Creatief At Work week 4

Een goede manier om tot creatieve inzichten en oplossingen te komen is door flexibel te denken. Daarmee wordt bedoeld dat je buiten de gebaande paden treedt, dat je ogenschijnlijk irrelevante informatie en prikkels niet weg filtert maar juist toelaat, en dat je gedachten de vrije loop laat en breed laat uitwaaieren. Het flexibele brein is als een helikopter: snel, wendbaar en in staat om ver te kijken.
 

Op 7 april vond het Nudgelab plaats in het 19e eeuwse kerkpand van Zaalverhuur7 te Utrecht. De verschillende deelnemende nudge teams kwamen hier bijeen om hun voorstel voor de, door hun ontworpen, Ontwikkelnudge verder uit te werken. Zij kregen de kans om hun initiatieven aan te scherpen en verder te ontwikkelen onder begeleiding van Joanne Reinhard van het Behavioural Insights Team.

Twee anekdotes van creatieve geesten – losjes en flexibel denken door Poincaré en Archimedes enerzijds, en volhardend en analytisch denken door Perutz en Adrià anderzijds. Creatieve breinen op eigen wijzen aan het werk.

Hoe stimuleer je het delen van kennis en ideeën in de organisatie? 
In dit artikel wordt besproken welke aspecten in de organisatie het onderling delen van kennis en ideeen faciliteren. Deze onderstaande aspecten zouden door kleine aanpassingen in de werk context gestimuleerd kunnen worden. Deze aanpassingen, nudges, kunnen aan de hand van dit stappenplan worden ontwikkeld.

Hoe kan de kans worden vergroot dat nieuw ontwikkelde kennis vanuit een training en/of opleiding wordt toegepast op de werkvloer? Het blijkt dat slechts 40% van de aangeleerde kennis in trainingen na afloop direct wordt toegepast in het werk.

Creatief@Work 1

Om creatief te kunnen zijn, is kennis van zaken nodig. Om ergens goed in te worden, zijn vaak de spreekwoordelijke 10.000 vlieguren nodig en voor creatieve prestaties geldt hetzelfde.

Creativiteit krijg je niet voor niets

De vraag aan organisaties is om beter in te spelen op innovatie en veranderingen; bedrijven willen steeds meer 'agile' worden. Dan heb je als organisatie creatieve mensen nodig die actief meedenken in ontwikkelingen. En omdat de verwachting is dat we in de toekomst steeds vaker inhoudelijk van beroep zullen moeten veranderen omdat bepaalde soorten werk simpelweg zullen verdwijnen, worden de zogenaamde hogere cognitieve vaardigheden steeds belangrijker. En die vaardigheden, zoals creativiteit, zijn niet sec aangeboren, je kunt ze ontwikkelen.

Het menselijk denken is niet altijd rationeel, maar wordt beïnvloed door de context waarin keuzes gemaakt worden. Door deze context te veranderen, kan een werkgever het denken en gedrag in de organisatie in de goede richting leiden. De volgende drie manieren worden gezien als toepasbare nudges die leer- en ontwikkelgedrag in een werkomgeving kunnen stimuleren.

In het kader van een ‘leven lang leren’ kunnen aanpassingen in de keuzearchitectuur helpen om een stimulerende werkcontext in te richten gericht op leren en ontwikkelen. Münscher, Vetter en Scheuerle (2015) hebben een stappenplan ontwikkeld voor het opstellen van interventies in de keuzearchitectuur.
 

Stap 1: Wat is je target?

Stap 2: Welke gedragsveranderingstechniek zet je in?

We zijn het erover eens dat leren en ontwikkeling in ons leven van belang is. Vaak hebben organisaties HR-beleid om werkenden te stimuleren om zich te ontwikkelen en te blijven leren. Wanneer het leren moeilijk van de grond komt of de ontwikkeling van werknemers moeilijk zichtbaar is, concluderen we al snel dat dit ligt aan de motivatie van de werknemers. Maar vaak zijn er ook belemmeringen in de werkomgeving die het leren en ontwikkelen in de weg staan.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons