In dit filmpje worden de uitkomsten van onderzoek naar loopbaancompetenties en de leeromgeving van leerlingen in het beroepsonderwijs getoond. Marinka Kuijpers (die samen met Frans Meijers het onderzoek deed) hield in 2012 haar inaugurele rede bij de aanvaarding van de bijzondere leerstoel 'Leeromgeving en leerloopbanen in het (v)mbo'. De titel van haar rede is - net als de titel van deze film - "Architectuur van leren voor de loopbaan: richting en ruimte." Dit filmpje wordt ter beschikking gesteld voor onderwijs en beroepspraktijk.
Loopbaanontwikkeling
Artikelen over loopbaanontwikkeling, de veranderende wereld van werk, carrière en loopbaanadvies en het leerproces van loopbaankeuzes.
Blog #1 - De eerste stap naar goed opdrachtgeverschap
Blog #1 - De eerste stap naar goed opdrachtgeverschap
Hoe kunnen organisaties en zzp’ers de samenwerking zo inrichten dat de organisatie optimaal gebruik maakt van de expertise van zzp’ers én tegelijkertijd de (ontwikkel)behoeften van de zzp’ers vervult? Sjanne Marie van den Groenendaal, promovenda aan de Tilburg University en ontvanger van de PhD Innovatiebeurs van de NSvP, ontwikkelde een praktische toolkit waarmee organisaties, HR profs en zzp'ers direct aan de slag kunnen om de arbeidsrelatie te optimaliseren. Dit is het eerste blog - met de eerste Kennisclip uit de toolkit.
Blog #2 - De loopbaanontwikkeling van zzp’ers
Blog #2 - De loopbaanontwikkeling van zzp’ers
Wanneer een zzp’er in jouw organisatie op de opdracht zit, benader jij hem of haar dan hetzelfde als de vaste medewerker? Het kan waardevol zijn om de arbeidsrelaties met zzp’ers nét even anders vorm te geven. Sjanne Marie van den Groenendaal (Tilburg University) schreef een blog en maakte een Kennisclip over de rol van HR-professionals in de loopbaanontwikkeling van zzp'ers.
Ready for the Change - Bijdragen aan proactief loopbaangedrag
Ready for the Change - Bijdragen aan proactief loopbaangedrag
Aanpassen aan onbekende omstandigheden kan een interessante uitdaging zijn, of juist een stressvolle situatie. Zeker wanneer het gaat om iets dat zo belangrijk is als je werk. Het proefschrift ‘Ready for the Change’ van Anna van der Horst is geschreven om mensen en organisaties te helpen zich beter voor te bereiden op veranderingen in werk.Welke vaardigheden en gedrag dragen bij aan een succesvolle loopbaan? Voor welke mensen is het makkelijk of juist moeilijk om dit gedrag te laten zien? Het proefschrift presenteert verschillende interventies die je helpen dit gedrag te versterken om zo beter passend werk te vinden.
Blog #3 - De startmotieven van zzp’ers
Blog #3 - De startmotieven van zzp’ers
Wat zijn de startmotieven van zzp'ers, oftewel: de redenen waarom individuen voor zichzelf beginnen. Door kennis te hebben van de startmotieven van zzp’ers kunnen HR-professionals de arbeidsrelaties met zzp’ers vormgeven op een manier zodat betrokken, talentvolle zzp’ers “ambassadeurs” van de organisatie worden. Vaak wordt gedacht dat de meeste zzp'ers vanuit noodzaak zzp'er zijn geworden. Is dat wel zo?
Blog #4 - Loopbaanpaden van zzp'ers
Blog #4 - Loopbaanpaden van zzp'ers
Zzp’ers zijn zelf verantwoordelijk voor het vormgeven van hun loopbaan. Toch kun jij als HR-professional een groot verschil maken, waardoor zzp’ers blij en trots zijn dat ze bij deze opdrachtgever kunnen werken. Vergelijk het met employer branding voor werknemers. Hierdoor bespaart de opdrachtgever tijd en geld door niet steeds opnieuw te moeten zoeken naar de beste zzp’ers. Blog #4 door Sjanne Marie van den Groenendaal.
Vandaag denken aan morgen: LLO in de praktijk
Vandaag denken aan morgen: LLO in de praktijk
Leven Lang Ontwikkelen (LLO) richt zich op het stimuleren van een actieve houding ten opzichte van leren en ontwikkelen: van ‘repareren’ naar ‘vooruitkijken’ met als doel ervoor te zorgen dat mensen ‘vitaal, flexibel en duurzaam inzetbaar zijn op de arbeidsmarkt’. Vanuit een arbeidsmarktperspectief kan een proactieve inzet op ontwikkeling voorkomen dat mensen werkloos worden of uitvallen door veranderingen in het werk en verschuivingen op de arbeidsmarkt. Het lectoraat Dynamische Talentinterventies van Fontys deed onderzoek naar deze ‘vooruitkijkers’ en bundelde de praktijkvoorbeelden in een inspiratiebundel.
Andere kijk op mens & loopbaan
Andere kijk op mens & loopbaan
Geïnspireerd door de natuurwetenschappen gingen psychologen in de vorige eeuw op zoek naar de universele wetten van menselijk gedrag. Zo richtten loopbaanonderzoekers zich op het beschrijven van stabiele kenmerken van personen en beroepen. Aan de hand hiervan werd vastgesteld welk beroep het beste bij iemand paste.
Nadenken over toekomstige zelf stimuleert leren
Nadenken over toekomstige zelf stimuleert leren
“Het is belangrijk dat een functie of taak leerwaarde heeft. Bovendien heb je als organisatie de verantwoordelijkheid voor het creëren van een leercultuur. Dan is de kans groot dat mensen duurzaam inzetbaar blijven.” Interview met hoogleraar Vitaliteitsmanagement Tinka van Vuuren over nudging, leren en duurzame inzetbaarheid.
'Zo ben ik dus' - tests zijn toch objectief?
'Zo ben ik dus' - tests zijn toch objectief?
Uitslagen van persoonlijkheidstesten laten een momentopname zien, ze geven alleen een beeld van iemand in een bepaalde fase van zijn leven. Toch zijn we geneigd zo’n testuitslag als objectief (en onveranderlijk) te beschouwen: ‘Zo ben ik dus.’ Als we eenmaal een bepaalde uitslag hebben gekregen, laten we ons daardoor beïnvloeden in onze latere keuzes en plannen.
Architectuur van de loopbaan
ACT Toolkit online
ACT Toolkit online
De ACT-toolkit voor LOB van Tom Luken en Albert de Folter is ter verrijking van het bestaande LOB (loopbaanoriëntatie en -begeleiding) landschap. De toolkit bevat 25 instrumenten die op verschillende manieren ingezet kunnen worden om het studiekeuzeproces van leerlingen te ondersteunen. In bescheiden mate draagt het gebruik ervan ook bij aan de voor de toekomst zo belangrijke psychologische flexibiliteit.
De school als mini-maatschappij
De school als mini-maatschappij
Loopbaanbegeleiders, scholen en bedrijven hebben een verantwoordelijkheid om jongeren goed op weg te helpen, maar ook van de jongeren zelf wordt een actievere houding verwacht. Het is verheugend dat LOB door scholen steeds serieuzer wordt genomen en er veel initiatieven zijn. Hoe geven we in scholen ruimte aan persoonlijke ontwikkeling en hoe kunnen we de mini-maatschappij, die de school in wezen is, daarbij benutten?
Loopbaan ontwikkelen: haal de praktijk de school in
Loopbaan ontwikkelen: haal de praktijk de school in
"Twijfelen over je loopbaan is iets van alle generaties”, “van verkeerde keuzes leer je veel “ en “gedwongen veranderingen brengen meer positieve ontwikkelingen dan je op het eerste gezicht eerst zou denken”. Inzichten uit een levendig zaaldebat met experts uit wetenschap en praktijk, en studenten.
Dynamische loopbanen. Een kwestie van vooruit kijken.
Dynamische loopbanen. Een kwestie van vooruit kijken.
Hoogleraar Annelies van Vianen schreef op uitnodiging van de NSvP een praktisch, overzichtelijk en wetenschappelijk onderbouwd boek over LOB. Het geeft diepgaande achtergrondinformatie over de psychologische processen die spelen bij het vormgeven van een loopbaan. Een inspiratiebron voor iedereen die verdieping zoekt op het terrein van loopbaanontwikkeling.
"Loopbaan is een optelsom van shockevents"
"Loopbaan is een optelsom van shockevents"
Wat bepaalt of mensen in beweging komen in werk en loopbanen? In dit artikel vat Luc Dorenbosch (TNO Arbeid) een aantal relevante onderzoeken samen. "Maar", voegt hij er aan toe: “Ongeplande zaken, de niet te modelleren shockevents, blijken vaak het échte zetje te zijn voor loopbaandynamiek”.
Durf in je loopbaan
Durf in je loopbaan
Acceptance en Committent Therapie (ACT) biedt een kader om hindernissen in het leven te nemen en leidt tot psychologische flexibiliteit. Albert de Folter (die met Tom Luken werkte aan een methodiek die leerlingen ondersteunt bij loopbaan- en studiekeuze op basis van ACT) schreef een artikel in LoopbaanVisie over het denken dat ten grondslag ligt aan ACT. Dit artikel is daarvan een samenvatting.
Dynamische Loopbanen (Annelies van Vianen)
Dynamische Loopbanen (Annelies van Vianen)
Mensen zijn veranderlijk net als banen, beroepen en bedrijfsculturen. Het vormgeven van een passende loopbaan is dan ook een kwestie van constante ontwikkeling; we moeten onszelf steeds aanpassen aan veranderingen in ons werk en onze werkomgeving, en we zoeken naar mogelijkheden om ons werk en werkomgeving aan te passen aan wie we zelf op dat moment zijn. Hoogleraar organisatiepsychologie Annelies van Vianen laat zien dat er voor iedereen een dynamische carrière in het verschiet ligt.