Algoritmes leiden niet automatisch tot eerlijkere selectie

Steeds meer werkgevers zetten algoritmes in voor werving en selectie. Bij Nike en Unilever is het niet meer ongewoon om pas in de derde ronde van de sollicitatieprocedure in gesprek te komen met een menselijke medewerker. Vooroordelen en ongelijkheid kunnen zo meer ruimte krijgen, volgens Annemarie Hiemstra en Isabelle Nevels.

Nudging als middel voor bewuste gedragsverandering

Tijdens de Middag van het Ontwikkelgedrag werd de winnaar van de NudgeChallenge bekend gemaakt: Team UWV ontving de NudgeEindprijs van € 15.000. Het team ontwierp passende interventies om werkzoekende 45+ers met gerichte informatie te benaderen en hun kansrijkheid op de arbeidsmarkt te vergroten. Het experiment toont aan dat goed onderbouwde mini-interventies relatief grote effecten kunnen hebben die op eenvoudige wijze ook breder zijn toe te passen om mismatches op de arbeidsmarkt aan te pakken.

Werk voor iedereen - de waarde van werk

Werk voor iedereen - de waarde van werk

Hoe kunnen we ervoor zorgen dat er duurzaam werk is en blijft voor iedereen die wil en kan werken? En dat er niet steeds grotere groepen mensen buiten arbeidsmarkt en maatschappij komen te staan? Hoe richten we de toekomst van werk zo in, dat basale menselijke waarden en behoeften optimaal tot hun recht komen? Een breed en uitdagend maatschappelijk vraagstuk dat raakt aan diverse gebieden, van filosofie, tot psychologie en economie. Maakt werk gelukkig? Maakt werkloosheid ongelukkig? Waarom? En wat betekent ‘werk’ in 2018?

Gedragsinzichten om kansen voor werkzoekenden te vergroten 

Werkzoekend solliciteren online

Een groep jonge, gedreven medewerkers van het UWV onderzocht een gedragsgerichte benadering om een goede match op de arbeidsmarkt en daarmee de kansen voor werkzoekenden te vergroten. Want langs de kant staan is voor alle werkzoekenden frustrerend. Bovendien levert het ook achterstand op op het gebied van leren en ontwikkelen, omdat het meeste geleerd wordt via informeel leren op de werkvloer. Het Team UWV onderzocht in het kader van de NudgeChallenge hoe met een gedragsgerichte benadering deze patstelling doorbroken kan worden. 

Onderwijs in ondernemerschap

Ondernemerschap Start-up

Ondernemerschap wordt gezien als een belangrijke skill voor de toekomst op de arbeidsmarkt. Van jongeren wordt verwacht dat zij de arbeidsmarkt betreden met relevante kennis en vaardigheden en zich blijven ontwikkelen om inzetbaar te blijven. In dit artikel zetten we de verschillende perspectieven op het ontwikkelen van de skill ondernemerschap uiteen. We bekijken in dat licht het praktijkinitiatief de ZomerOndernemer, dat niet alleen het oprichten van een onderneming voor ogen heeft maar ook actief wil bijdragen aan het ontwikkelen van breder toepasbare toekomstskills.

Dienend robotschap

dienend robotschap

Wat betekent verdere robotisering voor ons werk, ons onderwijs, onze maatschappij? Directeur NSvP Sonia Sjollema en hoogleraar personeelspsychologie Marise Born werken aan bewustwording over dit vraagstuk en stellen daarbij belangrijke vragen. Filmmaker Maaike Broos maakte op basis van ideeën van jongeren een korte fictiefilm over toekomstig werk. Die laat zien hoe een robot behulpzaam en dienstbaar is aan een patiënt.

Crossing Educational Borders

New Engineers

Project Crossing Educational Borders (CEB) richt zich op de ontwikkeling van vaardigheden om in de nieuwe kennissamenleving de weg te vinden en samen met anderen te komen tot oplossingen die nog niet eerder waren voorzien. Grenzen in leeftijd, disciplines, kennisbronnen, werk en school worden ter discussie gesteld. CEB geeft handvatten om gepersonaliseerd leren in groepen vorm te geven. Met de hiervoor benodigde te ontwikkelen (21 eeuwse) skills, kunnen de teamleden adaptief reageren op dynamiek, onzekerheid en continue veranderingen waardoor ze in staat zijn hun eigen werk te creëren passend bij de maatschappelijke behoefte van dat moment.
 

Maakplaats 021 Fellowship

Maakplaats 021

Leren door te maken, dat is het principe waar het programma ‘Maakplaats 021’ op inzet. Openbare Bibliotheek Amsterdam, Waag Society, Pakhuis de Zwijger en de Hogeschool van Amsterdam gaan de komende jaren in verschillende wijken in Amsterdam gezamenlijk maakplaatsen realiseren met een educatief programma. Uniek is de verbinding tussen het binnenschoolse en buitenschoolse educatieve aanbod. Het is onmogelijk om de 21e eeuwse leerlingen te onderwijzen als je zelf niet in deze eeuw geleerd hebt. Daarom worden docenten gedurende een bepaalde tijd als ‘fellow’ aan de maakplaatsen gekoppeld. Zij specialiseren zich in ‘maakonderwijs’ en 21st century skills.

Tijd voor meer activisme?

Foucault Pendulum

Veel initiatieven op het gebied van HR, werk en arbeidstoeleiding liggen soms erg dichtbij de neoliberale overheidsdoelen, gericht op een zelfredzame burger die verantwoordelijkheid neemt voor zijn eigen inzetbaarheid. Hoe versterken we initiatieven die niet de polarisatie zoeken, maar juist actief de verbinding nastreven? Is het tijd voor meer activisme?

“Leercultuur essentieel voor individueel en nationaal succes”

SER bijeenkomst Leven Lang Leren

Omdat in de veranderende economie en arbeidsmarkt toekomst skills steeds belangrijker worden, heeft het kabinet samen met de SER een nationale skills-strategie ontwikkeld. Al eerder werd in samenwerking met de OECD een skills strategy framework ontwikkeld, dat het ontwikkelen, activeren en effectief benutten van skills ondersteunt. Tijdens de presentatie van het rapport OECD Skills Strategy Diagnostic report: Netherlands werden de belangrijkste speerpunten besproken. Drie speerpunten uit het rapport waar we komende tijd aandacht aan zullen moeten besteden:

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons