5 vragen over Leven Lang Leren

leven lang leren

5 vragen over Leven Lang Leren

Veel belangrijke vragen worden niet gesteld als het om Leven Lang Leren gaat en zouden wel gesteld moeten worden. De NSvP heeft zich over het thema Leven Lang Leren gebogen, vooral om inzicht te krijgen in impliciete uitgangspunten die eigenlijk eens bevraagd moeten worden om verder te komen. We kwamen tot een top vijf van niet of te weinig gestelde vragen - en formuleerden uitgangspunten voor een vernieuwende aanpak van een leven lang leren en ontwikkelen.

Over 5 jaar...

Over 5 jaar...

Wij nemen een Leven Lang Leren serieus. Wat is er over 5 jaar bereikt? Meer investeringen in menselijk kapitaal, ontmoetingen, kennisdeling in online en offline omgeving....
Denk en doe mee. En kleur de toekomst van leren verder met ons in!

Omgekeerd mentorschap verbindt generaties

Generaties werk

Omgekeerd mentorschap verbindt generaties

Voor de ontwikkeling van de medewerkers, maar óók voor de organisatie als geheel, bieden mentorprogramma's verschillende generaties op het werk de kans om van elkaar te leren. Artikel over het omgekeerd mentorschap binnen The Hartfort en wat iedere organisatie daarvan kan leren.

Nudging in organisaties ten behoeve van leren en ontwikkelen

Nudging in organisaties ten behoeve van leren en ontwikkelen

In dit artikel wordt bestaande kennis over nudging toegepast op het thema Leven Lang Leren, ten bate van zowel werknemer als werkgever. Het uitgangspunt is dat bijna iedereen het belang van leren en ontwikkelen omarmt, maar dat irrationele keuzeprocessen de daadwerkelijke acties om tot leergedrag te komen in de weg kunnen staan.
 

Wie werkt in de 21e eeuw, leert een leven lang

Crossing Educational Borders Vincent Wiegel Cuperus

Wie werkt in de 21e eeuw, leert een leven lang

Uitsluitend klassikaal onderwijs is Vincent Wiegel een doorn in het oog. 'Talent lek zo weg'. En het opleidingscurriculum zou flexibel moeten zijn. 'Maar het huidige systeem met al zijn regels kan dat niet bijbenen.’ Daarom Crossing Educational Borders, waar de schotten tussen theorie en praktijk, tussen school en werk én tussen middelbaar en hoger onderwijs verdwijnen. Een interview.

Leren op de werkvloer: Wat (stimu)leert werkenden?

leren werkvloer

Leren op de werkvloer: Wat (stimu)leert werkenden?

Informeel leren op de werkvloer kan veel bijdragen aan de ontwikkeling van mensen. Het is belangrijk om als werkgever bewust te zijn van systematische denkfouten en overtuigingen die het leren kunnen belemmeren. Hoe kan informeel leren gestimuleerd worden door gebruik te maken van de werkcontext?

Best practices basis voor NL Skills Strategie

Best practices basis voor NL Skills Strategie

Er is een interessante bundel met best practices van samenwerkende organisaties die bijdragen aan skills ontwikkeling voor een leven lang leren. Het leren van de toekomst is één van de thema's waar de SER een actieve rol in speelt. "Deze veeleisende tijd vraagt om grotere onderlinge betrokkenheid en samenwerking om ieders talent en vaardigheden tot ontwikkeling te brengen."

Nadenken over toekomstige zelf stimuleert leren

Nudging trap

Nadenken over toekomstige zelf stimuleert leren

“Het is belangrijk dat een functie of taak leerwaarde heeft. Bovendien heb je als organisatie de verantwoordelijkheid voor het creëren van een leercultuur. Dan is de kans groot dat mensen duurzaam inzetbaar blijven.” Interview met hoogleraar Vitaliteitsmanagement Tinka van Vuuren over nudging, leren en duurzame inzetbaarheid.

Whitepaper: Met juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op

Whitepaper Walma vd Molen - Kirschner

Whitepaper: Met juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op

Volgens Juliette Walma van der Molen en Paul Kirschner is het tijd voor een fundamenteel debat over de vraag waarom er meer aandacht moet komen voor toekomstbestendig leren (awareness) en hoe die verandering tot stand kan komen. Veel energie gaat verloren in de discussie over wat wel of niet tot 21e-eeuwse vaardigheden moet worden gerekend. Hun whitepaper “Met de juiste vaardigheden de arbeidsmarkt op”, uitgegeven door de NSvP, levert belangrijke inzichten over toekomstbestendig leren.

Mirjam Bink: Hoe komt LLL hoger op de agenda van werkgevers en werkenden?

Mirjam Bink OmkeerEvent

Mirjam Bink: Hoe komt LLL hoger op de agenda van werkgevers en werkenden?

Mirjam Bink, oprichter ONL voor Ondernemers, over hoe een ‘leven lang leren’ hoger op de agenda in organisaties kan komen. Zowel vanuit het perspectief van de werkgever als van de werkenden zijn mogelijke knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen geïnventariseerd.

Ontwikkelen op basis van mentorschap

Ontwikkelen op basis van mentorschap

Ontwikkelen op basis van mentorschap

Interview met Nico van Yperen, hoogleraar Psychologie, over wetenschappelijke inzichten die de verbinding tussen ervaren en minder ervaren werkenden effectiever kunnen maken. En hoe zijn interactieve vormen van leren beter te benutten in het kader van Leven Lang Leren?

Semih Eski: Hoe maken we leren toegankelijk voor alle jongeren?

Semih Eski sessie NSvP

Semih Eski: Hoe maken we leren en ontwikkelen aantrekkelijk voor alle jongeren?

Hoe maken we leren en ontwikkelen aantrekkelijk en toegankelijk voor juist de (kwetsbare) jongeren? Semih Eski, voorzitter CNV Jongeren, signaleert knelpunten en mogelijke oplossingsrichtingen specifiek voor deze groep jongeren.

Care to share: de kracht van kennisdelen

Care to share

Care to share: de kracht van kennisdelen

Hoe stimuleer je het delen van kennis en ideeën in de organisatie? Welke aspecten in de organisatie faciliteren het onderling delen van kennis en ideeën?
Vijf aandachtspunten en een stappenplan.

Professionals doen het zelf: leren van elkaar op eigen inititatief

samen

Professionals doen het zelf: leren van elkaar op eigen inititatief

Wat hebben initiatieven als Deell, The Crowd en Serious ambtenaar met elkaar gemeen? We onderzochten het tijdens de conferentie: Professionals doen het zelf, over leren van onderop. Welke resultaten worden gehaald en wat zijn relevante succesfactoren?

Informeel leren via mentorschap

Informeel leren via mentorschap

Informeel of formeel mentorschap zijn twee verschillende trajecten, met een verschillende uitkomst. Organisaties moeten hier rekening mee houden; mentorschap is méér dan het matchen van mentoren en protegés. En kennisoverdracht is niet het belangrijkst, zegt Suzanne Janssen, gepromoveerd op 'developmental relationships'. 

Links en leesvoer LLL en 21st Century Skills

Leven Lang Leren en 21st Century Skills

Links en leesvoer LLL en 21st Century Skills

Overzicht van interessante artikelen, video's, onderzoek, publicaties en websites over een Leven Lang Leren, 21st Century Skills en hieraan gerelateerde onderwerpen (de arbeidsmarkt van de toekomst, jongeren en de arbeidsmarkt, robotisering en generaties).

Links en leesvoer Nudging in Organisaties

nudging

Links en leesvoer Nudging in Organisaties

Een pagina vol interessante links naar relevante websites en publicaties over gedragskeuzes, nudging in werkcontext, interviews met nudge-experts, keuzearchitectuur ten behoeve van (informeel) leren en ontwikkelen binnen organisaties.

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons