Een kerstpakket voor alle flexwerkers?

Ton de Korte, Huub de Graaff en Riemer Kemper deden onderzoek naar de positie van flexwerkers binnen organisaties: in hoeverre hoort de flexwerker erbij?  Dat wordt niet zozeer bepaald door wettelijke maatregelen maar voor een belangrijk deel door het dagelijks contact op de werkvloer. Flexwerkers vallen buiten de CAO, buiten het HR-beleid en ondernemingsraden doen weinig om hen bij het bedrijf te betrekken. Maar een beetje menselijkheid tonen kan altijd, daar is geen beleid voor nodig.

Ondernemende houding is belangrijk

Alette Baartmans

Alette Baartmans is organisatiekundige en lid van de Denktank 2015-2016 van de NSvP. Zij helpt organisaties bij het verbeteren van hun leerprocessen en ontwikkelt initiatieven ten behoeve van een slimmer en beter lerende wereld. Hoe ziet het leren van de toekomst er volgens Alette uit? En welke Omkering is nodig om dat te bereiken?

Zes criteria voor samenwerken

Samenwerken. Doel of middel?

Saskia Nijs over de zes belangrijkste criteria bij samenwerken. "Samenwerken is geen doel op zich, maar een methode om samen iets neer te zetten." Saskia Nijs is adviseur en onderzoeker, verbonden aan de VU in Amsterdam, columnist voor het FD en partner van een adviesbureau.

Whitepaper I-deals - Een inventarisatie uitgevoerd door Factor Vijf (2015)

Whitepaper i-deals

In dit rapport het wat, hoe en waarom van i-deals, een groot aantal voorbeelden van i-deals zoals die daadwerkelijk zijn gemaakt door medewerkers van verschillende organisaties in Nederland, afgesloten met conclusies en aanbevelingen.

Over I-deals en Factor Vijf:
I-deals zijn maatwerkafspraken die medewerkers met hun leidinggevenden uitonderhandelen over werk, ontwikkeling en arbeidsvoorwaarden.

Goed opdrachtgeverschap. Ontwikkel de relatie - AWVN, FNV Zelfstandigen (2014)

Zzp’ers spelen in onze economie een steeds grotere rol. Steeds meer groepen op de arbeidsmarkt bieden hun kennis en competenties op maat aan. Goed nieuws voor opdrachtgevers, zou je denken. Maar het stelt bedrijven en organisaties ook voor nieuwe vragen. Hoe ga je ermee om als je medewerkers voor een belangrijk deel zzp’ers zijn? Hoe kun je zzp’ers eigenlijk het beste aansturen en bijsturen? Kun je slim en snel op het juiste moment de juiste zzp’ers vinden? Hoe ga je om met het delen en ontwikkelen van kennis en competenties? Kun je met zzp’ers een duurzame relatie opbouwen?

‘Iedereen weet iets wat een ander nog niet weet’

informeel leren

Afgelopen zomer meldde Marjon van Gelderen, HRM’er bij de Nationale Politie haar organisatie aan voor het Deellfestival. “Bij de politie werken we aan een meer wendbare en flexibele organisatie. Ik zelf hou van veranderen door dingen uit te proberen, en dat wordt volgens mij ook de nieuwe manier om bij de tijd te blijven.

Een nieuw Persoonlijk Ontwikkelingsplan: Ook informeel leren structureel ondersteunend

Ambulanceprofessionals moeten vakbekwaam en snel kunnen handelen. Formele (na)scholing voorziet in de basisvaardigheden en -technieken en is dus essentieel. De dagelijkse context is echter vaak complex en veranderlijk. Uitwisseling van kennis, inzichten en ervaringen in de dagelijkse communicatie zijn dan een krachtige manier om te leren. AmbulanceZorg Limburg-Noord zet het POP (Persoonlijk OntwikkelPlan) in als tool om de verbinding tussen formeel en informeel leren structureel te realiseren.

Ronald de Leij over 2013 ‘Vertrouwen, dát spreekt mensen aan’

Voor Ronald de Leij, oud-penningmeester van de NSvP, directeur van DECP en adviseur van AWVN, vormen de Snowden leaks de meest memorabele gebeurtenis van het afgelopen jaar. ‘Een soort oerknal waarmee het restje vertrouwen dat de burger nog in de overheid had, is weggeblazen.’  

Het nieuwe conflicthanteren

In de onderzoeksresultaten van ‘Zonder wrijving, geen glans’ en in haar eigen praktijk ziet Nienke Wiersma dat de conflicthantering bij de invoering van het nieuwe werken onderbelicht blijft. Het conflictmanagement wordt niet aangepast aan de nieuwe situatie. En dat is wel nodig, vindt deze mediator en onderzoeker naar conflicten en conflicthantering.

Informeel leren via mentorschap: Soms weet de mentor niet dat hij iemands mentor is.

Informeel mentorschap kun je zien als een vorm van informeel leren. Voor de protegé, maar ook voor de mentor. De protegé leert vooral dingen op het gebied van strategie, politiek en praktische vervolgstappen. Kennisoverdracht is zeker niet het belangrijkste aspect, zegt Suzanne Janssen, die promoveert op het onderwerp 'developmental relationships'. Innovatief in Werk interviewde haar over haar onderzoek naar mentor-protegé relaties op het werk. 

Over NSvP

De NSvP is een onafhankelijk vermogensfonds, dat zich inzet voor een menswaardige toekomst van werk. Wij stellen de vraag hoe de arbeidsmarkt van morgen er uit ziet en wat dat vraagt van de talent-ontwikkeling van jongeren en werkenden.

Rijnkade 88
6811 HD Arnhem
info@nsvp.nl
026 - 44 57 800

logo footer

Vind ons op Facebook
Volg ons