De een noemt het experimenteertijd, de ander fröbeltijd - verwijzend naar de term fröbelen die vooral verbonden is met vrijblijvend creatief bezig zijn. Het inbouwen van taakruimte in banen, om daarmee ideeën te stimuleren die anders frustrerend blijven liggen, klinkt intuïtief. Onderzoek is er ook als het gaat om de effecten van bijv. personal projects of workplace self-expansion. Vrije taakruimte waarin werknemers aan persoonlijke of nieuwe dingen werken blijkt voordelen te hebben. Een spanningsveld is het verlies aan korte termijn productiviteit.
De 20% time-methode van Google is inmiddels alom bekend. Het houdt in dat Googlers 20% van hun werktijd kunnen besteden aan taken die niet in hun reguliere takenpakket zitten, maar toch relevant zijn voor Google. Er wordt gesteld dat hieruit verschillende nieuwe producten zijn ontstaan, zoals Google Now of Gmail. Niet iedereen gebruikt de ‘20% time’ bij Google - vaak betekent het dat de 20% toch nog op je 100% werktijd komt. Door een nieuw performance management systeem staat de methode momenteel onder druk.
Links
[1] https://www.innovatiefinwerk.nl/buiten-de-gepade-banen
[2] https://www.innovatiefinwerk.nl/buiten-de-gepade-banen/14-taak-empowerment
[3] https://www.innovatiefinwerk.nl/buiten-de-gepade-banen/16-taak-automatisering
[4] http://www.kennisbanksocialeinnovatie.nl/nl/kennis/kennisbank/google--de-innovatiemachine/647/download/factsheet-google/1899
[5] http://www.wired.com/business/2013/08/20-percent-time-will-never-die/
[6] http://www.amazon.com/The-20-Doctrine-Tinkering-Breaking/dp/0062003232
[7] http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/01973533.2013.856788#.UxkAMfmwZcQ
[8] https://jyx.jyu.fi/dspace/bitstream/handle/123456789/26645/9789513942403.pdf?sequence=5
[9] http://qz.com/116196/google-engineers-insist-20-time-is-not-dead-its-just-turned-into-120-time/
[10] http://monitorarbeid.tno.nl/cijfers/nea?s=nea&p=1&t=4&q=245
[11] http://www.jobcrafting.nl
[12] https://www.innovatiefinwerk.nl/sites/innovatiefinwerk.nl/files/field/baantechniek_bijlage/tno-nsvp_2014_-_buiten_de_gepade_banen_15_taakruimte_toevoegen.pdf
[13] https://docs.google.com/presentation/d/1geyv3wNQlvIQH2MFaP8lID2cUs2qqDM03yy1OfjRmIQ/edit?usp=sharing