Dinsdag 31 Januari 2017 heeft de werkconferentie over Nudging plaatsgevonden. De vraag die deze dag centraal stond was: hoe kan Nudging ingezet worden ter bevordering van de ontwikkeling van medewerkers? Het is van belang dat we leren en blijven leren, maar veel opleidingsbudgetten worden niet benut en het animo voor 'leven lang leren' is niet bij alle groepen even groot. Toch is er vaak geen sprake van onwil om te leren, maar zijn er ook belemmeringen in de context, die het leergedrag in de weg staan. Nudging is een innovatieve techniek die werkenden een ‘duwtje’ in de goede richting kan geven, door bijvoorbeeld bepaalde keuzemogelijkheden aantrekkelijker of gemakkelijker te maken. De context wordt zo veranderd dat het gemakkelijker wordt om betere beslissingen te nemen. Tijdens deze werkconferentie zijn de deelnemers aan de slag gegaan met het ontwerpen van OntwikkelNudges.

Presentatie Joanne Reinhard (BIT)
Joanne Reinhard, senior advisor van het Behavioural Insights Team in London, startte het eerste deel van de werkconferentie. In haar presentatie gaf zij uitleg over de theorie van nudging en behavioural insights en wat factoren zijn die ontwikkel gedrag belemmeren. Joanne gaf voorbeelden van OntwikkelNudges en hoe men hierbij evidence-based te werk kan gaan.

Presentatie UWV
Hierop volgde een presentatie van het UWV, zij presenteerden de resultaten van hun praktijk experimenten. Uit hun onderzoeken blijkt dat er verschillende oorzaken kunnen zijn waarom mensen bepaald gedrag niet uitvoeren, meestal zijn zij niet simpelweg ‘ongemotiveerd’. Een simpele herinnering voor een afspraak via een gepersonaliseerde sms is een van de methoden om uitstelgedrag te voorkomen en kan vaak effectief gedragsveranderingen teweeg brengen.

                

NudgeWorkshops
Na de pauze startte de NudgeWorkshop onder leiding van Joanne Reinhard. De deelnemers zijn daarbij praktisch aan de slag gegaan met het ontwerpen van Nudges voor een van de vier ingezonden vraagstukken:

1. Hoe kun je medewerkers (of werkzoekenden) motiveren om zelf regie te nemen over gewenste loopbaanontwikkeling?

2. Hoe kun je medewerkers (of werkzoekenden) stimuleren om meer gebruik te maken van het aanbod aan bestaande trainingen/seminars/opleidingen?

3. Hoe kun je medewerkers (of werkzoekenden) activeren om nieuw ontwikkelde kennis (vanuit training /opleiding) toe te passen op eigen werk?

4. Hoe kun je medewerkers (of werkzoekenden) medewerkers aanzetten tot het onderling informeel delen van kennis / ideeën?

Hierbij werden professionals die iets met Nudging kunnen gekoppeld aan professionals die er iets mee willen bereiken in hun organisatie. De eerste stap in deze workshop was het specificeren van een target, wat is het gedrag dat we willen veranderen? Vervolgens moesten de deelnemers de context van het probleem proberen te doorgronden. Om tot oplossingen voor het probleem te komen, werden kaartjes gebruikt met suggesties voor ‘easy’, ‘attractive’, ‘social’ of ‘timely’ nudges (het EAST-framework). Deze suggesties konden de deelnemers toepassen op het eigen probleem. Na een brainstormsessie, hadden de verschillende groepen Nudges bedacht. De drie meest impactvolle, haalbare en innovatieve ideeën werden vervolgens gepitcht aan de rest van de deelnemers.

                             

Ideeën
Een van de ideeën die aan bod kwam, was het teruggrijpen naar oude logo’s of beelden om werknemers te laten zien dat de tijd doorgaat, om de toekomst urgenter, duidelijker en visueler te maken. Een ander idee om medewerkers na te laten denken over hun talenten, bijscholing en hun toekomstperspectief, is het bieden van de mogelijkheid om andere gebieden van werk te ontdekken of via ondersteuning van een rolmodel. Om ervoor te zorgen dat medewerkers meer kennis en informatie delen, kwam een andere groep met het idee om een platform te starten, waarin likes of comments geplaatst kunnen worden op ingediende ideeën. Daarnaast kwam de persoonlijke aanpak vaak terug in de ideeën. Het loont namelijk om werknemers persoonlijk aan te spreken wanneer je hen om een gunst vraagt.

Radio BNR Gangmakers
De dag werd afgesloten met een discussie over ‘leven lang leren’ voor het radioprogramma van BNR Gangmakers. Het programma Gangmakers dat tijdens de conferentie werd opgenomen, is terug te luisteren via website.

                

De foto's van werkconferentie zijn te zien op onze Facebook-pagina.

Meedoen?
Bent u geïnspireerd geraakt tijdens de workshop en wilt u de Nudge-challenge aangaan, klik dan hier om uw Nudge-team in te schrijven! U kunt zich inschrijven tot 31 maart 2017.

Ontwerp en breng een OntwikkelNudge in praktijk en maak kans op €15.000!

 

Bijlage

Thema's

Onderwerpen

Reageren

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons