Hebben we binnenkort geen bazen meer? Als het aan de Denen Lars Kolind en Jacob Bøtter ligt gaan we snel die kant op. Zij introduceerden een paar jaar geleden het begrip unbossen. Onlangs verscheen de Nederlandse vertaling van hun boek Unboss. Dit artikel is het eerste deel van een serie van drie artikelen over ‘unbossen’.

Kolind en Bøtter schetsen in Unboss een herkenbaar beeld: een steeds meer geïntegreerde wereldeconomie, bedrijven die niet langer gebonden zijn aan een geografische locatie en nieuwe concurrentie uit onvermoede regio’s en bedrijfstakken. Dankzij de informatie- en communicatietechnologie werken mensen samen dwars door tijdzones en locaties heen. Werknemers hechten meer aan hun beroepsmatige identiteit dan aan de organisatie die hen ingehuurt; ze willen betrokken zijn bij hun werk - niet alleen maar elke maand salaris ontvangen.

Bestaande leiderschapsconcepten zijn een last voor medewerkers
De bestaande leiderschapsconcepten en -instrumenten zijn niet alleen achterhaald – ze vormen ook een last voor medewerkers, ondernemingen en de samenleving, zeggen Kolind en Bøtter. Veel mensen vinden hun baan wel leuk, maar de logica van een ‘baas’ - iemand die tweemaal zoveel verdient om een rol te spelen waarop ze niet zitten te wachten - ontgaat hen volkomen. Een unbosste manager is juist het tegenovergestelde van een baas. Hij treedt op als leider maar is bescheiden, weet hoe beperkt de eigen kennis én die van het bedrijf is en ziet in dat contact met de buitenwereld noodzakelijk is om te kunnen slagen als onderneming.

Social media ideale voedingsbodem voor unboss-beweging
Volgens Kolind en Bøtter zijn de ondernemingen van de nabije toekomst organisaties met een – door de leider vastgesteld - hoger doel. Ze lijken op sociale bewegingen, waar iedere collega een partner is die binnen de organisatie verschillende rollen op zich kan nemen. Unbossen betekent daarom ook: kritisch kijken naar hoe je met elkaar communiceert, hoe je de markt bewerkt, mensen aanneemt, motiveert, beloont en opleidt, hoe je producten en diensten koopt en verkoopt.

De sociale media vormen de ideale voedingsbodem voor de unboss-beweging. Doordat alles tegenwoordig zichtbaar is, worden bedrijven gedwongen rekening te houden met stakeholders en op een duurzame manier te opereren. Als de enige bestaansreden van een onderneming is waarde voor aandeelhouders te creëren, hoef je niet te rekenen op de steun van klanten, leveranciers of overheidsinstanties, zeggen de auteurs. Een organisatie die zich richt op het realiseren van een positief resultaat voor klanten en gemeenschappen, zal die steun wél krijgen, en vaak ook nog meer verkopen en op de langere termijn meer winst maken.   

“Dat moet mijn manager maar oplossen”
Ook in ons land vind je unbosste organisaties. Telecomprovider Voys, Buurtzorg Nederland en onderzoeksbureau Effectory, financieel adviseur Finext en Meurs HRM, om er maar een paar te noemen. 
Voor Siebren Houtman, mede-eigenaar van Meurs HRM, was het boek ‘Unboss’ een feest van herkenning. “Het gaat precies over wat wij proberen te doen.” Maar toch gaan Kolind en Bøtter hem nog niet ver genoeg. “Er blijft bij hen nog een soort formele leider. Volgens ons kun je wel zonder.” Lees hier verder hoe Meurs HRM ‘ontbaasde’.

Thema's

Onderwerpen

Reageren

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons