De 51-jarige buurvrouw die nu haar universitaire kennis en ervaring inzet voor vrijwilligerswerk. De 57-jarige man van je collega die niet meer weet waar hij zich nog meer moet inschrijven om aan werk te komen. Je 53-jarige schoonzus die op social media zeer actief is om zichzelf te profileren op de arbeidsmarkt maar tot nu toe tevergeefs.
Zo maar wat voorbeelden van vijftigers die hun baan kwijt zijn geraakt. Ze willen heel graag weer aan het werk maar worden vaak niet eens uitgenodigd voor een gesprek, vanwege hun leeftijd. Het UWV en MKB-Nederland vonden het tijd om hier verandering in te brengen. Sinds 30 juni zijn ze gezamenlijk gestart met de campagne ‘Open voor kansen, open voor 50-plus’.

De juiste man of vrouw op de juiste plek
Het aantal werkzoekende 50-plussers met een WW-uitkering stijgt nog altijd. Op dit moment hebben ruim 188.000 50-plussers een werkloosheidsuitkering. Dat is bijna een kwart meer dan een jaar geleden. Ondanks de aantrekkende economie verwacht UWV dat dit aantal volgend jaar nog verder zal toenemen.  Uit onderzoek blijkt bovendien dat slechts een paar procent van de werkloze 55-plussers een nieuwe baan vindt. Reden genoeg dus om deze doelgroep onder de aandacht te brengen bij werkgevers. Met de extra middelen die het kabinet beschikbaar heeft gesteld om de positie van oudere werkzoekenden te verbeteren, slaan UWV en MKB-Nederland de handen nu ineen. Met de campagne wordt aan werkgevers gevraagd open te staan voor oudere werknemers. ‘De juiste man of vrouw op de juiste plek; dat kan heel goed een 50-plusser zijn’, luidt de boodschap.

Vakmanschap en ervaring
Ondernemersorganisatie MKB-Nederland roept haar achterban op om in elke sollicitatieprocedure ten minste één 50-plusser mee te nemen. Heeft een werkgever geen vacature dan wordt gevraagd ten minste één netwerkgesprek te voeren met een oudere werkzoekende.
Het samenwerkingsverband UWV en MKB-Nederland hecht grote waarde aan vakmanschap en ervaring. Precies die kwaliteiten die een oudere werknemer een werkgever kan bieden.

Talent kent geen leeftijd
Verschillende bekende werkgevers zoals Hans-Jaap Eijerkamp van de gelijknamige woonwinkels en Caroline Kortooms van attractiepark Toverland, zetten zich in als ambassadeur voor de campagne. Met standpunten als ‘talent kent geen leeftijd’ en ‘leeftijd boeit me niet, het gaat erom wat je kunt’ trachten zij werkgevers via  radiospotjes, banners en advertenties op te roepen zich aan te sluiten bij de campagne en open te staan voor 50-plus. ‘Want’, zo zegt Eijerkamp, ‘praat eens met 50-plussers en zie hoeveel ambitie, ervaring en rust je met zo iemand in je bedrijf haalt.’

Lees meer over de campagne op www.openvoor50plus.nl met onder meer '8 tips om het beste uit oudere werknemers te halen'  en 'vijf redenen om te kiezen voor 50-plussers' .

Thema's

Onderwerpen

Reacties

Een prachtig initiatief, ik krijg alleen de indruk dat het een zeer goedkope manier van marketing voor de deelnemende bedrijven is! Net 50 met een goed passend CV, een perfect verzorgde brief en altijd een bovengemiddeld werkzaam leven gehad, word ik slechts vriendelijk bedankt voor de interesse is "ons" bedrijf. Dus waar ligt hier de waarheid?

Reageren

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons