InterfaceFLOR te Scherpenzeel is een van de drie Europese vestigingen van een Amerikaanse bedrijf. Ze ontwerpen en produceren er tegeltapijt. Wie binnenloopt bij dit bedrijf in Scherpenzeel maakt onvermijdelijk kennis met de missie van de organisatie. Deze organisatie heeft zich tot doel gesteld om een duurzame organisatie te zijn. Deze ambitie is in 1994 door toenmalig CEO en oprichter Ray Anderson onder de noemer ‘Mission Zero’  geïntroduceerd bij medewerkers, klanten en leveranciers. De missie vormt een belangrijke leidraad voor het dagelijks werk van alle medewerkers. Zij krijgen de ruimte om met hun eigen inzichten en ervaring bij te dragen aan het realiseren van de missie.

Bij InterfaceFLOR zijn alle medewerkers in hun eigen functie en samen met collega’s in andere functies en afdelingen voortdurend gespitst op de vraag hoe de productie of het product duurzamer, beter, goedkoper en sneller gemaakt of in de markt gezet kan worden. Ideeën komen uit alle hoeken van de organisatie dankzij de kracht van een uitdagende ambitie maar ook van een innovatieve arbeidsorganisatie. In een tijdsbestek van vijftien jaar is de verantwoordelijkheid voor de productie steeds lager in de organisatie gelegd. Operators plegen zelf onderhoud, controleren de kwaliteit en werken mee in ontwikkelingsprojecten. Er is sprake van teamwerk. Zoals in de gehele organisatie, wordt ook in de productie veel aan opleiding gedaan. Productiemedewerkers worden bijvoorbeeld opgeleid tot bedieningsvakman en dan tot specialist. Zo wordt zelfredzaamheid en flexibiliteit van arbeid vergroot en neemt de kennis van het gehele proces toe en dat leidt tot nieuwe verbeterideeën.
Stimulerend voor innovatie zijn de diverse vormen van samenwerking. Er is sprake van samenwerking tussen disciplines binnen de organisatie en van samenwerking met partijen in de keten, zoals leveranciers en klanten.

Medewerkers worden uitgedaagd om met ideeën te komen. Alle productieafdelingen zijn bijvoorbeeld verplicht om per jaar tien ideeën voor kleine verbeteringen en één voor een grote verbetering in te brengen. Maandelijks bespreekt de directeur techniek met de teamleiders en de stertaakhouders techniek de ideeën die uit de afdeling zijn gekomen. Aan de orde komen de prioriteit, de geschatte kosten en opbrengsten. Kleine verbeteringen worden meteen doorgevoerd. De grotere worden verder uitgewerkt en voor beslissing klaar gemaakt. De afdeling kan uitzendcapaciteit inzetten om medewerkers voor de uitwerking vrij te maken. Dit ideeënmanagement wordt bestendigd door de organisatie van het werk.

De fabriek is in de loop van die vijftien jaar steeds schoner en efficiënter gaan werken, zodat ze er in slagen de productie in Scherpenzeel te houden terwijl bijvoorbeeld  in Ierland waar InterfaceFLOR ook een vestiging heeft, de lonen veel lager zijn. De op procesvernieuwing gerichte samenwerking tussen engineering en operators heeft er bijvoorbeeld toe geleid dat nu een 30 meter lange nieuwe coatingmachine wordt gebouwd die het gereed product – de tapijtstrook – over de machine terug voert naar de plek waar hij wordt ingevoerd, zodat in – en uitvoer op een werkstation kunnen worden gedaan. Dat is efficiënt, energiezuinig en veel plezieriger werken.

​Meer informatie
Meer informatie over InterfaceFLOR vindt u viawww.interfaceflor.nl. De casebeschrijving komt uit het boek Organiseren van innovatie. Praktijkvoorbeelden van innovatiekracht van binnenuit (2011) van Fietje Vaas en Barbara Scheld. Dit boek is te bestellen via de website van Van Gorcum.

Thema's

Onderwerpen

Reageren

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons