Het tv-programma ‘Ali B. op volle toeren’ brengt twee totaal verschillende werelden bij elkaar: die van bekende zangers van het Nederlandse lied (waaronder Willeke Alberti, Ronnie Tober en Lenny Kuhr) en die van jonge rappers van nu. Vincent ter Voert, creative producer bij Tuvalu Media, is de bedenker van dit succesvolle en bekroonde concept. “Wat we deden is eigenlijk niet zo ingewikkeld: Je neemt iets wat een hele generatie mensen al kent uit het verleden. Dat steek je in een nieuw jasje waardoor het helemaal ‘van nu’ klinkt, en tegelijkertijd heel vertrouwd.”

Het idee voor het programma ontstond toevallig, vertelt Ter Voert. “We hadden een afspraak met Ali gepland. Ik wilde per se iets met hem gaan maken, omdat hij een deel van de samenleving representeert dat op de publiekszenders nog niet is vertegenwoordigd. En ik wilde iets met de rap- en jongerencultuur gaan doen. Zo kwam ik op het idee van een ontmoeting tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: de wereld van Ali B. en zijn rappersvrienden en die van de Hollandse hits. De grote overeenkomst tussen beide werelden - een passie voor muziek - zou de verschillen moeten overbruggen. Met die opzet was meteen het noodzakelijke drama in een verhaal gegarandeerd: de deelnemers moesten een enorme hobbel overwinnen, maar er wachtte een grote beloning aan het eind.”

De formule was een gok, maar wel een die heel goed uitpakte. “Die oudere artiesten kenden Ali B. nauwelijks, laat staan de rappers die hij meenam - daar zouden ze op straat liefst een blokje voor omlopen. Bovendien lieten we de deelnemers iets doen wat ze hun hele leven nog niet hadden gedaan, dus waren ze bloedzenuwachtig. Maar al na de eerste proefuitzending bleek dat beide partijen elkaar in de muziek meteen ‘vonden’. Ze waren stomverbaasd zoveel in elkaar te herkennen, en dat stelde hen ook gerust. De confrontatie leidde dus niet tot ongemak, maar tot echte geluksmomenten. Zelfs mensen voor wie een vol stadion gesneden koek is, werden tot in hun ziel geraakt door een simpele ontmoeting met een paar muzikanten die vanuit dezelfde passie werkten.”

Filosofisch
Volgens Ter Voert is het succes van het programma voor een belangrijk deel aan de persoon Ali B. te danken. “Ali is eigenlijk een heel filosofische man, die het leuk vindt om zichzelf intellectueel uit te dagen. Hij schaamt zich helemaal niet om te erkennen dat hij iets niet weet, en hij is niet bang voor een mogelijke mislukking. Dat maakt het ook spannend: hij stelt iets in de waagschaal. Een ontmoeting is namelijk niet alleen ‘geïnteresseerd zijn in de ander’, maar ook de durf om jezelf aan die ander te laten zien. Om te kunnen groeien moet je een hoop risico nemen, en dat doet Ali elke keer weer. En daarbij kan hij de kijker heel goed deelgenoot maken van dat proces.” En loopt zo’n ontmoeting nooit vast? Nee, zegt Ter Voert,  “daar ben ik niet zo bang voor. Dat zal alleen gebeuren als de inspiratie bij de artiesten wegvloeit.”    

Zou je dit concept ook in het bedrijfsleven kunnen gebruiken? Ter Voert denkt van wel. “Mensen willen graag nieuwe dingen ontdekken en anderen ontmoeten die ze nog niet kennen. Dat is een belangrijke motivatie; en de toegevoegde waarde van deze formule is dat je iets ontdekt waardoor je je eigen patronen en mogelijke vooroordelen kunt bijstellen, en dat je ‘rijker’ wordt in kennis.
Bedrijven kunnen op deze manier hun personeel prikkelen om hun eigen manier van werken letterlijk met andere ogen te bekijken en daardoor een soort klankbord te krijgen. Neem Liesbeth List, die in de programmaserie haar lied “Pastorale” inbracht. Zij had het gevoel dat de rappers het nummer opnieuw bewerkten en er zo een dimensie aan toevoegden die zij in al die veertig jaar niet had herkend. Mensen werken vaak in patronen waarvan ze zich al lang niet meer afvragen hoe die zijn ontstaan. En daardoor innoveren ze ook niet meer. In die gevallen kan een medewerker uit een andere cultuur of van een andere generatie, iemand die op een totaal nieuwe manier tegen de dingen aankijkt, iedereen weer even prikkelen. Door die inbreng van buitenaf zie je vaak weer iets nieuws en waardevols ontstaan.” 

Randvoorwaarden om met succes twee werelden bij elkaar te brengen:
- geruststelling, zodat mensen zich – ondanks de grote verschillen - op hun gemak voelen.
- aanmoediging
- avontuur en uitdaging beloven: je gaat iets heel spannends doen
- zorgen voor voldoende herkenningsmogelijkheden
- deelnemers die zich kwetsbaar durven opstellen

Conferentie Vertrouw op Verschil
Op 5 juni 2012 is Vincent ter Voert als spreker te gast op de NSvP Conferentie Ruimte voor Innovatie: Vertrouw op Verschil.

 

Thema's

Onderwerpen

Reageren

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijke stichting en vermogensfonds, en zet zich in voor een menswaardige toekomst van werk. Wij ontwikkelen, delen en verspreiden kennis op het gebied van mens, werk en organisatie. We stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen eruit ziet en wat dat vraagt van de talentontwikkeling van jongeren en werkenden. 

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

 

Vind ons op Facebook
Volg ons