

Overzicht toepasbare nudges in organisaties

Er zijn drie manieren waarop nudges het leer- en ontwikkelgedrag in een werkomgeving kunnen stimuleren. In de bijlage een overzichtelijk schema van hoe deze soorten nudges toegepast kunnen worden voor gedragsverandering in de organisatie.