kies je werkplek

Kun je medewerkers aanzetten tot creativiteit door de werkomgeving aan te passen? Je kunt met de werkomgeving creativiteit wel bevorderen. Maar waar de een goed gedijt in een hectische en wat chaotische kantoortuin, doet de ander het beter in een stiltehoek. Als je mensen hun eigen werkomgeving laat inrichten of uitkiezen, hoeft de leidinggevende zich niet af te vragen of de medewerker juist behoefte heeft aan structuur of beperkte chaos. Welk soort omgeving de medewerker nodig heeft, regelt zich dan vanzelf. 

ZomerOndernemer Arnhem

Zes weken lang, in je zomervakantie, werken aan je eigen onderneming. Dat deed deze zomer een groep van 20 jongeren tussen 15 en 22 jaar in het project ZomerOndernemer Arnhem. Het resultaat: een mooie mix van commerciële en maatschappelijke doelen. Een inkijkje bij een ZomerOndernemer-bijeenkomst in Arnhem.

Rommelig Bureau

"Creatievelingen zijn wel vaker nogal rommelig." De vraag is of we hier iets achter moeten zoeken - is het inderdaad zo dat creatieve geesten vaak slordige geesten zijn, of is dit weer zo’n broodje aap? En omgekeerd, kun je je afvragen of een rommelige, beetje chaotische omgeving tot nieuwe inzichten en ideeën inspireert en de creativiteit bevordert?

Naar schatting 65% van de basisschoolleerlingen van vandaag zullen later gaan werken in beroepen die nu nog niet bestaan. Tegelijkertijd leiden we nu duizenden leerlingen op voor banen die in de nabije toekomst zullen verdwijnen door automatisering. Wat moeten onderwijsinstellingen doen om het onderwijs aan jongeren toekomstbestendig te maken? Dat is de centrale vraag van een onderzoek van prof. dr. Paul A. Kirschner, NSvP/NIAS-fellow en universiteitshoogleraar bij de Open Universiteit.

Whitepaper Walma vd Molen - Kirschner

Volgens Juliette Walma van der Molen en Paul Kirschner is het tijd voor een fundamenteel debat over de vraag waarom er meer aandacht moet komen voor toekomstbestendig leren (awareness) en hoe die verandering tot stand kan komen. Hun whitepaper “Met de juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op”, uitgegeven door de NSvP, geeft een samenvatting van de kwaliteiten die van belang zijn om goed te kunnen (blijven) functioneren in toekomstig leven en werk.

SER bijeenkomst Leven Lang Leren

Omdat in de veranderende economie en arbeidsmarkt toekomst skills steeds belangrijker worden, heeft het kabinet samen met de SER een nationale skills-strategie ontwikkeld. Al eerder werd in samenwerking met de OECD een skills strategy framework ontwikkeld, dat het ontwikkelen, activeren en effectief benutten van skills ondersteunt. Tijdens de presentatie van het rapport OECD Skills Strategy Diagnostic report: Netherlands werden de belangrijkste speerpunten besproken. Drie speerpunten uit het rapport waar we komende tijd aandacht aan zullen moeten besteden:

Mirjam Bink OmkeerEvent

Mirjam Bink, oprichter ONL voor Ondernemers, leidde een sessie over hoe een ‘leven lang leren’ hoger op de agenda in organisaties kan worden geplaatst. Zowel het perspectief van de werkgever als dat van de werkenden werd meegenomen. In de eerste ronde werden mogelijke knelpunten besproken, die ervoor zorgen dat een ‘leven lang leren’ op dit moment nog niet voldoende prioriteit heeft. In de tweede ronde werd er nagedacht over mogelijke oplossingen om een ‘leven lang leren’ hoger op de agenda te krijgen.

Semih Eski sessie NSvP

Semih Eski, voorzitter CNV Jongeren, stelde de vraag: Hoe maken we leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk voor (kwetsbare) jongeren? Kwetsbaar zijn de jongeren die een studie volgen of volgden waarvan de beroepen in de toekomst veranderen door technologische ontwikkelingen en jongeren die een MBO-diploma op niveau 1 of 2 hebben. De knelpunten en mogelijke oplossingen richtten zich specifiek op deze doelgroep.

nudging

Daphne Truijens (promovenda in Filosofie en Economie aan het Erasmus Institute for Philosophy and Economics, Erasmus Universiteit Rotterdam en onderzoeksmedewerker SMO) en Joanne Reinhard (Senior Advisor bij Behavioural Insights Team), gaven samen een stoomcursus methodologisch en ethisch verantwoord nudgen. Het doel: deelnemers bewust maken van de nudge-methodologie en ethische aspecten bij het ontwerp van OntwikkelNudges.

leven lang

Veel belangrijke vragen worden niet gesteld als het om Leven Lang Leren gaat en zouden wel gesteld moeten worden. Het bestuur van de NSvP heeft zich samen met de NSvP-Denktank over het thema Leven Lang Leren gebogen, vooral om inzicht te krijgen in impliciete uitgangspunten die eigenlijk eens bevraagd moeten worden om verder te komen. We kwamen tot een top vijf van niet of te weinig gestelde vragen.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons